به گزارش می متالز، صنعت خودرو جهان شاید در میان صنایع مختلف بیشترین خسارت را از شیوع ویروس کرونا در جهان دیده باشد. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان بینالمللی وسایل نقلیه موتوری نشان میدهد تولید خودرو جهان در نیمه نخست سال جاری میلادی تحت تأثیر کرونا با افت ۳۲.۴ درصدی نسبت مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.
در حالی که طی نیمه نخست سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۴۶ میلیون و ۶۶ هزار خودرو در جهان تولید شده بود این رقم در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۳۱ میلیون و ۱۳۱ هزار دستگاه کاهش یافته است. به این ترتیب در این دوره ۱۴ میلیون و ۹۳۵ هزار دستگاه خودرو کمتر (معادل ۳۲.۴ درصد) نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید شده است.
تولید خودرو اروپا در نیمه نخست ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۸.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به ۶ میلیون و ۹۴۱ هزار دستگاه رسیده است. تولید خودرو فرانسه به کمتر از نصف رسیده است. فرانسه که در نیمه نخست سال قبل ۱ میلیون و ۲۳۲ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود در نیمه نخست امسال تنها ۵۵۱ هزار دستگاه تولید داشته است. تولید آلمان به عنوان بزرگترین خودروساز اروپا نیز با افت ۳۹.۷ درصدی مواجه شده و به ۱ میلیون و ۵۹۵ هزار دستگاه رسیده است.
صنعت خودرو آمریکا نیز از تأثیرات شیوع کرونا در امان نمانده و با کاهش ۳۸.۴ درصدی تولید در نیمه نخست امسال مواجه شده است. تولید خودرو آمریکا که در نیمه نخست ۲۰۱۹ بالغ بر ۵ میلیون و ۶۷۳ هزار دستگاه گزارش شده بود در نیمه نخست امسال به ۳ میلیون و ۴۹۴ هزار دستگاه کاهش یافته است.
چین که منشأ شیوع کرونا در جهان بوده و ویروس کووید ۱۹ اول از همه در این کشور شیوع پیدا کرد از جمله کشورهایی بوده است که کمترین افت تولید در صنعت خود را شاهد بوده است. تولید خودرو چین در نیمه نخست ۲۰۲۰ تنها ۱۶.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به ۱۰ میلیون ۱۱۲ هزار دستگاه رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل ۱۲ میلیون و ۱۵۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود. ژاپن نیز در نیمه نخست امسال ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده که این رقم نسبت به نیمه نخست سال قبل ۲۷.۲ درصد کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش آسیا کانون تولید خودرو جهان در نیمه نخست ۲۰۲۰ بوده است. بیش از نصف تولید خودرو جهان در این دوره در آسیا تولید شده است. تولید خودرو آسیا در نیمه نخست سال بالغ بر ۱۷ میلیون و ۷۶۲ دستگاه بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵.۴ درصد کاهش داشته است.
اروپا با تولید ۶ میلیون و ۹۴۱ هزار دستگاه، قاره آمریکا با تولید ۶ میلیون و ۱۳۲ هزار خودرو، و آفریقا با تولید ۲۹۵ هزار دستگاه خودرو به ترتیب در رتبههای دوم تا چهارم از نظر تولید خودرو قرار گرفتهاند. تولید خودرو در قاره آمریکا ۴۱.۳ درصد و آفریقا ۴۶.۴ درصد کاهش داشته است.
در میان تولیدکنندگان خودرو، الجزایر شاهد بیشترین افت تولید خودرو در نیمه نخست ۲۰۲۰ بوده است هرچند این کشور، تولیدکننده بزرگی به حساب نمیآید. الجزایر در نیمه نخست سال قبل ۳۹ هزار و ۸۶۷ دستگاه خودرو تولید کرده بود که این رقم در نیمه نخست امسال با افت ۹۸.۱ درصدی به تنها ۷۵۴ دستگاه رسیده است.
سه کشور بلاروس، قزاقستان و ازبکستان تنها کشورهایی بودهاند که با رشد تولید خودرو در نیمه نخست ۲۰۲۰ مواجه شدهاند هرچند این کشورها جزو تولیدکنندگان بزرگ به حساب نمیآیند. تولید خودرو بلاروس با رشد ۵.۶ درصدی در نیمه نخست ۲۰۲۰ به ۱۳ هزار و ۷۳۳ دستگاه رسیده است. تولید خودرو قزاقستان با رشد ۵۵.۷ درصدی به ۳۱ هزار و ۵۵۴ دستگاه و تولید خودرو ازبکستان نیز با رشد ۱۹.۵ درصدی به ۱۴۳ هزار و ۴۵۵ دستگاه رسیده است.
سازمان بینالمللی وسایل نقلیه موتوری آمار تولید خودرو ایران را در گزارش خود لحاظ نکرده است اما دادههای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن، تجارت نشان میدهد ایران تنها تولیدکننده بزرگ خودرو بوده است که در نیمه نخست سال جاری میلادی با رشد تولید مواجه شده است.
ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی یعنی طی دو فصل زمستان ۹۸ و بهار ۹۹ در مجموع ۴۷۳ هزار و ۴۶۱ دستگاه خودرو تولید کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰.۲ درصدی داشته است. ایران در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۹۳ هزار و ۸۸۲ دستگاه خودرو تولید کرده بود.
مقایسه آمار تولید خودرو ایران با سایر کشورها در نیمه نخست ۲۰۲۰ نشان میدهد ایران در اثر افت شدید تولید در سایر کشورها و با وجود تحریم ها به عنوان پانزدهمین تولیدکننده بزرگ خودرو جهان طی این مدت شناخته شده است. تولید خودرو ایران در این مدت حتی بیشتر از برخی کشورهای صنعتی مثل ایتالیا و انگلیس بوده است. ایران همچنین در این دوره بیشتر از اتریش، بلژیک، لهستان، رومانی، اندونزی، مالزی، تایوان، و آفریقای جنوبی خودرو تولید کرده است.