تاریخ: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۱۴۷۰۹۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

برنامه‌ریزی «خساپا» برای کاهش ۵۰ درصدی ارزبری محصولات

می متالز - معاون اقتصادی شرکت گروه خودرو سازی سایپا (خساپا) از برنامه‌های این شرکت در جهت کاهش ۵۰ درصدی ارزبری محصولات خبر داد.
برنامه‌ریزی «خساپا» برای کاهش ۵۰ درصدی ارزبری محصولات

به گزارش می متالز، محمد علی بیداری در خصوص ظرفیت و زمان تولید خودرو شاهین از پلتفرم SP100 گفت: با توجه به برنامه زمانبندی شده، تولید آزمایشی این محصول آغاز و از بهمن ماه سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.

وی افزود: ظرفیت تولید محصول شاهین در سال اول حدود ۹۰ هزار دستگاه و در سال دوم حدود ۱۳۰ هزار دستگاه است. همچنین قیمت این خودرو در زمان عرضه به بازار و براساس مصوبات شورای محترم رقابت و نهادهای مرتبط با قیمت گذاری خودرو، تعیین و به عموم اعلام می‌شود.

تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در برنامه سایپا

معاون اقتصادی سایپا گفت: در راستای اجرای سیاست‌های وزارت صمت مبنی بر افزایش عرضه خودرو در بازار و براساس برنامه ریزی صورت گرفته در گروه سایپا، در صورت تامین به موقع قطعات و نیازهای خودروسازان، در ۴ ماه پایانی سال جاری، برنامه تولید ۲۰۰ هزار دستگاه در دستور کار قرار دارد. امید است با مهیا شدن شرایط، روند افزایشی تولید در گروه سایپا در محقق شود. لازم بذکر است عملکرد ماهانه تولید و فروش این شرکت تا پایان آبان ماه سال جاری نیز از طریق سامانه اطلاع رسانی بازار سرمایه انشاء شده است.

وی افزود: موضوع انجام افزایش سرمایه از روش‌های مختلف به منظور اصلاح ساختار مالی همواره در دستور کار هیات مدیره شرکت‌های گروه سایپا قرار دارد. در صورت تصمیم به عملیاتی کردن افزایش سرمایه، موضوع بلافاصله از طریق سامانه اطلاع رسانی بازار سرمایه به اطلاع عموم خواهد رسید.

بیداری گفت: بدیهی است شرکت سایپا به عنوان سهامدار عمده شرکت‌های بورسی و فرابورسی گروه سایپا و در راستای حمایت از منافع سهامداران خرد از تمامی ظرفیت‌های موجود با توجه به ساختار مالی هر شرکت استفاده خواهد کرد. همچنین شایان ذکر است با توجه به نوسانات نرخ ارز و کاهش تخصیص ارز نیمایی در سال جاری به خودرو، واردات عمده قطعات با نرخ ارز سامانه سنا و صرافی تامین می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر متوسط ارزبری هر خودرو در گروه سایپا معادل ۲۰ هزار دلار است. براساس برنامه افزایش عمق ساخت داخل قطعات، امید است این میزان ارزبری طی سال های آتی به ۱۰ هزار دلار کاهش پیدا کند. در این راستا اقدامات موثری در قالب همکاری‌های مشترک با وزارت صمت، شبکه قطعه سازی، صنایع دفاعی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته و در جریان است.  شایان ذکر است ۱۰ هزار دلار ارزبری باقی‌مانده خارج از اختیار خودروسازان بوده، به طوریکه بخشی از آن وابسته به مواد اولیه، قطعات استاندارد و … است.

وضعیت سهامدار دولتی «خساپا» تغییری نکرده است

معاون اقتصادی گروه خودرو سازی سایپا ادامه داد: با عنایت به بروز تحریم‌های ظالمانه از سوی دولت مستکبر آمریکا، شرکت‌های خارجی شریک در پروژه‌های مشترکه قراردادها و توافقات فیمابین را ترک کرده و پاسخگوی تعهدات ایجادی خود نیستند. لیکن این مهم خللی در سیاست های راهبردی گروه سایپا ایجاد نکرده است. به نحوی که گروه سایپا با سرعت و به سبب پیش بینی‌های قبلی خود، نسبت به تغییر سیاست‌های اجرائی اقدام و محصولات داخلی را طراحی و عرضه کرد تا جامعه هدف از بدعهدی مذکور متضرر نشود. همزمان با این مهم، دعاوی حقوقی در حوزه بین المللی به طرفیت شرکای خارجی اقامه شده است که در این زمینه جلسات مشترک نیز برگزار و در حال پیگیری است.

وی در خصوص میزان عرضه سهام «خسایپا» در قالب صندوق‌های ETF و مقدار سهام دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم در شرکت گفت: ایجاد صندوق‌های ETF دولت و عرضه آن در حوزه اختیارات این شرکت نیست. همچنین مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان تنها سهامدار دولتی شرکت سایپا مالک ۱۷.۳۱ درصد از کل سهام شرکت با یک کرسی هیات مدیره است. لازم به‌ذکراست وضعیت سهامداری سازمان مذکور در این شرکت از سال گذشته تاکنون تغییری نکرده است.

بیداری گفت: با توجه به زیان انباشته ۱۱۴ هزار میلیارد ریالی شرکت قرار است با تغییر شیوه قیمت گذاری در سال ۱۳۹۹ ( افزایش نرخ محصولات متناسب با تورم در بازه های سه ماهه) و همچنین ایفای تعهدات معوق سالهای گذشته با نرخ‌های قطعی شده تا پایان شهریورماه سال جاری، پیش بینی می‌شود روند زیان دهی محصولات در شش ماهه دوم سال جاری کاهش پیدا کند. این مهم در سال آینده به‌ واسطهتغییر در ترکیب سید تولیدات ( تولید محصولاتی نظیر شاهین ، سایناد و کوئیک  S) و توقف تولید محصولات با حاشیه زیان بالا ( نظیر پراید ) و فروش محصولات با نرخ های جدید ( بواسطه عدم وجود تعهدات معوق) می‌تواند شرایط سودآوری شرکت را بهبود و در نهایت اصلاح ساختار مالی را به همراه داشته باشد.

تنها خط تولید پراید وانت ادامه دارد

معاون اقتصادی گروه خودرو سازی سایپاتصریح کرد: مجموع تعهدات شرکت سایپا برای تحویل خودرو در سال ۱۴۰۰ تا این لحظه به تعداد ۱۲۵ هزار و ۶۶۷ دستگاه رسیده است که به صورت پیش فروش غیرقطعی انجام پذیرفته و قیمت نهانی خودرو در زمان تحویل مشخص می‌شود.

بیداری با اشاره به برنامه‌های سایپا برای معرفی محصولات جدید و تیراژ برآوردی تولید گفت: گروه خودروسازی سایپا همواره در راستای متنوع سازی محصولات، برنامه توسعه محصول خود را تدوین کرده است. در این راستا گروه سایپا طی یک اقدام شجاعانه، محصول پراید را در تیرماه سال ۹۹ از سبد محصولات خارج نکرده و تولید خانواده محصول پراید (بجز وانت) متوقف شده است. با برنامه ریزی دقیق و مدیریت هوشمندانه مدیران ارشد تاثیرات منفی این اقدام به خوبی مدیریت شد و با یک اقدام جهادی، به خوبی روند جایگزینی محصولات جدید صورت گرفت.

وی افزود: در نتیجه این اقدام ظرفیت از دست رفته به خوبی جیران شد و با ایجاد خطوط جدید تولید در سطح گروه به ظرفیت تولید محصولات جدید افزوده شد. (خط جدید ساینا و کوییک در شرکت پارس خودرو ) در برنامه تدوین شده محصولات جدید کوییک S، ساینا S و شاهین که محصولاتی براساس استانداردها و تکنولوژی روز دنیا است در سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه خواهند شد. در برنامه ۱۴۰۰ نیز عرضه ۳ محصول جدید سدان جدید،کراس جدید و آریا در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده از محصول جدید P۹۰ نیز رونمایی شود. همچنین برای سال های آتی نیز محصولات جدیدی از قبیل محصولات خانواده SP،

(۳ محصول سدان ، هاچ بک و کراس )، خودروی برقی و … در برنامه توسعه سبد محصولات قرار گرفته که براساس برنامه زمانبندی تعیین شده معرفی و به بازار عرضه خواهد شد.

عناوین برگزیده