تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۱۴۵۷
کد خبر: ۱۴۴۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
محمد رضا بنائیان مفرد، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه

یکپارچه بودن زنجیره فولاد، تکمیل ظرفیت را محقق می‌کند

می متالز - مهم‌ترین قسمت از زنجیره فولاد که اساس کار تولید فولاد است در کارخانه فولادسازی به‌ثمر می‌نشیند. برای دستیابی به حداکثر توان و ظرفیت تولید در شرکت‌های فولادی، مواد اولیه باید به‌طور کامل و به‌موقع تامین شود و این امر نیازمند ایجاد یکپارچگی در تولید و هماهنگی میان واحدهای پیشین و پسین فولادسازی است. در مجتمع فولاد مبارکه نیز سیاست بر این است که تولید 2/7 میلیون تن فولاد محقق شود. اما برای دستیابی به این هدف، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به تامین مواد اولیه از فولاد سفیددشت و معادن سنگ آهن سنگان اشاره کرد.
یکپارچه بودن زنجیره فولاد، تکمیل ظرفیت را محقق می‌کند

به گزارش می متالز، در شرکت‌های فولادی هر از چند گاهی خبر از ثبت رکورد در تولید روزانه داده می‌شود. این یعنی اینکه در آن روز خاص، تعداد ذوبی تخلیه شده که پیش از این انجام نشده است. با این حال در زمان تولید فولاد، تلاش تمام تولیدکنندگان فولادی بر این است که تولید با حداکثر ظرفیت انجام شود. به این معنی که بتوان با افزایش تناژ تخلیه ، محصول بیشتر یعنی اسلب بیشتری را نیز تولید کرد. به همین منظور تلاش‌ها در شرکت فولاد مبارکه بر این است که تعداد ذوبی که در یک روز تخلیه می‌شود، بیشتر از حداقل تعیین شده باشد. رکورهایی که در زمینه تولید فولاد و به‌ویژه در مورد ذوب مطرح می‌شوند، می‌توانند به‌صورت روزانه، ماهانه و جمع‌بندی شده در پایان سال باشند.  هم اکنون به‌ازای هر کوره ظرفیتی به میزان روزانه 15 ذوب در نظر گرفته شده است و این بر اساس تجهیزاتی که در حال حاضر در شرکت فولاد مبارکه نصب شده است. این میزان، ظرفیت اسمی هر کوره به‌صورت روزانه است. البته در کنار این ظرفیت، توقفات برنامه‌ریزی شده و اضطراری نیز وجود دارد که ممکن است ظرفیت ذوب روزانه را کاهش دهد. به‌طور مثال اگر در یک روز فقط 115 یا 116 تخلیه ذوب توسط 8 کوره انجام شود، باید بتوان در روزهای دیگر این میزان را جبران کرد.

سیاست ناحیه فولادسازی در شرکت فولاد مبارکه بر این است که اگر رکورد جدیدی در امر تولید حاصل شود، رکورد به‌دست آمده را باید با تمهیدات خاصی به پایداری نسبی رساند و مدتی با میزان رکورد حاصل شده تولید و تخلیه ذوب انجام شود و مجددا برای کسب رکورد جدیدتر تلاش شود. به همین دلیل مشاهده می‌کنید که همواره در محافل خبری رکوردهای جدیدی از تولید و تخلیه ذوب در شرکت فولاد مبارکه اعلام می‌شود. به‌طور مثال در ابتدای آذر ماه سال جاری شرکت فولاد مبارکه موفق به ثبت رکورد 118 ذوب در یک روز شد. سپس با پایداری رکورد به‌دست آمده پس از یک هفته، توانست به رکورد 120 ذوب در یک روز دست یابد و این یعنی در یک شبانه روز در شرکت فولاد مبارکه 120 ذوب ازمجموع 8 کوره تخلیه شد.

 

لزوم اقدامات موثر برای پایداری تولید

کسب رکوردهای جدیدتولید، نیازمند اقدامات موثر در کل زنجیره تولید است. گذشته از این تولیدات ما دارای مشخصه‌های متفاوتی است و پارامترهای مختلفی در میزان تولید فولاد در یک شرکت دخالت دارند. به‌طور کلی وابستگی میزان تولید فولاد به مشخصات مواد اولیه ورودی به ناحیه فولادسازی، بیش از سایر عوامل است. همچنین باید تلاش‌ها در این جهت باشد که در وهله اول بهره‌وری کارکنان افزایش یابد. در این زمینه باید مصرف انرژی کاهش و سرعت تولید افزایش یابد و این مهم نیز تنها با بهره‌وری نیروی انسانی حاصل می‌شود.

مشخصا هر اندازه که بتوان ذوب بیشتری از کوره گرفت به همان میزان باید زودتر از حد معمول نسوزهای کوره را تعویض کرد. به‌طور مثال اگر بدنه یک کوره 450 ذوب عمر داشته باشد، اگر در روز 15 ذوب در آن رخ دهد، حدودا 30 روز عمر خواهد داشت و باید پس از آن بدنه و نسوز کوره تعویض شود. بنابراین اگر در روز 17 ذوب رخ دهد، باید بدنه طی 28 روز تعویض شود. با این حال منفعتی که از طریق افزایش تولید عاید می‌شود، به جبران هزینه‌های نگهداری و تعویض بدنه کوره کمک می‌کند. ضمن اینکه تلاش‌ها بر این است که عمر اجزای مصرفی در فولادسازی افزایش پیدا کند. به عنوان مثال، سعی می‌شود نوعی از نسوز مورد استفاده قرار گیرد که بتواند 600 ذوب دوام آورد. این موضوع علاوه بر اینکه موجب افزایش بهره‌وری در عمر کوره می‌شود، میزان تولید را نیز به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

عناوین برگزیده