به گزارش می متالز، علی محمدی اظهار کرد: یکپارچهسازی قیمتگذاری در تولید معادن، شمش و محصولات نوردی آرامش بازار را بهدنبال دارد و هدف اصلی ما تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی است و با توجه به سیاستهای جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت بهدنبال مدیریت بازار، حذف دلالان و واسطهها هستیم تا محصول نهایی با قیمت مناسب در اختیار مصرفکننده نهایی قرار گیرد.
وی افزود: افزایش قیمت فولاد به درآمد بیشتر شرکتهای فولادی منجر نمیشود، چراکه به تبع آن قیمت مواد اولیه و تجهیزات افزایش پیدا میکند. مطمئناً ثبات در نرخ ارز به آرامش بازار و تعادل در عرضه و تقاضا میانجامد. بهترین مکان برای شناسایی و تعیین قیمت، بورسکالا است. البته شرط موفقیت بازار بورس، پرهیز از دستوری کردن و دخالت در بازار است.
محمدی افزود: بازار عرضه و تقاضا باید به سمتی حرکت کند که شفافیت، عرضه و تقاضای واقعی شکل گیرد. نقش وزارت صمت باید نظارتی باشد و به سمت تهیه سازوکار و دستورالعمل اجرایی حرکت کند تا دخالت مستقیم در بازار. تعیین قیمت عرضه شمش فولادی براساس قیمت تمام شده و وضعیت بازار است. وزارت صمت و سایر نهادهای حاکمیتی باید با نظارت کامل و توجه به ظرفیت واقعی شرکتها و سابقه عملکرد آنها، از ایجاد تقاضای کاذب جلوگیری کرده و دست دلالان را که صرفا بهدنبال سودای سود میباشند، از صنایع کوتاه کنند.
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: استانداردهای بینالمللی دو دسته هستند، فنی و مدیریتی. رعایت استانداردهای فنی براساس نوع محصول کاملا اجباری است حتی اگر استاندارد ملی مشابه یا هم سنگ نداشته باشند. اما انطباق با استانداردهای بینالمللی مدیریتی بستگی به شرایط کسبوکار و بازارهای هدف دارد. برخی استانداردهای مدیریتی از سوی برخی کشورها یا بهصورت منطقهای بر مبنای بازارهای هدف یا سازمانهای دریافتکننده خدمت یا محصول اجباری و برخی اختیاری هستند ولی میتوانند بهعنوان صحهگذاری بر فعالیت سازمانها بر کسبوکار اثر جدی داشته باشند. در بعضی موارد بهرغم وجود انطباق با استانداردهای موردنیاز، سازمانهای دریافتکننده خدمت یا کالا حداقل برای یکبار بهطور مستقیم سازمانهای تولیدکننده یا عرضهکننده خدمت یا کالا را براساس استانداردهای خاص یا چک لیستهای تخصصی مورد ممیزی یا بازرسی قرار میدهند که میتواند دامنه کاربرد محصول یا سیستم یا هر دو را در بر بگیرد.
وی ادامه داد: تحریمها میتواند بر فرآیندهای تولید از منظر زمان کیفیت و هزینه تاثیرگذار باشد ولی سازمانهای بهویژه بزرگ براساس طراحی و پایبندی به دیدگاههای دراز مدت از تمامی فرصتها برای بهینه کردن این پارامترها استفاده میکنند. نکته اساسی آن است که در هر حال جلوگیری از کاهش کیفیت محصول یا خدمت مهمترین چالش سازمانها است.