به گزارش می متالز، پس از آنکه در آبان ماه سال گذشته بهیکباره با افزایش قیمت بنزین و سهمیهبندی دوباره این فرآورده استراتژیک نفتی مواجه شدیم، یکی از واکنشهایی که به این طرح ناگهانی مطرح شد، عدم تطبیق آن با عدالت اجتماعی بود، چرا که در این شرایط، هر خانوادهای که وسیله نقلیه بیشتری داشته باشد، بیشتر از یارانه بنزین بهره میگیرد و خانوادههایی که هیچ وسیله نقلیهای ندارند، هیچ بهرهای از یارانه بنزین نخواهند داشت.
این موضوع که قیمت تمامشده تولید بنزین در کشور چقدر است و چهمیزان یارانه بابت بنزین پرداخت میشود، پیچیدگیها و پارامترهای بسیار متعددی برای محاسبه دارد.
نفت بهعنوان انفال جزو ثروت ملی محسوب میشود که متعلق به تمام نسلهای این کشور است، ازاینرو عواید حاصل از نفت باید برای سرمایهگذاریهای بلندمدت و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای بهرهمندی تمام نسلها هزینه شود، با این حال، بخشی از نفت تولیدی کشور (یکمیلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز) صرف تولید فرآوردههای نفتی در ۹ پالایشگاه نفت خام میشود، علاوه بر این روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی نیز برای تبدیل به فرآوردههای نفتی به تنها پالایشگاه میعانات گازی کشور (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) ارسال میشود.
براساس میانگین قیمت فعلی نفت ایران که هر بشکه نفت در بازارهای جهانی حدود ۴۵ دلار فروخته میشود، اگر آن را بهقیمت ریال آن بر ۱۵۹ لیتر (هر بشکه) تقسیم کنیم هر لیتر نفت خام کشور (با نرخ دلار ۲۴۵۰۰ تومانی) حدود ۶ هزار و ۹۳۴ تومان ارزش دارد، حال برای تبدیل نفت خام به فرآوردههای نفتی قابل عرضه باید این نفت پس از یک فرآورش اولیه به محل پالایشگاه منتقل و پس از فرآیندهای مختلف پالایش به انبارهای فرآوردههای نفتی منتقل و از آنجا توسط نفتکشهای حمل زمینی به جایگاههای عرضه سوخت حمل شود که تمام این مراحل هزینهبر است، از سوی دیگر برای تصفیه هر بشکه نفت خام حداقل ۲۰ هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایهگذاری شود، یعنی با فرض وجود یک پالایشگاه ۳۰۰هزار بشکهای که مازوت آن حتی زیر ۱۰ درصد نیاید، ۶ میلیارد دلار باید هزینه شود که چهار تا پنج سال نیز زمان میبرد و تنها ۲۵ درصد آن بنزین خواهد بود.
علاوه بر این هزینهها قیمت نهایی فرآوردههای نفتی در کشور با افزودن مالیات بر ارزش افزوده و عوارض توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی محاسبه میشود. براساس ماده ۱۶ فصل سوم و ماده ۳۸ فصل هفتم قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۸۷، نرخ مالیات برای انواع بنزین ۲۰ درصد و نرخ عوارض برای انواع بنزین، نفت سفید و گازوئیل ۱۰ درصد و نفت کوره ۵ درصد اعمال میشود، بنابراین برای هر لیتر بنزین ۳۰ درصد مالیات و عوارض (شامل ۲۰ درصد مالیات و عوارض و ۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده) و برای هر لیتر گازوئیل ۱۱.۵ درصد (شامل ۱۰ درصد عوارض و ۱.۵ درصد مالیات ارزش افزوده) لحاظ میشود.
هزینه پالایش یک بشکه نفت خام در پالایشگاههای ایران حدود ۲ دلار در هر بشکه است. هزینه کارمزد جایگاهدار، تانکر و کارمزد به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز بهازای هر لیتر حدوداً ۲۵۰ تومان است.
اگر تمامی ارقام مذکور را در نظر بگیریم، میتوان گفت در زمان حاضر قیمت تمامشده بنزین برای دولت با تمامی عوارض و هزینهها، حداقل چیزی در حدود ۵ هزار تومان در هر لیتر است.
از آبان ۹۸ تاکنون که بیش از یک سال از سهمیهبندی بنزین میگذرد، ۱۴ مرحله سهمیه ۶۰لیتری بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر برای خودروهای شخصی و ۱۴ مرحله سهمیه ۲۵لیتری بنزین برای موتورسیکلتها واریز شده است.
قیمت بنزین در فوب خلیج فارس ۵۰ سنت دلار است که با توجه به میانگین ۱۸هزارتومانی قیمت دلار در یک سال گذشته، چیزی در حدود ۹ هزار تومان در هر لیتر، بنزین بر اساس فوب خلیج فارس بهطور میانگین در یک سال اخیر ارزش داشته است.
در طول یک سال در ۱۲ نوبت مجموعاً ۷۲۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰تومانی به کارت سوخت خودروهای شخصی و ۳۰۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰تومانی به کارت سوخت موتورسیکلتها واریز شد.
نسبت به قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰تومانی، در ۱۲ نوبت (یک سال) چیزی در حدود یکمیلیون و ۸۰ هزار تومان هر خودرو و ۴۵۰ هزار تومان هر موتورسیکلت یارانه بنزین دریافت کردهاند.
اگر این یارانه را بر اساس هزینه حداقل ۵هزارتومانی تولید و عرضه بنزین برای دولت محاسبه کنیم، برای هر خودرو ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و برای هر موتورسیکلت یک میلیون و ۵۰ هزار تومان یارانه پنهان بنزین در یک سال گذشته پرداخت شده است.
اگر این یارانه را بر اساس قیمت بنزین در فوب خلیج فارس (بهطور متوسط) در یک سال گذشته محاسبه کنیم، برای هر خودرو ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای هر موتورسیکلت ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان یارانه بنزین تعلق گرفته است.
اما فقط بنزین ۱۵۰۰تومانی دارای یارانه پنهان نیست، بلکه بنزین ۳۰۰۰تومانی نیز یارانه پنهان دارد و اینکه سالانه چقدر یارانه پنهان بنزین برای مصرف این فرآورده نفتی در کشور پرداخت میشود، بر اساس محاسبات اتاق بازرگانی ایران، این رقم در مجموع بالغ بر ۲۰۰هزار میلیارد تومان است.
طرحی در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مرحله مطالعه و بررسی قرار دارد که بر اساس آن، این میزان یارانه بنزین فقط به دارندگان موتورسیکلت و خودرو تعلق نگیرد، بلکه بین تمامی افراد جامعه، حتی کسانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند نیز تقسیم شود.
بر اساس این طرح، به هر ایرانی روزانه ۷دهم لیتر بنزین تعلق میگیرد، بهعبارتی هر فرد ایرانی ماهانه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین دارد که برای کسانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند، امکان فروش این سهمیه فراهم خواهد شد.
فردا کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، طرح سهمیهبندی بنزین بر اساس خانوار را در دستور رسیدگی خود دارد، اگرچه بهنظر نمیرسد این طرح به این زودیها بتواند از فاز مطالعه و بررسی، وارد فاز قانونگذاری شود؛ اما در صورت تبدیل آن به قانون، نظام سهمیهبندی بنزین تغییر اساسی و ساختاری خواهد داشت.