به گزارش می متالز، محمد شیرازیان با بیان این مطلب، افزود: سامانه جامع تجارت ایران موضوع بند (الف) ماده (6) قانون مبارزه با قاچاق و کالا مصوبه سال 1392 است که این سامانه کار خود را پس از تصویب آیین نامه مواد(5 و 6) قانون در سال 1395 آغاز کرد.
وی با بیان اینکه از مرداد ماه 1395 بخش تجارت خارجی سامانه جامع تجارت با فرآیند ثبت سفارش چند گروه کالایی شروع به کار کرده است، تصریح کرد: در همین راستا به صورت گام به گام ثبت سفارش کالاها از سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت و بخش تجارت فرامرزی منتقل شد.
مدیر سامانه جامع تجارت ایران اضافه کرد: فرآیند گام به گام به نحوی بود که در پایان سال 1396 همه تعرفههای ثبت سفارش و درگاه ثبت سفارشها در سامانه جامع تجارت بوده است.
شیرازیان یکی از اهداف سامانه جامع تجارت را علاوه بر یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت، ایجاد درگاه واحد برای بازرگان و فعالان تجاری دانست و بیان کرد: این درگاه واحد باید درخواست را از فعالان تجاری دریافت و بین دستگاه های متولی در لایه حاکمیت منتشر کند که در فرآیند ثبت سفارش، سامانه جامع تجارت نیز همین نقش را بر عهده دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز یادآوری کرد: از اوایل سال 1397 موضوع رصد و رهگیری کالاهای اساسی مطرح شد که به بخش تجارت داخلی سامانه مربوط بوده است.
مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: زیرمجموعه سامانه جامع تجارت برای ایجاد یکپارچگی و زیرساخت، زیرسامانه های مختلفی در قانون پیش بینی شده است که از جمله آن به سامانه جامع روابط تجاری، سامانه یکپارچه مجوزها، سامانه شناسه کالا و رهگیری، سامانه جامع انبارها و سامانه همتا اشاره کرد.
شیرازیان لازمه رسیدن به یکپارچگی را ایجاد زبان مشترک، در سامانه های اطلاعاتی هر دستگاه به ازای هر فرآیندی که متولی آن است دانست و افزود: در سامانه جامع تجارت برای ایجاد این زبان مشترک، برای افراد از کدملی، اماکن از کدپستی و برای کالا از شناسه کالا استفاده می شود.
وی هدف از ایجاد سامانه را ایجاد شفافیت دانست و ادامه داد: شفافیت ابزار تصمیم گیری مدیران و ابزاری برای اعمال سیاستهای ابلاغی قانونی می شود و با رصد و رهگیری کالاها در سامانه جامع تجارت دیگر شاهد عرضه خارج از شبکه، افزایش بیرویه قیمتها، کمبود کالا در سطح عرضه نخواهیم بود.