تاریخ: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۱۴۷۰۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار جهانی فولاد زیر ذره‌بین

قیمت شمش فولاد رو به افزایش است

می متالز - با رصد نرخ شمش فولاد در نقاط گوناگون جهان، اینطور متوجه می‌شویم که نرخ فروش این فلز استراتژیک در بازار بین‌المللی با روند رو به رشدی همراه شده است. البته این روند صعودی نرخ، تنها مختص شمش فولاد نیست و در حوزه سنگ‌آهن و محصولات فولادی نیز جریان دارد.
قیمت شمش فولاد رو به افزایش است

به گزارش می متالز،  با وجود روند رو به رشد قیمتی در بازار جهانی شمش، نرخ این محصولات در بازار داخلی ایران نزولی گزارش می‌شود. بخش قابل‌توجهی از این روند نزولی را باید ناشی از رکود حاکم بر بازار داخلی دانست.

 

صعود ادامه دارد

براساس آخرین اطلاعات به‌دست آمده، شمش فولاد در ۲۷ نوامبر (۷ آذر) در سی‌اف‌آر آسیا ۴۹۳دلار و در سی‌اف‌آر ترکیه ۴۹۸ دلار به‌ازای هر تن معامله شد. در همین حال، نرخ فروش این شمش در فوب دریای سیاه معادل ۴۷۸ دلار و نرخ آن در چین نیز معادل ۴۹۲ دلار به‌ازای هر تن گزارش شده است.
در ادامه باید خاطرنشان کرد: نرخ فروش شمش بیلت بر مبنای نرخ سی‌اف‌آر تایلند وارداتی از ایران ۴۷۰ دلار نرخ‌گذاری شده است که در مدت ۲ هفته آینده نیز بدون تغییر خواهد بود. شمش بیلت بر مبنای نرخ فوب بنادر جنوبی ایران نیز معادل ۴۴۰ دلار به‌ازای هر تن قیمت‌گذاری شده است. بررسی‌ها حکایت از این دارد که یکی از دلایل رشد قیمتی شمش فولاد افزایش نرخ قراضه در ترکیه است.

نکته جالب اینجاست که شمشی که قرار است در ماه‌های دسامبر و ژانویه تحویل داده شود در منطقه سی‌آی‌اس به بهای ۵۱۰ دلار به‌ازای هر تن فروخته می‌شود؛ در همین حال، شمش فولاد در منطقه فوب دریای سیاه نیز در سطح ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار معامله می‌شود. البته برخی از تولیدکنندگان قیمت‌های خود را تا ۵۰۰ دلار به‌ازای هر تن فوب افزایش دادند که خود منجر به تغییر در بازار خرید و فروش شمش فولاد شد.
گفتنی است در جدول قیمتی ارائه‌شده در متال اکسپرت، نرخ چدن در کشورهای منطقه سی‌آی‌اس در ۲۷ نوامبر ۴۳۰ تا ۴۳۵دلار قیمت‌گذاری شده و روند روبه رشد قیمتی داشته است.

 

رشد نرخ محصولات فولادی

درباره نرخ میلگرد نیز می‌توان گفت؛ ۷ آذر (۲۷نوامبر) این محصول در بازارهای مختلف جهانی در حوزه خلیج‌فارس CPT برابر با ۴۸۱دلار، در محصولات وارداتی جنوب‌شرق آسیا سی‌اف‌آر برابر با ۵۳۳ دلار، در محصولات صادراتی ترکیه فوب برابر ۵۲۸ دلار و در محصولات صادراتی روسیه DAP نیز نرخ ۴۲۰ دلار را تجربه کرده است.
گفتنی است میلگرد ۱۲ تا ۲۵ میلی‌متری بر مبنای نرخ منطقه سی‌آی‌اس در ۲۷ نوامبر ۵۱۰ تا ۵۳۰ دلار قیمت‌گذاری شده و این اعداد در بازه زمانی برای ۲ هفته آینده به ۵۲۰ تا ۵۵۰ و ۵۳۰ تا ۵۵۰ دلار خواهد رسید.

با نگاهی به این قیمت‌ها نیز درمی‌یابیم که بازهم کشور ترکیه به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان این محصول پایین‌دستی در صنعت فولاد، نرخ میلگرد را در بازار داخلی و خارجی افزایش داد.
 رشد نرخ میلگرد نیز مانند افزایش نرخ فروش شمش تنها ناشی از افزایش نرخ آهن قراضه به‌عنوان ماده اولیه و اصلی برای تولیدکنندگان میلگرد بوده است.
مفتول نیز به‌عنوان یکی از محصولات پایین‌دستی در صنعت فولاد شناخته می‌شود. در بازه زمانی مورد بحث، مفتول ۵.۵ تا ۱۰ میلی‌متری در کشورهای منطقه سی‌آی‌اس، ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار قیمت‌گذاری شده و پیش‌بینی می‌شود بهای آن در ۲ هفته آینده رقمی بین ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار باشد.

 

نگاهی به نرخ قراضه

قراضه آهن یکی از مواد اولیه برای تولید فولاد به‌شمار می‌رود و بسیاری از تولیدکنندگان فولاد مانند ترکیه از آن به‌عنوان ماده اصلی تولید در صنعت فولادسازی خود استفاده می‌کنند. تاجایی که کشور ترکیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان قراضه در جهان شناخته می‌شود. این در حالی است که نرخ وارداتی قراضه از امریکا در ۲۷ نوامبر (۷آذر) با رشد ۱۵درصدی نسبت به یک هفته گذشته خود همراه شده و از ۳۳۰دلار به‌ازای هر تن به ۳۴۵دلار رسیده است.
قراضه آهن وارداتی در تاریخ ۲۷نوامبر از اروپا نیز برابر ۳۴۶ دلار و قراضه وارداتی از حوزه بالتیک ۳۵۱ دلار در هر تن نرخ خورد.

 

روند بازار محصولات بالادستی

قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در ۲۷ نوامبر به ۱۲۹ دلار بر هر تن سی‌اف‌آر چین قیمت‌گذاری شده که در واقع نرخ سنگ آهن وارداتی از استرالیاست. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که این نرخ برای ۲هفته آینده نیز بدون تغییر باقی بماند. بهای زغال‌سنگ کک‌شو نیز به‌عنوان یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز صنایع فولادی (در روش کوره بلند) در ۲۷ نوامبر بین ۱۰۰تا ۱۰۲ دلار فوب استرالیا قیمت‌گذاری شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نرخ این ماده معدنی نیز مانند سنگ آهن در ۲ هفته آینده بین ۱۰۰تا ۱۰۲ دلار ثابت باشد.

 

سخن پایانی

با وجود روند رو به رشد نرخ شمش فولاد در جهان اما شاهدیم که در ایران به‌دلیل کاهش تقاضا برای شمش، نرخ این محصول فولادی رو به کاهش رفته است. از سوی دیگر، با توجه به رکود موجود در کشور و با آغاز فصل سرما نباید چندان هم به بهبود بازار فولاد در داخل کشور امید داشت. حال باید دید فعالان صنایع فولاد به‌ویژه تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی در این شرایط رکود چه خواهند کرد؟

منبع: صمت
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد