به گزارش می متالز، علی محمدی اظهار داشت: یکپارچهسازی قیمتگذاری در تولید معادن، شمش و محصولات نوردی آرامش بازار را به دنبال دارد و هدف اصلی ما تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی است و با توجه به سیاستهای جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال مدیریت بازار، حذف دلالان و واسطهها هستیم تا محصول نهایی با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده نهایی قرار گیرد.
در ادامه این مطلب گفت و گویی صمیمانه با مدیرعامل فولاد خوزستان را میخوانید:
افزایش قیمت فولاد به درآمد بیشتر شرکتهای فولادی منجر نمیشود، چرا که به تبع آن قیمت مواد اولیه و تجهیزات افزایش پیدا میکند. مطمئناً ثبات در نرخ ارز به آرامش بازار و تعادل در عرضه و تقاضا میانجامد. بهترین مکان برای شناسایی و تعیین قیمت، بورس کالاست. البته شرط موفقیت بازار بورس، پرهیز از دستوری کردن و دخالت در بازار است.
بازار عرضه و تقاضا باید به سمتی حرکت کند که شفافیت، عرضه و تقاضای واقعی شکل گیرد. نقش وزارت صمت باید نظارتی باشد و به سمت تهیه سازکار و دستورالعمل اجرایی حرکت کند تا دخالت مستقیم در بازار. تعیین قیمت عرضه شمش فولادی بر اساس قیمت تمام شده و وضعیت بازار است. وزارت صمت و سایر نهادهای حاکمیتی میبایست با نظارت کامل و توجه به ظرفیت واقعی شرکتها و سابقه عملکرد آنها، از ایجاد تقاضای کاذب جلوگیری کرده و دست دلالان را که صرفاً به دنبال سودای سود هستند، از صنایع کوتاه کند.
استانداردهای بین المللی دو دسته هستند، فنی و مدیریتی. رعایت استانداردهای فنی بر اساس نوع محصول کاملا اجباری است؛ حتی اگر استاندارد ملی مشابه یا هم سنگ نداشته باشند. اما انطباق با استانداردهای بینالمللی مدیریتی بستگی به شرایط کسب و کار و بازارهای هدف دارد. برخی استانداردهای مدیریتی از سوی برخی کشورها و یا به صورت منطقهای بر مبنای بازارهای هدف و یا سازمانهای دریافت کننده خدمت یا محصول اجباری و برخی اختیاری هستند ولی میتوانند به عنوان صحهگذاری بر فعالیت سازمانها بر کسب و کار اثر جدی داشته باشند. در بعضی موارد علیرغم وجود انطباق با استانداردهای مورد نیاز، سازمانهای دریافت کننده خدمت یا کالا حداقل برای یکبار بطور مستقیم سازمانهای تولیدکننده یا عرضه کننده خدمت یا کالا را بر اساس استانداردهای خاص و یا چک لیستهای تخصصی مورد ممیزی و یا بازرسی قرار می دهند که میتواند دامنه کاربرد محصول یا سیستم و یا هر دو را در بر بگیرد.
قطعا تحریمها میتواند بر فرآیندهای تولید از منظر زمان کیفیت و هزینه تاثیرگذار باشد ولی سازمانهای به ویژه بزرگ بر اساس طراحی و پایبندی به دیدگاههای دراز مدت از تمامی فرصتها برای بهینه کردن این پارامترها استفاده میکنند. نکته اساسی آن است که در هر حال جلوگیری از کاهش کیفیت محصول یا خدمت مهمترین چالش سازمانهاست.
محصولات فولاد خوزستان در بازارهای بینالمللی، همیشه با اقبال مشتریان همراه بوده است، به طوری که با وجود کشورهای CIS باز هم خریداران به سراغ محصولات فولاد خوزستان میآیند. قطعا یکی از مهمترین دلایل نگاه مشتری برخورداری تولیدات از استاندارد بینالمللی است. تحویل به موقع، سفارشگیری به دلخواه مشتری، تداوم در ارسال و کیفیت مطلوب از مهمترین دلایل برتری محصولات فولاد خوزستان در بازارهای جهانی است.
اولین شرط برای حضور در بازارهای بینالمللی برخورداری از استاندارهای جهانی است. برای حفظ این بازار و قرار گرفتن در میان برندهای برتر، باید به سمت تولید با کیفیت و در نظر گرفتن سلیقه مشتری حرکت کرد. استانداردهای فولاد جزو سخت گیرانهترین استاندارهاست. مطمئناً با رعایت استاندارد و در نظر گرفتن ذائقه مشتری میتوان در بازارهای جهانی جایگاه خود را تثبیت کرد.
هرچقدر رعایت استاندارد در حضور موفق در بازار رقابت مهم و اثرگذار است، به همین نسبت، رعایت نکردن و تولید محصول بدون کیفیت، تهدیدی برای از دست دادن بازار است. کیفیت، رقابتپذیری، رضایت مشتری و سرمایهگذاری، مهمترین فاکتورهای تولید محصول با قابلیت جهانی است. خلاء هر کدام از موارد یاد شده، به حذف و از دست دادن بازارهای بین المللی ختم میشود.
قطعاً تحریمها میتواند بر فرآیندهای تولید از منظر زمان، کیفیت و هزینه تاثیرگذار باشد ولی سازمانهای به ویژه بزرگ بر اساس طراحی و پایبندی به دیدگاههای دراز مدت از تمامی فرصتها برای بهینه کردن این پارامترها استفاده میکنند. نکته اساسی آن است که در هر حال جلوگیری از کاهش کیفیت محصول یا خدمت مهمترین چالش سازمانها است.