به گزارش میمتالز، چند روزی است که اخبار خودرو از موضوع واردات کمی فاصله گرفته است و بیشتر تمرکز مردم و رسانهها روی موضوع کیفیت کم خودروهای تولید داخل و عملکرد نامناسب سازمان استاندارد متمرکز شده است.
از سوی دیگر خبر آزادسازی پولهای بلوکهشده ایران در کره جنوبی در کنار اخبار کیفیت کم محصولات داخلی باعث شد تا هر دو بازار خودروهای داخلی و مونتاژی نزولی شوند.
با این حال نامه دیروز وزارت صمت به انجمن خودروسازان مبنی بر تامین ارز خارج از سامانه نیما شوک جدیدی به بازار خودرو بود و ممکن است موج افزایشی را به بازار بازگرداند.
مطابق با قیمتهای اعلامی وبسایت کارنامه، بازار خودروهای داخلی و مونتاژی امروز روند نزولی را در پیش گرفت.
بازار خودروهای داخلی امروز هم همانند روز گذشته به روند کاهشی خود ادامه داد. در بازار امروز محصولات ایران خودرو افت قیمت بیشتری را تجربه کردند.
پژو ۲۰۷ i دندهای، هاچبک اسپرت و خشن ایران خودرو امروز دو میلیون تومان افت قیمت داشت تا با قیمت نهایی ۶۲۳ میلیون تومان در بازار آزاد حاضر شود.
پژو پارس LX TU ۵، سدانی که ایران خودرو دست از سرش بر نمیدارد، امروز سه میلیون تومان ارزان شد و با عدد ۶۱۷ میلیون تومان در بازار آزاد معامله میشود.
شاهین G، تنها نماینده سایپا در نوسانات امروز بازار خودرو همانند پژو پارس سه میلیون تومان کاهش قیمت داشت تا با قیمت نهایی ۵۶۵ میلیون تمان در بازار آزاد خرید و فروش شود.
بازار خودروهای مونتاژی نیز در رقابت با بازار خودروهای داخلی عقب نماند و اکثر محصولات این بازار نیز شامل کاهش قیمت شدند.
امویام X ۲۲ دندهای، کراساوور محبوب، اما کمجان مدیران خودرو امروز پنج میلیون تومان افت قیمت داشت تا به چرخه نوسان خود در این هفته ادامه دهد، این محصول با قیمت نهایی ۷۳۵ میلیون تومان در بازار آزاد حاضر شد.
جک S ۵ نیوفیس، تنها نماینده کرمان موتور در نوسانات بازار امروز بود. این محصول قدیمی، اما پرطرفدار تا به این لحظه ۲۰ میلیون تومان افت قیمت داشته است تا با عدد نهایی یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش شود.
فیدلیتی پرایم ۵ نفره، همانند رقیب کهنهکار خود ۲۰ میلیون تومان ارزان شد، این محصول پرفروش گروه بهمن با قیمت نهایی یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود.
فونیکس تیگو ۷ پرو، کراساوور فیسلیفت شده مدیران خودرو نیز همانند دیگر رقبایش ۲۰ میلیون تومان از ارزش خود را در بازار آزاد از دست داد تا با قیمت نهایی یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در بازار حاضر شود.
با توجه به انتشار خبر عدم تخصیص ارز نیمایی به خودروسازان داخلی، میتوان انتظار افزایش قیمت خودروهای داخلی را در درب کارخانه و بازار آزاد داشت.
چراکه با عدم تخصیص ارز نیمایی توسط دولت به خودروسازان، این تولیدکنندگان برای تامین قطعات خود باید از ارز بازار آزاد استفاده کنند که این عامل به تنهایی منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار میشود.
در سوی دیگر مطابق با اعلام حسن کاظمزاده کارشناس بازارهای مالی، خودروسازان داخلی امسال برای تولیدات خود به ۱۲ میلیارد دلار ارز نیاز دارند که احتمالاً برای تامین این مقدار، خودروسازان به بازار آزاد ارز مراجعه خواهند کرد. در چنین شرایطی خودروهای داخلی دو بار شامل افزایش قیمت میشوند، یکبار به دلیل افزایش قیمت تمام شده خودرو در کارخانه و یکبار هم به دلیل کم شدن ارز در بازار آزاد و افزایش قیمت آن.
منبع: تجارت نیوز