تاریخ: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۲۱
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۴۲۷۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سود خالص ۴۵ هزار میلیارد ریالی بانک دی

می متالز - بانک دی در ۶ ماه ۳۷ درصد زیان انباشته خود را کاهش داد و توانست ۴۵ هزار میلیارد ریال سود خالص کسب کند؛ همچنین این بانک مانده تسهیلات خود را به ۶۱ درصد افزایش داده است.
سود خالص ۴۵ هزار میلیارد ریالی بانک دی

به گزارش می متالز، مانده مطالبات معوق و سررسید گذشته طی ۹ ماه گذشته نیز با کاهش چشمگیری مواجه شده و NPL بانک از ۶۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش ‌یافته است. کاهش NPL یا نسبت مطالبات غیرجاری به‌کل تسهیلات پرداختی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی بانک‌ها نزد بانک مرکزی و نظام بانکی بین‌الملل است. افزایش ۸۸۷ درصدی سود سرمایه‌گذاری‌های بانک در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ را باید یک دستاورد مهم تلقی کرد، زیرا منابع حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها به بانک تزریق‌شده و نه‌تنها بخش قابل‌توجهی از زیان سال‌های گذشته را پوشش داده است بلکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال با ادامه این روند، زیان بانک به صفر برسد. بانک دی با برنامه‌ریزی در راستای افزایش سرمایه‌گذاری‌های سودآور و تمرکز بر درآمدهای عملیاتی، موفق به کاهش ۳۷ درصدی زیان انباشته و کسب سود خالص ۴۵هزار میلیارد ریالی در ۶ ماه نخست سال جاری شد. زیان انباشته که یکی از شاخص‌های ارزیابی سازمان‌های اقتصادی است و تاثیر نامطلوبی بر سودهای شناسایی‌شده دارد، می‌تواند ناشی از اقدامات زیربنایی و بنیادین باشد که به همین منظور هیات‌مدیره بانک دی با شناسایی مشکلات اساسی و ارائه راهکارهای مناسب تلاش کرده با برطرف کردن آنها و سوق دادن بانک در مسیر سودآوری، شاخص‌های عملیاتی بانک را بهبود بخشد. افزایش ۵۲۱ درصدی درآمدهای عملیاتی بانک نیز توانسته حاشیه سود بسیار مناسبی را برای بانک ایجاد کند، به‌طوری‌که اکنون می‌توان بانک دی را در جایگاه مطلوبی ازلحاظ شاخص‌های ارزیابی یک سازمان اقتصادی دانست. همچنین بررسی صورت‌های مالی ۶‌ماه نخست سال ۱۳۹۹ بانک دی نشان‌دهنده رشد تسهیلات پرداختی در این بانک است. گزارش‌های مالی منتشرشده نشان می‌دهد، با تدوین خط‌مشی‌ها و سیاست‌های اعتباری نوین در بانک دی، میزان تسهیلات پرداختی همراه با کاهش نرخ موثر تسهیلات در این بانک رشد چشمگیری یافته است. روابط عمومی بانک دی اعلام کرده که در پی تدابیر هیات‌مدیره بانک دی، پرداخت تسهیلات کوتاه‌مدت ارزان‌قیمت در کنار افزایش تعداد تسهیلات پرداختی به آحاد جامعه به‌ویژه خانواده شهدا و ایثارگران در اولویت سیاست‌های اعتباری شعب قرار گرفت که نتیجه آن را می‌توان در طرح‌های تسهیلاتی متنوع و انعطاف‌پذیری از جمله «دیدار دی»، «۲۴ ارزش‌آفرین»، «دی کارت اعتباری» و نیز «طرح اعتباری حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا» دید که با استقبال مشتریان مواجه شد. همچنین عملکرد بانک در ۶ ماه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد مانده تسهیلات بانک در این مدت بیش از ۶۱ درصد افزایش‌یافته است که بیشترین افزایش‌ها در حوزه پرداخت تسهیلات را می‌توان در رشد ۴۳۲ درصدی مانده تسهیلات مضاربه، رشد ۵۳ درصدی مانده تسهیلات خرید دین و رشد ۶۸ درصدی مانده تسهیلات مرابحه مشاهده کرد. کاهش بی‌سابقه مانده مطالبات معوق بانک دی نیز از تمرکز جدی این بانک بر رسیدن به استانداردهای بانکداری حرفه‌ای و نیز تعیین تکلیف پرونده‌های تسهیلاتی غیر جاری حکایت دارد. بانک دی موفق به وصول میزان قابل‌توجهی از مطالبات خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن شده است. بررسی عملکرد بانک دی در ۹ ماه گذشته نشان می‌دهد با تغییرات ایجادشده در رویکردهای حقوقی و اقدامات مدیریت امور و پیگیری مطالبات، مانده مطالبات معوق و سررسید گذشته در این مدت با کاهش چشمگیری مواجه شده و NPL بانک از ۶۰ درصد به ۲۵درصد کاهش‌ یافته است.

عناوین برگزیده