به گزارش می متالز، خطیبی در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه در راه آهن خواف-هرات که در آستانه بهرهبرداری قرار دارد آیا از ریل ملی استفاده شده است، اظهار کرد: یکی از اهداف وزارت راه در بخش توسعه ریلی که آنرا دنبال میکند اتصال ریل ایران به کشورهای همسایه است. تاثیرگذاری این اقدام برای همه مشخص است آنچه که از سالهای قبل کار کردیم در رابطه با افغانستان راه آهن خواف-هرات بوده است.
وی ادامه داد: خطآهن خواف-هرات به طول 220 کیلومتر در قالب 4 قطعه تعریف شده که ساخت سه قطعه در تعهد ایران بوده است. 2 قطعه به طول 77 کیلومتر در خاک ایران است که قطعه سوم به 62 کیلومتر در خاک افغانستان است که ساخته شده. از آنجا هم مسیر ریلی در قالب قطعه چهارم به طول 80 کیلومتر است که ساخت آن در تعهد دولت افغانستان است.
وی بیان کرد: ریل مورد استفاده شده در این پروژه از قبل وارد شده، عمدتا ریل وارداتی بوده البته در ایستگاه روزنک از سوزن تولید ایران استفاده کردهایم.
وی همچنین گفت: ایران حدود 2500 میلیارد تومان برای ساخت خطآهن خواف-هرات هزینه کرده است. برای قطعه 3 که در خاک افغانستان است نیز با قیمت امروز 100 تا 1200 میلیارد تومان هزینه شده است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها در شرکت ساخت اضافه کرد:بخشهایی از ریل مورد نیاز وارداتی است، اما از سال 97 به این سو از ریل ملی برای ریلگذاری در پروژههای ریلی استفاده میکنیم. برنامهریزی خوبی را با ذوبآهن داشهایم و با افتخار میگوییم از ریل ملی برای تمام پروژههای ریلی استفاده میکنیم.
خادمی یادآور شد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در افق این پروژه یک میلیون نفر و 6 میلیون تن بار جابجا خواهد شد.
در بخشی از این نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آزادراه شرق اصفهان گفت: با توجه به اینکه ترافیک سنگین بندرعباس، بوشهر، شیراز از اصفهان عبور میکند، افتتاح این آزادراه می تواند نقش موثری در راحتی مردم و روانسازی ترافیک داشته باشد. از سوی دیگر قسمت شرق اصفهان محرومتر از غرب است و این آزادراه میتواند زمینه توسعهای برای این بخش را فراهم کند.
به گفته خامی، این پروژه 35 کیلومتر مسیر کریدور شمال-جنوب و 80 دقیقه زمان سیر را کاهش میدهد.