تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۴۳۰۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هجوم مردم به بورس باعث افزایش شدید قیمت‌ها شد / نقدینگی به‌ سمت تولید نرفت

می متالز - رئیس هیات مدیره بورس تهران معتقد است که ورود تعداد زیادی از مردم در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت باعث افزایش شدید قیمت‌ها و هیجانات در بورس شده است. همچنین عدم‌آمادگی شرکت‌های بورسی برای جذب سرمایه باعث شد نقدینگی به‌سمت تولید نرود.
هجوم مردم به بورس باعث افزایش شدید قیمت‌ها شد / نقدینگی به‌ سمت تولید نرفت

به گزارش می متالز، امیر تقی‌خان تجریشی رئیس هیات مدیره بورس تهران گفت: اتفاقی که در بورس رخ داد این بود که به‌یک‌باره هیجان و شور و شوق زیادی به وجود آمد و بسیاری از مردم وارد بورس شدند و ورود این پول به‌جای آن‌که در یک بازه زمانی بلندمدت تقسیم شود در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت و پرفشار وارد شد و این مساله باعث افزایش شدید قیمت‌ها و هیجانات در بورس شد. نکته دیگر این‌که این خوشبینی میان مردم نسبت به صنعت و تولید ایجاد شد بدین معنی که “حال که وارد بورس می‌شویم مشکلات مربوط به این بخشها مانند قیمت‌گذاری دستوری محصولات نیز حل می‌شود.
وی اضافه کرد: در این بین کسری بودجه دولت نیز وجود داشت بنابراین دولت نیز تصمیم گرفت که تا حدی که می‌تواند از دارایی‌های خود را در بورس بفروشد تا جلوی افزایش پایه پولی کشور گرفته شود.

عدم‌آمادگی شرکت‌های بورسی برای جذب سرمایه باعث شد نقدینگی به‌سمت تولید نرود

وی در پاسخ به این دو شبهه که پول واردشده به بورس مازاد سرمایه مردم نبود و حتی به‌سمت تولید شرکت‌ها نیز نرفت، گفت: اینجا مشکل به واقعیات اقتصاد و صنعت بازمی‌گردد و دیگر بحث بورس نیست.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: این موضوع به این سوال مربوط می‌شود که چرا شرکت‌های ما سودده نیستند که مردم بخواهند در آنها سرمایه‌گذاری کنند. یکی از دلایل عمده این موضوع نیز بحث قیمت‌های دستوری محصولات این شرکت‌ها در بازارهای دیگر است که پیشتر اشاره شد. پاسخ این مساله این است؛ آن چیزی که برای شرکت‌ها مهم است کارآیی و نوآوری است چرا که می‌تواند نهایتاً منجر به سودآوری شود، این همان اتفاقی است که باید در داخل شرکتها رخ دهد.
وی افزود: بهتر است پول مازاد واردشده به بورس صرف افزایش سرمایه چنین شرکت‌هایی و یا تشکیل سرمایه اولیه برای پروژه‌ها و طرحهای توسعه‌ای شود، حال شما در نظر بگیرید که شرکت‌ها در آن زمان با توجه به وضعیت بازارهای دیگر و یا تحریم‌ها آمادگی پذیرش چنین سرمایه‌هایی را نداشتند در نتیجه طرح توسعه جذابی نیز وجود نداشت که بورس بستر تلاقی آن باشد.

هیچ شرکت خوبی پشت درب بورس معطل نمانده

این کارشناس بازار در پاسخ به این مساله که چرا مسوولین بورس و دولت نتوانستند عرضه لازم را در بورس داشته باشند و نقدینگی را به‌درستی هدایت کنند، گفت: بخشی از این مساله مربوط به سازمان بورس و وزارت اقتصاد می‌شود و آن این است که فرایند را تسهیل کنند. در اینجا ما باید این را ببینیم که در داخل ظرف اقتصاد ما چه شرکت‌هایی وجود دارند و از این شرکتها چه‌تعدادی می‌توانند شرایط ورود به بورس یا فرابورس را احراز کنند، به‌عنوان مثال ما شرکت‌های پتروشیمی را داریم که بسیاری از آنها وارد بورس شدند و شرکت‌هایی چون ستاره خلیج‌فارس باقی مانده است که آن هم باید مراحلش را طی کند، اینها دیگر در اختیار سازمان بورس و وزارت اقتصاد نیست.

وی اظهار کرد: موضوع دیگری نیز وجود دارد و آن این است که کدام شرکت‌ها خواستار ورود به بورس هستند. شما یک مثال برای من بیاورید که یک شرکت خوب پشت در سازمان بورس باقی مانده باشد.

عناوین برگزیده