تاریخ: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۱۴۶۸۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پول نقد «مدیر» برای سهامداران

می متالز - معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری از بازدهی 1.35 درصدی نماد «مدیر» طی سه ماه گذشته خبر داد و گفت: صندوق «مدیر» طی سه ماه گذشته به رقم کاهش حدود 30 رصدی شاخص کل، بازدهی 1.35 درصدی داشته است که بالاترین بازدهی 3 ماهه در میان صندوق‌های موجود در بازار است.
پول نقد «مدیر» برای سهامداران

به گزارش می متالز، مصطفی افشار، صندوق سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «مدیر» با پذیره نویسی در یازدهم مردادماه ۹۹  معاملاتش از پایان شهریورماه امسال آغاز شد.

وی افزود: سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری ۴۰۰ میلیارد تومان است و به عنوان بزرگترین صندوق فرابورسی کشور شناخته می‌‌شود. صندوق «مدیر» در ابتدای گشایش معاملات خود، مورد استقبال بسیار خوب اهالی بازار قرار گرفت به طوری که طی ۶ روز نخست کاری، بازدهی بیش از ۵۰ درصدی را نصیب سهامداران خود کرد.

رشد «مدیر» مقابل روند اصلاحی بازار سرمایه

معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: فعالیت این صندوق در سهام است و پورتفوی بورسی آن ترکیبی از سهام شرکت‌های معتبر و سودآور بورسی در صنایع مختلف است. شرایط تاسیس صندوق به نحوی طی شد که بازار از روزهای اوج خود تا حدودی فاصله گرفته بود و همین امر باعث شد تا وجوه نقد حاصل از پذیره نویسی صندوق در اواسط شهریور ماه در اختیار مدیران صندوق قرار گیرد.

افشار ادامه داد: این زمان مقارن بود با افت حدودا  ۲۵ درصدی شاخص کل بورس و اصلاح مناسب قیمت‌ها در بازار، بنابراین دارایی‌های آن در شرایطی خریداری شد که بازار در روند اصلاح قیمتی قرار داشت و غالبا دارایی‌های صندوق در محدوده کف‌های قیمتی خریداری شده است.

وی اضافه کرد: صندوق «مدیر» طی سه ماه گذشته به رقم کاهش حدود ۳۰ درصدی شاخص کل، بازدهی ۱.۳۵ درصدی داشته است که بالاترین بازدهی ۳ ماهه در میان صندوق‌های موجود در بازار است. این نکته حائز اهمیت است که «مدیر» در شرایطی به این موفقیت رسیده است که طی مدت مشابه روند بازار نزولی بوده است و این نشان از عملکرد مطلوب صندوق دارد.

پتانسیل بالای «مدیر» برای صعود دوباره

معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در حال حاضر در پی ادامه اصلاح شاخص کل و متاثر از فضای کلی حاکم بر بازار سرمایه، قیمت سهم به محدوده قیمت پذیره‌نویسی آن نزدیک شده است. با این وجود در صورت بازگشت شاخص به روند صعودی می‌توان به صعود دوباره سهم امیدوار بود و این صندوق پتانسیل بالایی برای صعود دوباره دارد.

افشار با اشاره به بحث نقد شوندگی سهام مدیر گفت: در شرایطی که سهام بسیاری از شرکت ها در دام نبود نقدشوندگی گرفتار شده بودند و سهامداران آنها ناچار به همراهی با اصلاح قیمت‌ها بودند، به واسطه فعالیت بازارگردانی مناسب سهم، این امکان برای سهامداران مدیر کاملا فراهم بود تا بتوانند سهام‌شان را نقد کنند و منتظر شرایط بهتر بازار بمانند و از ابتدای شروع معاملات این نماد به ندرت اتفاق افتاده است که گرفتار صف های فروش شود.

وی افزود: از لحاظ حجم معاملات نیز طی یک ماه گذشته که در کلیت بازار حجم معاملات کاهش محسوسی یافته بودند، به طور متوسط روزانه بیش از ۱۴ میلیون سهم معامله گردیده است که معادل ۳.۵ درصد تعداد کل واحدهای منتشره صندوق است. در مجموع از نظر نقد شوندگی هم عملکرد «مدیر» تا به اینجای کار عملکرد بسیار مناسبی بوده است.

