تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۳۳
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۱۴۶۶۳۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

جای خالی خوشه "سنگ تزیینی" در کرمانشاه

می متالز - عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن کرمانشاه معتقد است، کرمانشاه پتانسیل راه‌اندازی خوشه "سنگ تزیینی" را دارد و با راه‌اندازی آن صفر تا صد اکتشاف تا فرآوری و بازرگانی سنگ تزئینی ساماندهی خواهد شد.
جای خالی خوشه "سنگ تزیینی" در کرمانشاه

به گزارش می متالز، مرتضی عزیزی با بیان اینکه موضوع راه‌اندازی خوشه سنگ تزیینی از سال‌های 1395 و 1396 مطرح بود، افزود: در آن زمان نظام مهندسی معدن همه داده‌های مورد نیاز در بخش‌های مختلف از میزان ذخایر تا بخش بازرگانی و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند را جمع‌آوری کرد و این داده‌ها هم اکنون موجود است.

وی گفت: با این وجود، راه‌اندازی این خوشه از آن زمان تا کنون مسکوت مانده و هنوز اجرایی نشده است.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن کرمانشاه وجود ذخایر مناسب و معادن فعال را مهمترین عامل برای انتخاب این خوشه دانست و اظهار کرد: هم اکنون در کرمانشاه بین 20 تا 30 معدن سنگ تزیینی خوب و با ذخیره لازم فعال است که عمدتا در شهرستان‌های هرسین و اسلام آبادغرب هستند.

عزیزی از مزایای ایجاد این خوشه و تکمیل آن یاد کرد و ادامه داد: خوشه سنگ تزئینی می‌تواند بخش‌های مختلف از اکتشافات جدید تا مرحله فرآوری و خصوصا بخش بازرگانی را در بربگیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون سنگ تزیینی در حوزه فرآوری چندن قوی نیست، عنوان کرد: با وجود آنکه سنگ هرسین و اخیرا نیز اسلام آبادغرب شهرت جهانی پیدا کرده، اما عمدتا خام از استان می‌رود.

به گفته عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن کرمانشاه، در حال حاضر فقط یک یا دو واحد آن هم در ابعاد کوچک در زمینه فراوری سنگ تزیینی فعالیت دارند، اما فرآوری برنامه‌ریزی شده صورت نمی‌گیرد.

عزیزی با اشاره به تاثیر راه‌اندازی خوشه سنگ تزئینی در بازرگانی این محصول، خاطرنشان کرد: اگر بر بازرگانی سنگ تزیینی خوب تمرکز کنیم، بسیاری از استان‌های دیگر خریدار سنگ تزیینی کرمانشاه هستند.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن کرمانشاه افزود: به علاوه بازار عراق و خصوصا در دوران بازسازی بازار سوریه نیز فرصت خوبی برای صادرات سنگ تزیینی کرمانشاه خواهد بود که متاسفانه طی دو، سه سال اخیر این فرصت را از دست داده ایم.

عزیزی با اشاره به اینکه هم اکنون سنگ تزیینی استان‌های دیگر به میزان قابل توجه از مرزهای کرمانشاه صادر می‌شود، گفت: می‌توانیم به راحتی سنگ تولیدی داخل استان را جایگزین این سنگ‌های صادراتی کنیم.

وی عنوان کرد: حتی کشورهایی مانند چین خریدار کوپ(سنگ خام) ما هستند و اگرچه اکنون این کار مقداری به صورت جسته و گریخته انجام می‌شود، اما می‌توانیم آن را سازماندهی کنیم.

به گفته عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن کرمانشاه، برای تحقق مجموع این موارد لازم است راه‌اندازی خوشه سنگ تزیینی دوباره پیگیری شود و حتما از ظرفیت بخش خصوصی و کسانی که در این عرصه کار کرده اند، استفاده شود.

عناوین برگزیده