تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۴۲۹۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرخ تولید سیمان خاکستری نی‌ریز تا رفع آلودگی از حرکت ایستاد

می متالز - تولید سیمان خاکستری در کارخانه شهرستان نی‌ریز تا رفع آلودگی هوا متوقف می‌شود، مدیر عامل این کارخانه روز پنجشنبه توقف تولید در این مجتمع صنعتی را اعلام کرد.
چرخ تولید سیمان خاکستری نی‌ریز تا رفع آلودگی از حرکت ایستاد

به گزارش می متالز، حبیب الله شریفی مدیر عامل کارخانه سیمان خاکستری شهرستان نی ریز روز پنجشنبه در نامه‌ای به سرپرست اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان اعلام کرد به دنبال بازدید نماینده مردم شهرستان های نی ریز، استهبان و بختگان و همچنین بر اساس نظر فرماندار شهرستان نی ریز و با توجه به توافقات انجام شده درباره آلودگی هوا ناشی از فعالیت این کارخانه، تولید سیمان خاکستری از امروز پنج شنبه تا رفع کامل آلودگی متوقف می‌گردد.

بدنبال آلایندگی کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز، نماینده مردم این شهرستان به همراه فرماندار نی ریز و جمعی از مسوولین روز ۱۹ آبان از روند تولید در این کارخانه بازید کرده بودند. 

در این برنامه بازدید مدیران شهرستان نی‌ریز از نزدیک در جریان مشکلات این کارخانه و روند ترمیم و جایگزینی فیلتر ها و کیسه های هوا قرار گرفتند.

به دلیل مشکلات عدیده زیست محیطی بوجود آمده و ایرادات فنی فیلتر هوا و اعتراضات مردم شهرستان، درصورت عدم رفع این مشکل طی مهلت قانونی که مسوولین دادند مقرر شد فعالیت کارخانه تا تعمیر و جایگزینی فیلترهای هوا تعطیل گردد. 

گفته می‌شود روند خرید فیلتر های هوا و زمان تعمیر و جایگزینی فیلتر ها نیز مشخص شده و مسوولان کارخانه قول داده‌اند با توجه به ترخیص فیلتر ها از گمرک تعمیر و بازسازی فرایند به سرعت صورت گیرد.

علی اکبر صفایی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نی ریز نیز  اظهار داشت : با ادامه روند آلودگی کارخانه سیمان خاکستری این کارخانه امروز ۲۲ آبان ۹۹ تعطیل  شد. 

صفایی گفت: به رغم صدور اخطاریه‌ها و همچنین مهلت های اعطایی از سوی  مقام های مسوول شهرستانی، همچنان آلایندگی واحد یادشده رفع نشده است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نی ریز افزود: محیط زیست  در چندین مرحله اخطاریه هایی صادر کرده است که آخرین مهلت رفع آلایندگی امروز پایان یافت. 

وی افزود: این واحد از مجموع ۵ هزار و ۲۰۰ فیلتر کیسه ای که موظف به تهیه و تعویض آن ها بوده تا کنون بیش یک هزار  عدد را تعویض کرده  اما پیشگیری از انتشار آلودگی محقق نشده و مسوولین کارخانه موظف به تامین کیسه های باقی مانده در کوتاهترین زمان شده بودند.

صفایی گفت: با استناد به مواد ۱۲قانون هوای پاک و ماده۱۱ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، با توجه به اهمیت سلامت و بهداشت عمومی مردم و حفظ محیط زیست از فعالیت بخش های آلاینده این کارخانه ممانعت و تا اطمینان از عدم تکرار آلودگی، اجازه بازگشایی و فعالیت به واحد داده نخواهد شد.

 این مقام مسوول خاطر نشان کرد: خسارات سنگین وارده به محیط زیست نیز برآورد شده که به مقام قضایی ارجاع  داده خواهد شد.

حجت‌الاسلام رحمانی‌زاده امام جمعه موقت نی‌ریز نیز پیشتر با تاکید بر اینکه آلودگی سیمان خاکستری نگران کننده است خواستار رفع این آلودگی شده بود. 

حجت‌الاسلام رضا رحمانی‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ مهر با بیان این که تخریب محیط زیست جنایت و خیانت در حق بشریت است، اظهار داشت: آلایندگی کارخانه سیمان خاکستری در منطقه حسن‌آباد، محیط‌زیست آنجا و حتی شهر نی‌ریز را با خطر مواجه کرده است.

وی ادامه داد :هر چند اطلاعات کاملی ندارم، اما از جهت اهمیت آن و پیرو مطرح شدن آن در روزنامه‌های محلی می‌گویم؛ شنیده‌ام این کارخانه قرار است ۶۰۰ هکتار از اراضی آن منطقه را برای مدت ۵۰ سال در عمق ۵ متر خاکبرداری کند.

خطیب جمعه شهرستان نی ریز  افزود: مسوولان باید درد مردم را بشنوند و دغدغه‌های آنها را جدی بگیرند. این چارچوبها در راستای سیاست‌های مصلحت برای مردم باشد. اما این حجم از آلایندگی در منطقه روی گونه‌های گیاهی نگران کننده است.

 حجت الاسلام رحمانی زاده  با بیان اینکه این کارخانه‌ها در جاهای دیگری از استان فارس هم هست؛ ولی آیا این حجم از آلایندگی را دارد؟ افزود : البته محیط زیست می‌گوید پایش می‌کنیم و اگر رعایت نکنند، مانعشان می‌شویم.

شهرستان نی‌ریز در فاصله ۲۱۷ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد.

عناوین برگزیده