به گزارش میمتالز، اصغر خسروشاهی امروز دوشنبه در نشستی خبری افزود: از سال ۸۷ تا ۹۶ بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد که ارزبری ۱۳ میلیارد دلاری به دنبال داشته که عمده این خودروها لوکس بوده و کمکی به تنظیم بازار خودرو نکرده است.
وی یادآور شد: تاکید و تمرکز امروز مجلس بر طرح ساماندهی خودرو و واردات خودرو به کشور، در حالی است که در آغاز دور دوم تحریمها دولت به دلیل کمبود ارز، واردات خودرو را ممنوع کرد.
وی خاطرنشان کرد: با ۱۳ میلیارد دلار یادشده میشد ۶ شرکت بزرگ خودروسازی ایجاد کرد که به رقابتیتر شدن صنعت و افزایش تیراژ میانجامید، اما فقط خودروی لوکس برای خوشایند طیفی خاص از جامعه وارد شد.
نایب رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان و مجموعههای خودرو گفت: امروز خودروسازان داخلی با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیتشان فعالیت میکنند و تولید خودرو تا پایان سال به زحمت به یک میلیون دستگاه خواهد رسید.
وی تاکید کرد: ما در چارچوب برنامه بلندمدت موافق آزادسازی واردات خودرو هستیم، نه اینکه از ظرفیتهای موجود خودروسازان داخلی استفاده نشود.
این مقام صنفی همچنین با اشاره به اینکه این انجمن موافق افزایش قیمت خودرو نیست، ادامهداد: ۸۰ درصد خودرو از مواد اولیه و قطعات تشکیل و مهمترین مواد اولیه از جمله آلومینیوم از ابتدای امسال ۲.۵ برابر شده، فولاد ۵۰ درصد و مس و مواد پلیمری هم افزایش قیمت داشتهاند.
وی تاکید کرد: باید جلوی افزایش قیمت مواد اولیه گرفته شود که در برخی موارد مواد اولیه داخلی بالاتر از قیمتهای جهانی به دست قطعهساز میرسد.