تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۴۶۴۲۰
سرویس خبر : انرژی

بررسی ریستادانرژی از سناریوهای پیش روی اوپک‌پلاس/ احتمال مواجهه بازارهای نفتی با ۲۰۰ میلیون بشکه نفت مازاد عرضه

می متالز - درحالی‌که دنیا برای پایان دادن به سال ۲۰۲۰ ویرانگر تلاش می‌کند، تولیدکنندگان نفت اکنون در حال ارزیابی اثرات پایدار همه‌گیری در سال ۲۰۲۱ و به طور خاص عواقب تخریب تقاضای نفت بر تعادل جهانی هستند.
بررسی ریستادانرژی از سناریوهای پیش روی اوپک‌پلاس/ احتمال مواجهه بازارهای نفتی با ۲۰۰ میلیون بشکه نفت مازاد عرضه

به گزارش می متالز، توافق اوپک‌پلاس در اوایل سال جاری مانع از سقوط بازار شد، اما پس از آن موج دوم کووید۱۹ از راه رسید. ریستاد انرژی برآورد کرده است که اگر مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید از ژانویه افزایش یابد، جهان تا ماه می با ۲۰۰ میلیون بشکه مازاد عرضه مواجه خواهد شد. اعضای اوپک‌پلاس برای پایبندی یا عدم پایبندی به سطح تولید محدود شده خود تا سال ۲۰۲۱ یا افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای در روز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مذاکره خواهند کرد. توافق موجود در ابتدای موج اول همه‌گیری و تحت نگاه خوش‌بینانه به بهبود تقاضای نفت در پایان سال شکل گرفت که مشخص شد بسیار زیاد بوده است؛ چرا که موج دوم همه‌گیری، اعمال محدودیت‌ها و قفل‌های جدیدی در سراسر جهان را به همراه داشت.

برآوردهای ریستاد انرژی نشان می‌دهد که اگر اوپک‌پلاس نتواند توافق خود را اصلاح کند و تولید خود را افزایش دهد، در ماه ژانویه با متوسط مازاد عرضه ۳.۱ میلیون بشکه در روز، با بزرگترین مشکل ماهانه خود از آوریل ۲۰۲۰ مواجه خواهد شد.

ریستادانرژی با مدل‌سازی تصمیم احتمالی اوپک‌پلاس برای به تعویق انداختن برنامه افزایش تولید خود، تأثیر تمدید سناریوهای ۳ماهه و ۶ماهه را بر تعادل جهانی نفت بررسی کرده است.

اگر اوپک‌پلاس برنامه افزایش تولید خود در ماه ژانویه را به مدت ۳ ماه به تعویق بیاندازد، ما همچنان شاهد مازاد ماهانه متوالی تا ماه می خواهیم بود اما مقدار کلی آن حدود ۱۱۵ میلیون بشکه خواهد بود. با این حال اگر اوپک‌پلاس تصمیم شجاعانه‌ای مبنی بر تمدید ۶ ماهه وضع موجود بگیرد، در پایان ماه مارس مازاد تولید به پایان می‌رسد.

ریستادانرژی معتقد است که با حفظ توافق موجود که خواستار افزایش تولید ۱.۹ میلیون بشکه در روز از ماه ژانویه ۲۰۲۱ است، می‌تواند قیمت نفت برنت را به ۴۰ دلار در هر بشکه و حتی پایین‌تر بازگرداند.

بوجارتون هوگن، رئیس بخش تحقیقات بازار ریستادانرژی استدلال می‌کند که تمدید ۳ ماهه توافق موجود، فقط از قیمت‌ها پشتیبانی کرده و کمک می‌کند که قیمت در سطح ۵۰ دلار پایدار بماند. اما با تمدید ۶ ماهه توافق علاوه بر تخلیه قابل توجهی از ذخیره‌سازی‌های انجام شده این امکان فراهم می‌شود که قیمت‌ها به ۵۵ دلار برسد.

وی افزود که اوپک‌پلاس به نوعی محکوم به تمدید کاهش تولید خود برای دوره‌ای در سال ۲۰۲۱ است و احتمالاً می‌داند که اگر این کار را نکند توسط بازار تنبیه خواهد شد.

روند بازیابی تقاضای نفت برای اوپک‌پلاس مهم است چرا که در مورد اصلاح الگوی عرضه خود بحث می‌کند. ما انتظار داریم که موج دوم همه‌گیری کووید ۱۹ تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد و اثرات آن بر روی تقاضا در سال ۲۰۲۱ باقی بماند و سپس به کندی به سمت بهبود برود. در حال حاضر نیز انتظار داریم که تقاضا برای کل مایعات تا پایان سال ۲۰۲۰ از ۹۳ میلیون بشکه در روز فراتر نرود.

شکست معامله اوپک‌پلاس در مارس ۲۰۲۰، زمانی که شرکت‌کنندگان نتوانستند در مورد کاهش ۱.۵ میلیون بشکه در روز به توافق برسند؛ از زمان انتشار عمومی این تصمیم تا باز شدن بازارها در دوشنبه بعد با افت ۱۰ دلار در هر بشکه باعث سقوط قیمت نفت شد.

هوگن نتیجه‌گیری می‌کند که البته آن زمان شرایط خاصی حاکم بود. اما رأی خودسرانه اوپک‌پلاس در این هفته می‌تواند قیمت نفت را خرد کند، اگرچه شاید این‌بار ملایم‌تر باشد.

عناوین برگزیده