تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۱۳۶۶۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

حباب بازار خودرو در حال ترکیدن است!

‌می‌متالز - گفته می‌شود مقدمات اجرایی شدن واردات خودرو‌های کارکرده درحال انجام است و از دو هفته آینده شاهد ورود این خودرو‌ها به کشور هستیم البته شواهد نیز از ادامه‌دار بودن روند ریزش قیمت‌ها در بازار وارداتی‌ها و مونتاژی‌ها حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، در ادامه لطف‌اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس به بیان نظرات خودرو می‌پردازد.

طرح واردات خودرو‌های خارجی زیر ۵ سال کارکرد از چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

از حدود ۲هفته آینده شرایط واردات و ترخیص خودرو‌های خارجی آماده خواهد شد که از این زمان به بعد کار واردات این خودرو‌ها روند اجرایی و جدی به خود می‌گیرد. در واردات خودرو‌های کارکرده خارجی سقف میزان حجم موتور و همچنین محدودیتی در میزان واردات این خودرو‌ها ازسوی افراد حقیقی و حقوقی وجود ندارد.

تاثیرات تبلیغات و کار رسانه‌ای دولت درخصوص واردات خودرو‌های خارجی موجب شدت گرفتن شیب نزولی در بازار بوده است، آیا این روند ادامه خواهد داشت؟

شیب نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو حتی در چندماه گذشته آغاز شده با شروع عرضه محصولات این کاهش قیمت‌ها نیز ادامه خواهد داشت. انعقاد قرارداد‌های واردکنندگان برای ورود خودرو‌های جدید چینی، ژاپنی و حتی اروپایی نیز به کاهش بیشتر قیمت‌ها دامن می‌زند که قطعا این روند بر قیمت خودرو‌های داخلی و همچنین مونتاژی تاثیرگذار خواهد شد.

قیمت خودرو‌های وارداتی و همچنین مونتاژی کاهش داشته، اما هنوز وارداتی‌ها با قیمت سال‌های پیش فاصله چشمگیر دارند، حباب بازار خودرو تا کجا کوچک خواهد شد؟

نمی‌توان نسبت‌به ریزش ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی خودرو‌های خارجی بی‌تفاوت بود. اکنون خودرو‌های خارجی که وارد کشور شدند با مدل‌های مشابه خارجی بیش‌از ۱۰ برابر اختلاف قیمت داشته و گران‌تر هستند. این ۱۰ برابر یعنی این خودرو‌ها در کشور ما هزاردرصد گران‌تر هستند. البته با آغاز واردات خودرو‌های نو و همچنین کارکرده شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

با اجرایی شدن واردات کارکرده‌ها و نبود محدودیت حجم موتور شاهد افزایش تنوع در واردات خواهیم بود و این امر بر بازاری که از سال ۹۷ محدودیت‌های زیادی را تجربه کرده و با ممنوعیت واردات جدیدترین خودرو‌ها را از دست داده، تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده