به عقیدهی بنده؛ روابط عمومی هنر مردمداری، ایجاد ارتباط و فضای گفتوگو و هنر پاسخگویی مناسب و سریع است. روابط عمومی یعنی مدیریت ارتباط بین سازمان و مخاطب، یعنی داشتن رابطه خوب با دیگران، تلاش برای کسب همکاری و رضایتمندی مردم و گروههایی است که برای شرکت یا موسسه اهمیت دارد. امری که سرلوحهی کار ما در مجموعهی روابط عمومی گلگهر همیشه بوده است.
گل گهر تا سال 94 روابط عمومی مستقل نداشت، اما پس از قرار گرفتن مهندس ناصر تقیزاده درراس هرم مدیریت گلگهر و ابلاغ چارت جدید سازمانی شرکت، روابط عمومی گلگهر به مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل ارتقاء پیدا کرد تا به عنوان یک مدیریت مستقل در این مجموعه شناخته شود. بنده نیز پس از این تغییر و تحولات به عنوان اولین مدیر این بخش معرفی و مشغول بهکار شدم. در این مدت تلاش ما بر پایه این نکته استوار بوده که امورات مربوط به این بخش را به صورت حرفهای، پویا و تخصصی پیش ببریم. برای رسیدن به این هدف سعی شد در یک سری از ساختارها از جمله تامین نیروی انسانی متخصص، تدوین دستورالعمل، ترسیم چشم انداز و... یک دگرگونی اساسی ایجاد کنیم. در کنار این موارد، تعامل با مجموعه مدیریتی شهرستان، هنرمندان، اهالی رسانه و صاحبان فکر و اندیشه همواره مدنظر ما بوده است. در همهی این سالها نیز برنامههای مختلفی در حوزههای فرهنگی از جمله تئاتر، موسیقی، خوشنویسی برگزار کردیم و در کنار آن با برگزاری ورکشاپهای آموزشی به ویژه در بخش آموزشهای رسانهای، سعی کردیم تا قدمهای مثبتی در راه ارتقاء بخش فرهنگی شهرستان برداریم و نه تنها در شعار که در عمل هم، گلگهر را تبدیل به «همراه فرهنگی» سیرجان کنیم. تاسیس شورای فرهنگی و اجتماعی گلگهر و انتصاب بنده به عنوان دبیر این شورا نیز راه را برای ما مساعد کرد تا بیش از پیش در مسوولیت درون سازمانی و برون سازمانی موفق عمل کنیم و امروز خدا را شاکریم که به عنوان یک حامی و همراه فرهنگی در بخش عظیمی از برنامههای فرهنگی و اجتماعی شهرستان نقش و مشارکت مستقیم داریم.
ببینید در کنار مواردی که گفته شد، یکی دیگر از سیاستهای بخش روابط عمومی و امور بین الملل گلگهر در سالهای اخیر، پرهیز از پردهپوشانی و معرفی مداوم دستاوردهای بینظیر چند سال گذشته مجموعهی صنعتی و معدنی گلگهر در حوزهی فنی و کاری به مردم سیرجان بوده است. در همین راستا تلاش کردیم تا درهای مجموعه را به روی مردم باز کنیم تا شهروندان در قالب قشرهای مختلف به گلگهر بیایند و از نزدیک مجموعه را ببینندکما اینکه از سال 94 به بعد آمار بازدیدکنندگان در قالب اقشار مختلف مردمی از مجموعهی گلگهر، به شدت رشد داشته است که به گمان بنده در تغییر نگاه مردم به این مجموعه نقش بسیار مثبتی داشته است. من فکر میکنم اهمیت قائل شدن به حوزهی مسوولیتهای اجتماعی و باز کردن درهای گلگهر به سوی مردم، در آشتی دوباره شهروندان با این مجموعه بسیار موثر بوده است.
به هر حال در کنار فعالیتهایی که در حوزهی محلی داشتهایم، از حوزهی استانی، ملی و به خصوص بینالمللی نیز غافل نبودهایم. حضور در سیزده نمایشگاه بینالمللی و داخلی و سمینارهای مختلف در سال نشاندهندهی حضور موفق گلگهر در این عرصههاست. ما معتقدیم که گل گهر یک برند معتبر است و از آنجا که تنها منطقهای است که در کشور چرخه کامل فولاد را انجام میدهد و بیشترین ذخایر سنگ آهن خاورمیانه را دارد، باید با حضور موفق و مداوم در نمایشگاههای بینالمللی، این سرمایهی عظیم شهرستان را به دنیا معرفی کنیم.
نگاهی به فعالیت های 4 سال گذشته نشان میدهد که ما با یک نگاه متفاوت پا به عرصهی مسوولیتهای اجتماعی گذاشتهایم. بخش عمدهای از این اتفاق مدیون رویکرد و نگاه مثبت مهندس تقیزاده به مقولهی مسوولیتهای اجتماعی و مشارکت گلگهر در طرحهایی است که عموم شهروندان از آن منتفع شوند و احساس کنند که گل گهر در کنار آنها است. برای مثال سرمایهگذاری در راه بهسازی کامل سینما قدس سیرجان که سبب شد تا پس از سالها مردم سیرجان با سینما آشتی کنند و در یک سالن با کیفیت به دیدن فیلمهای روز سینمای ایران بنشینند. مشارکت صد در صدی در پروژهی فاضلاب شهری ، حمایت از همهی حوزههای هنری، مشارکت مستقیم در بسیاری از برنامه های فرهنگی، ساخت بیمارستان فوقتخصصی، ساخت یک مجموعهی ورزشی و.. جملگی نشان دهندهی این است که گلگهر با دید متفاوتی به مسوولیت های اجتماعی نگریسته و همچنان این راه را ادامه خواهد داد. البته معتقدیم که هنوز نواقصی وجود دارد که امیدوارم صاحبان اندیشه و اهالی قلم با انتقادهای منصفانه خود به ما در برطرف کردن معایب کمک کنند.
