به گزارش می متالز، رضا شیوا امروز در نشست خبری با اعلام اینکه شرایط تحریم باعث شد تا تولید خودرو کاهش پیدا کند، بیان کرد: در حال حاضر با افزایش نرخ تورم، نقدینگی سرگردان مردم به سمت بازار خودرو رفته و همین امر شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را افزایش داده است.
وی با اعلام اینکه افزایش تقاضا و کمبود عرضه عاملی شد تا شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار هر روز افزایش پیدا کند، گفت: در این شرایط خودروساز مدعی است که پیوسته در تولید زیان ده است و باید افزایش قیمت بیشتری را اعمال کند. اما به اعتقاد ما بازار خودرو همچنان انحصاری است و چون سهم قابل توجهی از بازار در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد، باید خودرو در قالب دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت فروخته شود.
رئیس شورای رقابت با تاکید بر اینکه ما در تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو هم به دنبال حفظ حقوق مصرفکننده و هم تولیدکننده هستیم، افزود: ما نمیتوانیم در قیمتگذاریها بهگونهای عمل کنیم که تولیدکننده با زیان روبرو شود. اما مانع زیادهخواهی آنها نیز نخواهیم شد. به اعتقاد اعضای شورای رقابت قیمتگذاری خودرو در شرایط فعلی مطابق با دستورالعمل منصفانه است.
شیوا به پیشنهادهای مختلف در مورد قیمتگذاری خودرو اشاره و تصریح کرد: برخی معتقدند خودرو باید در حاشیه بازار فروخته شود عدهای دیگر خواستار فروش خودرو در بورس هستند اما در شرایط فعلی با وجود بازار انحصاری قیمتگذاری خودرو باید مطابق با دستورالعمل شورای رقابت تعیین شود. البته باید با همکاری وزارت صنعت و واحدهای نظارتی شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار با افزایش حجم تولید از بین برود.
وی اضافه کرد: برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو فعلا موضوع قرعهکشی مطرح است بهنحویکه محصولات در قالب این طرح با شرایطی خاص به متقاضیان فروخته میشوند. از زمانی که فروش خودرو به صورت قرعهکشی انجام شده میزان شکایت مردم به شورای رقابت کاهش قابل توجهی پیدا کرده است اما برخی میگویند این قرعهکشی خودرو طرح مناسبی نیست و باید راهکار دیگری برای فروش خودرو به کار گرفته شود. من در پاسخ میگویم اگر راهکار دیگری دارید پیشنهاد کنید تا وزارت صنعت و دستگاههای مربوطه آن را بررسی و در نهایت به یک جمعبندی برسند.
رئیس شورای رقابت در خصوص تغییر قیمت خودرو هر سه ماه یک بار متناسب با نرخ تورم بخشی گفت: وضعیت نهادههای تولید و تغییرات قیمتی آنها عاملی شد تا ما در دستورالعمل قیمتگذاری خودرو تغییرات قیمتی را هر سه ماه یک بار به تصویب برسانیم بهنحویکه با اخذ نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تغییر قیمتها هر سه ماه یک بار اعمال میشود.
شیوا همچنین ادامه داد: البته خودروسازان هنوز این موضوع را مورد قبول نداشته و میگویند باید افزایش بیشتری در قیمتها اعمال شود. این در حالی است که مردم نباید تاوان هزینههای سربار خودروسازان را بپردازند، هزینههای سربار بههیچعنوان در دستورالعمل قیمتگذاری خودرو مورد توجه قرار نگرفته و در قیمتگذاریها ملاک نیست.
وی با انتقاد از اینکه در شرایط فعلی با وجود اعلام قیمتهای جدید نه مصرفکننده دل خوشی از شورای رقابت دارد و نه تولیدکننده، تصریح کرد: مردمی در طرحهای پیشفروشی شرکت میکنند هنوز نمیدانند کدام خودرو با کدام قیمت به آنها در آینده فروخته میشود. جالب اینجاست شایعات قیمتی نیز در فروش این خودروها مطرح میشود اما در زمان تحویل خودرو با قیمتهایی روبرو میشوند که بههیچعنوان با شایعههای شنیده شده تناسبی ندارد.
شیوا با اشاره غیبت چند ماهه شورای رقابت در تعیین دستورالعمل خودرو آن هم در بهمن ماه ۹۷ گفت: شورای رقابت در بهمن ماه ۹۷ از حوزه قیمتگذاری خودرو خارج و در اردیبهشتماه ۹۹ مجددا به حوزه قیمتگذاری خودرو ورود پیدا کرد، به محض حضور ما نرخ تورم افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود و متناسب با آن باید افزایش قیمتهایی در انواع محصولات اعمال میشد. ما در آن مقطع موقتا لحاظ کردن شاخص بهرهوری و کیفیت را در دستورالعمل نادیده گرفتیم تا بتوانیم به حالت عادی دست پیدا کنیم. در شرایط فعلی قرار است در سه ماهه آخر سال موضوع بهرهوری و کیفیت نیز در تغییرات قیمتی ملاک قرار گیرد.
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه البته خودروسازان اصرار به تغییرات قیمتی خودرو آن هم هر ماه داشتند، گفت: در شرایط فعلی که قیمت ارز نزولی است ما نیز این موضوع را در سه ماهه آخر سال ملاک قرار میدهیم و حتی میتوان گفت مردم در سه ماهه پایانی سال متناسب با کاهش نرخ ارز شاهد کاهش قیمت خودرو نیز خواهند بود.
شیوا با تاکید بر اینکه شورای رقابت ۱۰۰ درصد با پیشفروش خودرو مخالف است، گفت: برای مدیریت شکاف قیمت کارخانه تا بازار باید بستر مناسبی برای سرمایهگذاری در تولید فراهم و عرضه خودرو افزایش پیدا کند، در این شرایط میتوان گفت که در آینده میتوانیم شکاف قیمتی را برطرف کنیم.
وی در خصوص برنامه شورای رقابت برای قیمتگذاری محصولات مونتاژی چینی شرکتها گفت: در محصولات چینی قرار بود ورود پیدا کرده و دستورالعملی را ویژه آنها تعیین کنیم اما چون سهم آنها از بازار اندک است میخواهیم در بخش خودروهای لوکس که قابل رقابت با محصولات سایر شرکتهای خودروسازی است قیمتگذاریها را آزاد کنیم تا متناسب با بازار قیمت آنها تعیین شود.