به گزارش می متالز، این پروژه در شمار معادن بزرگ مس جهان قرار دارد. آنگلو، که از زمان خرید کوئللاوه کو در 1992 بیش از 1 بیلیون دلار در این دارایی سرمایه گذاری کرده است، اظهار داشته هیأت مدیره شرکت تا زمانی که میزان 82 درصدی سهام انگلو در این معدن مس به منظور ریسک-زدایی از پروژه کاهش نیابد تصمیم سرمایه گذاری نهایی را اتخاذ نخواهد کرد. مدیر عامل آنگلو، مارک کوتیفانی، مکرراً گفته است که او می خواهد دست کم 51 درصد از سهام کوئللاوه کو، که طرفیت تولید 225 هزار تن مس در سال، را دارد برای شرکت حفظ کند. او سال گذشته خطاب به سرمایه گذاران شرکت گفت که با خریداران بالقوه علاقه مند به پیوستن به این پروژه در تماس است. منابع آشنا با این موضوع روز پنجشنبه به رویترز گفتند که میتسوبیشی به عنوان یکی از شرکاء موجود از این اختیار برخوردار است که سهامش در کوئللاوه کو را به 30 درصد افزایش دهد. این شرکت ممکن است مجبور به دور کردن همکاران ژاپنی اش، شامل سومیتومو، میتسوئی، جِی ایکس نیپون ماینینگ اند متالز و ایتوچو، از این پروژه بشود. گفته می شود تمام این شرکتهای یاد شده قصد دارند پیشنهادهایی رسمی را در جهت خرید سهام کوئللاوه کو به انگلو ارائه دهند. کوئللاوه کو مجوزهای مورد نیاز برای توسعه اش را در اختیار دارد اما از 2013 به حال تعطیل باقی مانده است. حالا که تولید کنندگان با ترازنامه هایی قوی تر و حاشیه های سود سالم در حال بیرون آمدن از دوران افت شدید قیمتهای مس هستند قصد دارند دارایی های مس خود را نیز افزایش دهند چون انتظار می رود که تقاضا برای این فلز تا 2020 از عرضه آن سبقت بگیرد. وضعیت عرضه به نظر می رسد حتی بدتر از این باشد زمانی که در نظر بگیریم بیش از 200 معدن مس فعلاً در حال عملیات قبل از 2035 به پایان عمر تولید خود خواهند رسید. علاوه بر این، خط لوله جاری مس ، هم از لحاظ تعداد پروژه ها و هم از جهت ظرفیت آنها، در پایین ترین سطح مشاهده شده در قرن کنونی ست. از دید تحلیلگران سی آر یو، بازار تنها در صورتی قادر به پاسخگویی به تقاضای پیش بینی شده خواهد بود که تمام پروژه های مسی که هم اکنون در حال توسعه یا مورد مطالعه امکان سنجی قرار دارند، شامل بیشتر اکتشافاتی که هنوز به مرحله ارزیابی نرسیده اند، قبل از 2035 وارد خط تولید شوند.