تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۴۸
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۳۱۳۹۰۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
طی ماه گذشته رخ داد:

عملکرد ضعیف صنعت خودرو با کاهش ۷ درصدی تولید و افزایش انبار‌ها + علت

‌می‌متالز - تولید خودرو به دلیل کاهش منابع ارزی و کمبود نقدینگی ۷.۷ درصد کمتر شد، اما تجمیع محصولات در انبار‌ها و زیاندهی شرکت‌ها افزایش یافت!

به گزارش می‌متالز، گزارش جدید پژوهشکده پولی و بانکی از افت رشد تولید خودرو در تیر حکایت دارد که این موضوع کل رشد تولید صنایع بورسی را متاثر کرد.

بنابر این گزارش، خودروسازان طی ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۷ درصد کمتر تولید کردند، اما تجمع محصولات همچنان در حال رشد است. این بدان معنا است که خودروسازان کمتر تولید می‌کنند و بخشی از تولید را به انبار می‌فرستند.

علاوه بر این طبق گزارش آمار شامخ (که توسط اتاق بازرگانی منتشر می‌شود) افت تولید و رشد انبار محصولات خودرو قابل مشاهده بود. علت اصلی این موضوع نبود منابع ارزی و ریالی برای خودروسازان است. تولیدکنندگان خودرو انتظار داشتند بعد از گذشت یک سال از ثبات قیمت‌ها در اردیبهشت، رشد قیمتی قابل توجهی شامل محصولات شود تا صنعت از چرخه زیان خارج شده یا دست‌کم زیان کنترل شود.

بعد از تعیین قیمت‌های جدید توسط شورای رقابت آن هم با گذشت ۱۶ ماه، خودروسازان چندان از تغییرات رخ داده راضی نبودند. آخرین قیمت‌گذاری برای خودرو به آذر سال ۱۴۰۰ بازمی‌گشت. خودروسازان انتظار داشتند بعد از گذشت ۱.۵ سال از آخرین قیمت‌گذاری با توجه به رشد تورم، افزایش قیمت نیز متناسب با شرایط کنونی اقتصاد باشد و انتظار ۷۰ درصد رشد قیمت‌ها را داشتند، اما در نهایت اوایل اردیبهشت، افزایش قیمت ۱۰ تا ۴۹ درصدی خودرو ابلاغ شد که تنها دو ماه بعد از رشد قیمت نشان می‌دهد وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان به حدی نگران‌کننده بوده که تولید آن‌ها حتی از تولید تیرماه که هیچ رشد قیمتی رخ نداده بود، عقب افتاده است؛ بنابراین مهم‌ترین علت افت تولید خودرو در اولین ماه از تابستان زیان‌دهی خودروسازان و کمبود نقدینگی در این شرکت‌ها است که احتمالا برای تامین قطعه نیز ایجاد مشکل کرده است. در سه ماهه نخست سال، زیان خودروسازان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۷ درصد رشد داشت. در سه ماه منتهی به تیر خودروسازان ۶.۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته تولید کردند.

کاهش تولید خودرو و قطعه در شرایطی رخ داده که در اردیبهشت‌ماه مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو نیز عملیاتی شد. برآورد‌ها نشان می‌دهد احتمالا در دو مرحله فروش یکپارچه خودرو، حدود سه میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کردند که به‌جز سه درصد از مرحله دوم، مابقی در اولویت‌بندی خرید خودرو قرار گرفتند؛ بنابراین تعهدات زیادی برای خودروسازان ایجاد شده که باید آن‌ها را در موعد مقرر ایفا کنند. با این وجود روند تیرماه خودروسازان این نگرانی را ایجاد می‌کند که مشکل تعهدات معوق بار دیگر برای خودروسازان تبدیل به یک چالش عمیق شود.

همچنین وزارت صنعت اعلام کرده هدف تولید خودرو در سال جاری ۱.۷ میلیون دستگاه است، اما به نظر نمی‌رسد خودروسازان موفق به تولید این میزان از خودرو در سال جاری شوند. سال گذشته نیز برنامهوزارت صنعتی‌ها برای تولید خودرو محقق نشد. طبق برنامه‌ریزی این وزارتخانه، قرار بود سال گذشته ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو به تولید برسد که تنها ۱.۲ میلیون دستگاه عملیاتی شد.

با این وجود آمار و اطلاعات نشان می‌دهد گرچه تولید خودرو با کاهش مواجه بوده، اما انبار خودروسازان نه‌تن‌ها خالی نشده بلکه تجمع محصول در آن‌ها رشد نیز داشت. موجودی انبار خودروسازان در تیر حدود یک درصد رشد کرده است. همچنین در سه ماهه منتهی به تیر موجودی انبار خودروسازان ۲۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

این در حالی است که در بازه زمانی یک‌ساله منتهی به تیر، موجودی انبار خودروسازان رشد منفی ۴.۱ درصد را ثبت کرد. با این وجود مقایسه آمار تیر و خرداد نشان می‌دهد گرچه تجمع خودرو در حال افزایش است، اما سرعت آن کاهش یافته است. به طوری که در خردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تجمع خودرو ۱۷ درصد رشد داشت که علت اصلی این موضوع کاهش تولید خودرو است.

در سه ماه منتهی به تیر پنج شرکت از بین ۳۴ شرکت در صنعت خودرو و قطعات زیانده بودند که این میزان سه شرکت کمتر از بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ بود. رشد شاخص قیمت صنایع نسبت به مدت مشابه سال قبل در خرداد ماه ۳۸.۱ درصد بود که این رقم در تیرماه به ۴۰ درصد رسید؛ بنابراین در خرداد ماه قیمت محصولات در صنعت خودرو و قطعه افزایش داشته، اما از آنجا که خودرو در این ماه شاهد رشد قیمت نبوده احتمالا رشد اتفاق افتاده مربوط به صنایع وابسته به خودروسازی است که نشان از بدتر شدن وضعیت بستر تولید خودرو دارد. این آمار نشان می‌دهد خودروسازان با قیمت بیشتری مواد اولیه و تجهیزات و قطعات مورد نیاز را خریداری می‌کنند، اما برای فروش محصولات با فریز قیمتی مواجه هستند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده