تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۳۸۹۱۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تولید خودرو امسال به یک میلیون دستگاه می‌رسد

‌می‌متالز - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از پیش‌بینی رشد حدود ۵۰ درصدی تولید خودرو کشور در سال آینده خبر داد و گفت: خودروسازان بخش خصوصی در حال تلاش برای افزایش عرضه هستند.

به گزارش می‌متالز، مهدی صادقی نیارکی با اشاره به اینکه سال ۹۰ بالغ بر یک میلیون و ۴۲۰ هزار خودرو سواری در کشور تولید شد، افزود: بیشترین واردات خودرو مربوط به سال ۹۳ می‌شود که در آن سال ۱۰۳ هزار دستگاه وارد کشور شد و در سال ۹۶ این رقم به حدود ۷۰ هزار دستگاه رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ هم یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید و به بازار عرضه شد و در آن سال یک‌هزار دستگاه خودرو وارد شد، گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تقاضای موثر در کشور وجود دارد که البته تولید یک میلیون دستگاه خودرو برای امسال پیش‌بینی شده است و برای سال آینده هم رشد حدود ۵۰ درصدی را پیش‌بینی می‌کنیم و خودروسازان هم انواع و اقسام شرایط و لیزینگ را مطرح می‌کنند.

معاون وزارت صنعت ادامه‌داد: اگر قیمت خودرو واقعی باشد، بسیاری از تقاضا‌ها ممکن است وجود نداشته باشد، اما اگر تقاضا را یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در نظر بگیریم باید دید که چه میزان می‌توان صادر و چه میزان تولید کرد. وی همچنین با بیان اینکه قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو نداریم و مانند همه کالا‌هایی که در قانون واردات و صادرات مطرح شده، بر اساس تعرفه باید کنترل انجام شود، گفت: سازمان بورس موضوع عرضه خودرو در بورس کالا را مطرح کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت حداقل در مدت اخیر پیشنهاد و موضعی در این خصوص نداشته است.

صادقی نیارکی افزود: موضوع عرضه خودرو در بورس که از سوی سازمان بورس پیشنهاد شده است به خودرو‌های غیر مشمول که بخش خاصی از جامعه متقاضی آن است، بر می‌گردد. این خودرو‌های خاص که بخشی از نیاز جامعه را برآورده می‌کنند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند.

وی همچنین تصریح کرد: البته همین عرضه در بورس هم باید مورد کار کارشناسی قرار بگیرد و مشخص شود که آیا در کشور‌های توسعه یافته دنیا هم عرضه در بورس برای خودرو انجام می‌شود یا خیر. از سوی دیگر باید فواید و مزایای عرضه خودرو در بورس برای مردم، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مشخص و معین شود. معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیچ مقطعی پیشنهادی برای عرضه خودرو در بورس نداشته است و این طرحی بود که در ابتدا نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کردند و در ادامه شرکت بورس کالا به این موضوع ورود کرد.

وی همچنین دیروز در آیین افتتاح نهمین نمایشگاه “ایران متافو” گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهر ۱۶ میلیون تن انواع فولاد خام و ۵ر۱۴ میلیون تن محصولات فولادی در کشور تولید شد.

به گزارش ایرنا، این مقام مسئول اظهار داشت: فولاد از افتخارات کشور است که هم نیاز داخلی را تامین و هم بخشی از ارز حاصل از صادرات آن نیاز سایر صنایع را رفع می‌کند. وی با بیان اینکه صنعت فولاد در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است، خاطرنشان‌کرد: واحد‌های مختلف در کشور نوآوری انجام داده‌اند و فولاد‌های آلیاژی و مقاطع طویل را برای مصارف خاص تولید کرده اند و همچنین انواع تولیدکنندگان ورق ماده اولیه سایر صنایع را تامین می‌کنند.

صادقی‌نیارکی با بیان اینکه عامل رشد کشورها، صنعت ساخت است، تاکید کرد: این بخش نیاز به مواد اولیه دارد، به همین دلیل زنجیره ارزش فولاد شکل گرفته است و طرح‌های آن به توسعه کشور در حوزه صنعت فولاد و صادرات غیر نفتی کمک می‌کند. وی افزود: ایران در شرایطی قرار دارد که می‌تواند تجهیزات، ماشین‌آلات و لوازم‌خانگی صادر کند که همه این موارد به فولاد نیاز دارد که در کشور توسعه پیدا کرده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده