تاریخ: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۴۷۳۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گزارش رسانه پاکستانی از حضور قابل توجه ایران در بازار افغانستان

می متالز - تارنمای خبری «پاکستان تودی» با اذعان به جایگاه محکم صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان به ویژه سیمان در مقایسه با پاکستان نوشت: شکاف تجاری اسلام‌آباد و کابل به ویژه سوء مدیریت طرف پاکستانی راه را برای دیگر صادرکنندگان هموارتر کرده است.
گزارش رسانه پاکستانی از حضور قابل توجه ایران در بازار افغانستان

به گزارش می متالز، تارنمای انگلیسی زبان پاکستان تودی روز یکشنبه به دست بالای صادرکنندگان سیمان از ایران به افغانستان و دستیابی به ۵۰ درصد بازار سیمان این کشور اشاره کرد و افزود: چالش‌های دنباله‌دار پاکستان و افغانستان در بحث تجارت، سوء مدیریت در ساماندهی حمل و نقل بار، ضعف در مرز و کارشکنی ناظران باعث شده تا سیمان ایران جای پای خود را در افغانستان محکم کند.

این درحالی است که اوایل مردادماه امسال بانک توسعه آسیا (ADB) با اذعان به کوتاه بودن، آسانی، امنیت و به صرفه بودن مسیر جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان جهت تجارت با خارج، گفت: طی سال‌های اخیر ۷۰ درصد تجارت ترانزیت افغانستان از طریق ایران انجام شده است.

به رغم رفت و آمدهای فراوان مقام‌های بلندپایه کابل و اسلام‌آباد به کشورهای یکدیگر و اقدمات پاکستان در جهت بهبود فضای تجارت، ضعف مدیریت در مرزها، نظارت ناقص، عدم تسهیل در حوزه حمل و نقل تجاری و همچنین فساد اداری همچنان برای تجارت دو کشور یک چالش جدی محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، مسوولان بخش خصوصی در پاکستان از جمله اتاق بازرگانی و تجارت سرحد که رابط مستقیم با تجار افغان و جامعه کسب و کار این کشور هستند، گفتند: برقراری موانع در مسیر تجارت دو کشور دلیل عمده تسلط ایران بر ۵۰ درصد بازار سیمان در افغانستان است.

"شاهد حسین" رئیس سابق اتاق بازرگانی سرحد به وب‌سایت پاکستان تودی گفت: سوء مدیریت در مرزهای زمینی پاکستان و افغانستان نیز دلیل دیگری از قدرت جمهوری اسلامی ایران در تجارت با طرف‌های افغان است. 

وی اظهار داشت: کاهش صادرات سیمان پاکستان و جایگزینی سیمان ایران در بازار افغانستان به دلیل تأخیر در ترخیص کامیون‌های حمل بار در مرز پاکستان و افغانستان هزینه حمل و نقل از پاکستان به افغانستان را افزایش داده است. ترخیص یک وسیله نقلیه حامل سیمان در افغانستان حدود ۳۰ روز به طول می‌انجامد که هزینه حمل و نقل را افزایش می‌دهد.

این مسوول سابق اتاق بازرگانی ایالت خیبرپختونخوا در پاکستان گفت: سیمان صادراتی از پاکستان به افغانستان ۳۵ دلار در هر تن هزینه دارد در حالی که سیمان ایران در آنجا با ۴۲ دلار در هر تن فروخته می شود.

وی مدعی شد: نرخ کارخانه‌ای سیمان صادراتی در پاکستان ۲۹ دلار در هر تن است و اگر تعداد خودروهایی که در مرز پاکستان و افغانستان به موقع ترخیص شده و همزمان به بازرگانان تسهیلات داده شود، سیمان پاکستانی ظرف یک ماه در مقایسه با سیمان ایرانی در بازار افغانستان جایگاه از دست رفته خود را دوباره به دست می‌آورد.

"ضیاء الحق" رئیس ایالتی ترخیص گمرکات ایالت خیبرپختونخوا پاکستان نیز با اذعان به موقعیت برتر ایران در بازار افغانستان، گفت: توسعه و بازسازی افغانستان تقاضا برای سیمان را افزایش داده است.

پاکستان تودی نوشت: در حال حاضر تعداد کامیون‌های خالی حمل سیمان در سمت افغانستان به ۳ هزار دستگاه رسیده است. از آنجا که سیمان سایر کشورها نیز به دلیل تسهیلات حمل و نقل به مقدار زیاد در بازار افغانستان موجود می‌باشد، افغانستان نیازی به سیمان پاکستانی ندارد.

علاوه بر این هند نیز در کنار ایران به صادرات سیمان به افغانستان در مقیاسی وسیع‌تر ادامه می‌دهد. این درحالی است که پاکستان تودی از قاچاق سیمان ایران به پاکستان و تاثیر منفی آن بر صادرات سیمان به افغانستان خبر داد.

۲۵ کارخانه تولید سیمان در پاکستان فعال است که بیشترین آن در ایالت پنجاب و مابقی در ایالات سند، بلوچستان و خیبرپختونخوا قرار دارد.

عناوین برگزیده