به گزارش می متالز، علی رسولیان در حاشیه بازدید از ایستگاه راه آهن شهید مطهری در شهرستان فریمان افزود: بهرهبرداری از این خط ریلی، پایانه ریلی شهید مطهری را تبدیل به مرکز بسیار مناسبی برای ترانشیپمنت بارهای صادراتی به مقصد افغانستان خواهد کرد.
وی ادامه داد: هماکنون سهم استان خراسان رضوی از صادرات ریلی کشور در مرز ریلی سرخس با ترکمنستان ۹۰ درصد میباشد که با وجود پایانه ریلی مجهز و وسیع شهید مطهری به عنوان پایگاه استراتژیک شمال و شرق کشور میتوان سهم مراودات تجاری استان را با کشورهای همسایه ارتقا بخشید.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر ۸۱ درصد از مجموع صادرات ریلی کشور مربوط به این استان است و در خراسان رضوی بارگیری میشود لذا اکنون تمرکز بر فعالیتهای ریلی در شرایط ویژه کشور بر اخذ کد ریجستری ورود واگنهای ایرانی برای ورود به کشورهای آسیای مرکزی استوار است.
پایانه ریلی شهید مطهری با ۲۴ خط ریلی و سکوهای تخلیه و بارگیری مختص واگنهای باری به عنوان مرکز لجستیک حمل و نقل ریلی شمال و شمال شرق کشور در محوطهای به وسعت تقریبی ۱۸۰ هکتار مشتمل بر ۱۵۰۰ متر ساختمان ویژه و مجهز برای استقرار ادارات مربوطه و حقالعملکاران گمرکی و انجام عملیات صادرات زیر یک سقف به اضافه سه انبار عمومی مسقف و روباز به مساحت ۳۵۰۰ متر مربع و بارانداز ۲۵۰۰ متر مربعی با امکان ارائه خدمات گمرکیو ۲ سکوی اختصاصی به طولهای ۲۵۰ و ۴۵۰ متر و عرض ۱۵ متر با ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری همزمان ۲۵۰ واگن در حدود ۴۰ کیلومتری شهر مشهد واقع است.
خط آهن خواف -هرات، در چهار قطعه به طول ۱۹۱ کیلومتر در حال ساخت است که ۷۷ کیلومتر این خط آهن در داخل خاک ایران و ۱۱۴ کیلومتر دیگر آن در داخل خاک افغانستان میباشد که قرار است سه قطعه احداث شده به زودی افتتاح شود.
خط ریلی خواف - هرات علاوه بر آنکه از نظر حملونقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرق آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی میشود.