تاریخ: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۴۳
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۱۴۵۲۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

سیاست وزیر جدید صمت در قبال بازار فولاد

می متالز - نظارت بر شیوه های قیمت گذاری و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا یکی از مهم ترین اقداماتی است که وزیر صمت باید با اولویت بالا در دستور کار تیم خود قرار دهد ما در سال گذشته شاهد رشد ۱۰۹ درصدی در معاملات داخلی فولاد بودیم از انجایی که صنعت فولاد یک صنعت مادر محسوب می شود. لذا بشدت شاهد افزایش قیمت در بسیاری از بازار ها بودیم نمونه بارز این افزایش قیمت را در معاملات خودرو شاهد بودیم.
سیاست وزیر جدید صمت در قبال بازار فولاد

اولین اقدام وزیر جدید

به گزارش می متالز، اولین موضوعی که توسط علیرضا رزم حسینی در خصوص زنجیره فولاد مطرح شده است این موضوع بوده که فولاد سازان موظف هستند همه محصولات خود را اعم از شمش، اسلب و محصول نهایی را در بورس عرضه کنند این موضوع سبب تعادل بازار فولاد شده است چرا که با افزایش عرضه در بازار معاملات بورس شاهد حرکت قیمت ها به سطح واقعی  آنها خواهیم بود

اخیرا در بورس کالا شاهد هیجانات بسیار بالایی در بخش شمش فولادی و میلگرد بوده ایم قالب این هیجانات نشات گرفته از عدم عرضه این دو قلم کالا در بورس بوده و انجام معاملات مچینگ به التهابات باازر کمک شایانی کرده بود لذا رویکرد جدید وزیر صمت در صورت پیاده سازی صحیح سبب منطقی شدن قیمت ها شده و دست دلالان و نوسانان گیران بازار فولاد را از زنجیره فولاد کوتاه خواهد کرد. در صورت عرضه مازاد تولید فولاد سازان شاهد تعادل قیمت در بورس کالا خواهیم بود

یکی دیگر از مسائلی که از رویکرد وزیر جدید استنباط می شود توجه وی به تامین کالاهای اساسی است لذا در آینده نزدیک شاهد تسریع در آزادسازی کالاهای دپو شده در گمرکات خواهیم بود باوجود با اینکه این پروسه ممکن است زمان بر باشد اما سیگنال هایی به بازار عرضه می کند که فشار سمت تولید را کمتر کرده و قدرت خریدار را افزایش می دهد این موضوع نیز به کاهش قیمت فولاد می انجامد

 
توجه وزیر جدید به استان هرمزگان

توجه وزیر صمت به استان هرمزگان موضوع دیگری است که از چشم تحلیل گران بازار فولاد داخلی ایران دور نمانده است استان هرمزگان با دارا بودن ۵ منطقه ویژه اقتصادی و دو منطقه آزاد دارای شرایطی بسیار کم نظیر در کشور است که چنین ظرفیتی از منظر اقتصادی در هیچ یک از استان های کشور وجود ندارد.لذا به احتمال زیاد شاهد تسهیلاتی برای رونق اقتصادی در این استان خواهیم بود

از انجایی که استان هرمزگان به عنوان شاهراه اصلی صادرات فولاد محسوب می شود در آینده نزدیک شاهد مشوق های صادراتی از زیرساخت های این استان خواهیم بود.

تشکیل کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید درمجلس یکی از اقدامات قانون گذاری موفق از دیدگاه وزیر جدید سمت محسوب می شود در صورتی که وزارت صمت با مجلس به صورت موازی همکاری و هم افزایی داشته باشد شاهد تسریع امور در بخش صادرات ، قیمت گذاری و سیاست گذاری عرضه فولاد خواهیم بود.

موضوع عدم ترخیص کالا های اساسی و برخی اقلام فاسد شدنی در گمرکات کشور یکی از دغدغه های وزیر جدید می باشد از انجایی که این مشکل ریشه در اختلاف بانک مرکزی و گمرک دارد وزارت صمت به عنوان مرضی الطرفین می تواند به حل این چالش کمک شایانی کند دغدغه مند بودن وزیر جدید ممکن است نویدبخش اخبار خوبی در این حوزه باشد.

 
واگذاری معادن راکد به سرمایه گذاران جدید

موضوع دیگری که وزیر جدید به آن اهتمام ورزیده تفویض اختیار به شورای معادن استان ها برای واگذاری معادن راکد به سرمایه گذاران جدید است. این موضوع به این معنی است که واحد های راکد ظرف مدت ۳ ماه در صورت عدم بازگشایی و فعالیت وارد فرآیند مزایده می شوند

این موضوع چشم انداز مثبتی برای سرمایه گذاران حوزه فولاد محسوب می شود چرا که می توانند با هزینه کم یک واحد راکد فولادی را خریداری کرده  و در بازار جذاب فولاد سرمایه گذاری کنند.

بازار فولاد ایران یک زنجیره منسجم و قوی است لذا فولاد در کوتاه مدت نه از تحریم ضربه می بیند و نه نوسانات دلار می تواند سیستم قیمت گذاری آن را دچار اختلال کند دلیل آن خودکفایی در قالب بخش های این زنجیره است اما با همه این تفاسیر چرا شاهد رشد سریع قیمت ها در بازار فولاد بودیم پاسخ به این سوال یکی از مهم ترین معضلاتی است که وزیر جدید باید به آن توجه زیادی داشته باشد

 
نظارت بر شیوه های قیمت گذاری و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا

نظارت بر شیوه های قیمت گذاری و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا یکی از مهم ترین اقداماتی است که وزیر صمت باید با اولویت بالا در دستور کار تیم خود قرار دهد ما در سال گذشته شاهد رشد ۱۰۹ درصدی در معاملات داخلی فولاد بودیم از انجایی که صنعت فولاد یک صنعت مادر محسوب می شود. لذا بشدت شاهد افزایش قیمت در بسیاری از بازار ها بودیم نمونه بارز این افزایش قیمت را در معاملات خودرو شاهد بودیم.

صنعت خودرو سازی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فولاد است در صورتیکه شیوه قیمت گذاری فولاد مسیر سابق را در پیش گیرد شاهد افزایش شدید قیمت در بازار های کالایی و خودرو خواهیم بود قطعا این موضوع کارنامه عملکرد وزیر جدید را با چالش روبرو خواهد کرد به همین دلیل است که ایجاد تعادل در بازار فولاد مهم ترین اقدام وزیر در روزهای ابتدایی می باشد.

 
دولت جدید آمریکا به نفع صنعت ایران؟

با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا به احتمال زیاد شرایطی بهتر از دولت ترامپ برای صنعت ایران متصور خواهیم بود با فرض تحقق این مسئله باید از فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. وزیر جدید باید به شکلی هوشمندانه شرایط برای صادرات مواد معدنی و فولادی را تسهیل کند. معضلی که در این مسیر ممکن است به وجود آید ایجاد رویکرد های خود تحریمی است که متاسفانه در سال های گذشته به اقتصاد ایران بیشترین ضربه را وارد کرده است.

در کنار کنترل قیمت زنجیره فولاد و آزاد سازی معادن راکد توجه به مولفه های محیط زیستی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از رویکرد های نوین فناوری ارتباطات و سامانه های نرم افزاری در ارزیابی میزان آلایندگی ها در صنعت فولاد و محاسبه ریسک های زیست محیطی یکی از موضوعاتی است که در سال های گذشته از دید وزرای صمت مغفول مانده است. در صورت توجه وزیر جدید به این موضوع شاهد توسعه پایدار در صنعت فولاد و معدن خواهیم بود.

عناوین برگزیده