خوشبختانه این اتفاق حداقل در گلگهر نیفتاده. ما در حال حاضر چندین رسانهی مکتوب داخلی داریم. از فصلنامه ، ماهنامه و هفتهنامه گرفته، تا نشریهی تخصصی کودک و نوجوان . نگاهی به خروجی این رسانهها و همچنین خبرها و گزارشهایی که در باب گلگهر در رسانههای محلی، استانی و کشوری چاپ شده است، نشان میدهد که ما روابط عمومی همهی مجموعه گلگهر بودهایم. ضمن اینکه مدیریت عالی گلگهر نیز چنین خواستهای هیچگاه نداشته و همیشه با حمایتهای خود از اقدامات صورت گرفته در روابط عمومی گلگهر، نشان دادهاند که چنین رویکردی را نمیپسندند.
ما از ابتدای فعالیت خود همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا دیدگاه بیرونی و کلیشهای که به حوزهی روابط عمومی وجود دارد را تغییر بدهیم. یعنی این دیدگاه که روابط عمومی تنها وظیفه دارد چند بنر و یا سیستم صوتی برای مراسمها تهیه کند و یا صرفا یک آگهی دهنده باشد را تغییر دهیم. در سال 94 بسیاری از شرکت های منطقه روابط عمومی مستقل نداشتند و یا با مبحث روابط عمومی بیگانه بودند. ما سعی کردیم 22 شرکت فعال منطقه، اعم از شرکتهای همکار، همگروه و پیمانکار، روابط عمومی مستقل داشته باشند. به همین منظور شورای مدیران روابط عمومی منطقه تاسیس شد. در کنار آن، چشمانداز روابط عمومیهای منطقه برای سال 1400 تدوین شد تا بر این اساس جایگاه جدیدی برای بحث روابط عمومی در منطقه تعریف شود.هر چند که معترفیم افراد متخصص در حوزهی روابط عمومی اندک هستند. به همین منظور دورههای آموزشی متعددی با کمک مرکز آموزش گل گهر ، برای ارتقا سطح علمی مدیران روابط عمومی منطقه صورت گرفته تا خروجی کار،رضایت نسبی درون سازمانی و برون سازمانی را در پی داشته باشد.
افزایش تعامل مجموعهی گلگهر با شهروندان ، مشارکت بیشتر در برنامههای فرهنگی و اجتماعی، کمک به ارتقای زیرساختهای فرهنگی شهرستان، ورود به مسالهی ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی برای کاهش این آسیبها. اطلاعرسانی و ادامه سیاست پرهیز از پردهپوشانی و در نهایت حرکت کردن در جهت کسب رضایتمندی هر چه بیشتر مردم.
این نکته را باید یادآوری کنم که سیاست های جذب نیرو در منطقه گل گهر همواره بر استفاده از خدمات نیروهای توانمند بومی سیرجانی بوده به طوری که در حال حاضر استخدام نیروهای مقاطع دیپلم به طور کامل از میان داوطلبان سیرجانی است در سایر مقاطع هم اولویت جذب با نیروهای بومی است مگر تخصص هایی که در منطقه وجود نداشته باشند.
خدا را شاکریم که در طی چند سال گذشته مسیری را برای خود تعیین کردهایم که علاوه بر انجام وظایف درون سازمانی، اقداماتی را در حوزههای اجتماعی و فرهنگی انجام دهیم که از طریق آنها، به بخشی از مسوولیت اجتماعی خود در قبال شهرستان سیرجان و مردمان این دیار کویری پاسخ گفته باشیم. اگر امروز گلگهر به یک همراه و حامی واقعی فرهنگی مردم سیرجان تبدیل شده، مدیون حمایتهای بیدریغ مهندس تقی زاده مدیرعامل گلگهر ؛ مهندس عتیقی مدیر محترم مجتمع، مهندس مرتضوی مدیر محترم حوزه مدیر عامل، سایرمعاونان، اعضای محترم شورای فرهنگی و اجتماعی گلگهر در کنار همکاری و مساعدت های همکارانم در بخشهای مختلف و روابط عمومی این مجموعه و همکاری صمیمانه اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ سیرجان بوده است. ضمن اینکه خود را خالی از نقص نمیبینیم و همان گونه که در عمل نشان دادهایم انتقاد پذیر هستیم، از انتقادات منصفانه با روی باز استقبال میکنیم و دست یاری را به سوی همهی فعالان فرهنگی، اهالی رسانه و هنر دراز میکنیم تا با استفاده از ایدهها و راهکارهای ارائه شده، در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خود، بیش از پیش موفق عمل کنیم.