سقف «مدیر» افزایش می‌یابد

معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: در خصوص افزایش سقف (سرمایه) طبق برنامه‌ریزی انجام شده، اقدامات اولیه صورت گرفته است و منتظر مجوز سازمان بورس هستیم که در صورت تایید سازمان بناداریم سرمایه صندوق را از ۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

افشار با بیان اینکه ممکن اسن برنامه افزایش سرمایه احتمالا طی دو مرحله انجام می‌شود، توضیح داد: ابتدا در مرحله نخست از ۴۰۰ میلیارد تومان به ۷۰۰ میلیارد تومان و با کمی تاخیر در مرحله بعد به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در کوتاه مدت این امر اتفاق افتد. از آنجایی که معتقدیم با توجه به شرایط بازار و ارزندگی بسیاری از شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی، این افزایش سرمایه می‌تواند بازدهی بالاتری را برای صندوق به ارمغان آورد، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

استراتژی مدیر در چینش پرتفوی

معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ما سیاست مشخصی را برای مدیریت دارایی‌های صندوق در پیش گرفته‌ایم و سعی داریم  طبق آن اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم. در این خصوص اولا رویکرد ما صرفا خرید سهام شرکت‌هایی است که قابلیت نقدشوندگی بالایی داشته باشند؛ سهام شرکت‌هایی که فاقد نقد شوندگی لازم هستند، هر چند چشم انداز مناسبی داشته باشند، در دایره انتخاب ما قرار نمی‌گیرند. ثانیا در یک صنعت شرکت‌هایی که صادرات محور باشند، ترجیح دارند. به عنوان مثال می توان به فولاد کاوه در گروه فلزات و پتروشیمی زاگرس در گروه پتروشیمی اشاره کرد که سود خوبی بابت صادرات محصولات خود شناسایی می‌کنند و هم اکنون بخشی از دارایی‌های «مدیر» را تشکیل می‌دهند.

افشار با بیان اینکه سود آور بودن سهم و داشتن EPS عملیاتی جزء اولویت‌های انتخاب است، تصریح کرد: از دیگر سیاست‌های ما در مدیریت این صندوق پرهیز از هرگونه فعالیت سفته بازی است و اجازه انجام سفته بازی بر روی سهام مدیر را هم حتی الامکان نمی‌دهیم. ما همواره سعی داریم نقدینگی مناسبی را در صندوق نگهداریم تا در شرایط خاص از موقعیت‌های پرسودی که بازار ایجاد می کند، نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: سعی داریم پورتفوی بورسی صندوق را کم تعداد نگهداریم، چراکه معتقدیم افزایش تنوع دارایی های سهام صندوق به کاهش بازدهی آن می‌انجامد و در عین حال ریسک کلی بازار را نیز چندان کاهش نخواهد داد.

ظرفیت‌های مدیر برای سهامداران تازه وارد

معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات افرادی که تازه به جمع سهامداران بورس پیوسته‌اند، نبود مهارت لازم در شناسایی سهم و استفاده از پتانسیل‌های بازار است. از آنجایی که ریسک جزء ذات این بازار است، طی ماه‌های اخیر متاسفانه بسیاری از سهامداران که از تجربه کافی در خصوص خرید و فروش سهام برخوردار نبودند؛ دچار زیان قابل توجهی شده‌اند که ممکن است به نبود اعتماد آنها به بازار و خروج کلی آنها از این بازار بیانجامد.

افشار در پایان با اشاره به ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌های بورسی پیشنهاد داد: پیشنهاد ما به این سهامداران می‌توانند از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی استفاده کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای تیم‌های حرفه‌ای از مدیران سرمایه‌گذاری هستند که صلاحیت حرفه‌ای آنها به تایید سازمان بورس می‌رسد و عملکرد شفافی در خصوص فعالیت خود دارند و به صورت دوره‌ای گزارش فعالیت خود را به سهامداران ارائه می‌دهند. سرمایه‌گذاری در اینگونه صندوق‌ها می‌تواند با کاهش سایر هزینه‌ها، بازدهی مناسبی را برای سهامداران آن فراهم کند.

عناوین برگزیده