به گزارش می متالز، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درخصوص مهمترین اهداف وزارت راه و شهرسازی بابت احداث خط ریلی خواف - هرات اظهار داشت: گسترش همه جانبه سطح روابط سیاسی و اقتصادی با افغانستان بعنوان یکی از کشورهای همسایه که دارای مشترکات دینی، زبانی و فرهنگی با کشورمان است؛ همواره در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسالمی ایران قرار داشته است.
وی افزود: در این راستا شاهد هستیم که ایران همواره تالش کرده تا حوزه های مشترک همکاری را با این کشور گسترش دهد. از طرفی بر اساس سیاست ها و برنامه های حمل ونقلی کشور و نیز وفق قانون برنامه های پنجم و ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور؛ توسعه حمل ونقل ریلی در اولویت قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اتصال خطوط آهن کشور به مرزهای بین المللی و در نتیجه اتصال به همسایگان از اهمیت ویژهای برای جمهوری اسالمی ایران در سه سطح ملی؛ منطقهای و بین المللی برخوردار است. جمهوری اسالمی ایران در حال حاضر با کشورهای پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان )نخجوان)، ترکیه اتصال ریلی دارد وبرنامه ریزی برای اتصال ریلی به افغانستان بیش از یک دهه است که در دست اقدام قرار دارد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: با افتتاح خط آهن خواف – هرات با ظرفیت اسمی حمل ۲ میلیون تن کالا در سال این مهم تحقق خواهد یافت و باعث ایجاد یک مزیت مهم ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی برای کشور می شود.
غفاری با اشاره به اهمیت اقتصادی این پروژه ریلی تصریح کرد: اساساً یکی از فاکتورهای مهم در هرگونه عملیات حمل ونقل موضوع اقتصادی بودن (مناسب بودن تعرفه ها و کرایه ها) و کوتاه بودن مدت زمان حمل است.
وی افزود: از آنجائیکه حجم زیادی از صادرات افغانستان در حوزه معادن و محصوالت معدنی بوبژه سنگ است پس به همین خاطر اتصال خطوط مواصالتی راه آهن دو کشور و امتداد آن به بنادر جنوبی کشور در بندرشهید رجایی؛ بندر چابهار و نیز سواحل مکران می تواند موجب ارتقاء سهم ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران که واجد آثار و برکات متعدد در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شود.
وی ادامه داد: همچنین به توسعه صادرات افغانستان از طریق بنادر جنوبی ایران علاوه بر کمک به توسعه کشور دوست و برادر افغانستان موجبات امنیت بیشتر کشور را نیز پدید می آورد. شاهد مثال این موضوع موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه جمهوری اسالمی ایران؛هند و افغانستان موسوم به "موافقتنامه چابهار" است که در حال حاضر اجرایی شده و درطی دوسال گذشته شاهد حمل ونقل محوله های بسیار زیادی بویژه غلات از هند به افغانستان از قلمرو جمهوری اسلامی ایران بوده ایم.
غفاری گفت: در نتیجه افتتاح خط ریلی خواف- هرات بعنوان یک مولفه مولد مهم برای بنادر جنوبی کشور مکمل موثری برای تلاش های انجام گرفته به منظور رشد شتابان اقتصادی دو کشور و شکوفایی صادرات غیر نفتی آنها است.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به جزئیات و موقعیت جغرافیایی این پروژه ریلی براساس توافقات انجام گرفته بین ایران و افغانستان، اظهار داشت: راه آهن خواف هرات به طول ۲۲۲ کیلومتر شامل چهار قطعه است که بخش واقع در ایران (قطعه یک و دو) جمعاً به طول ۶۷ کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی واقع شده است.
وی ادامه داد: در ادامه قطعات سوم و چهارم در کشور افغانستان واقع هستند که قطعه سوم آن به طول ۷۲ کیلومتر از مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک ادامه یافته و قطعه ۴ آن نیز از ایستگاه روزنک تا شهر هرات به طول ۷۶ کیلومتر است. بخش واقع در ایران به همراه پایانه مرزی شمتیغ توسط ایران تکمیل شده و همچنین فضای لازم برای گمرک و سازمان های ذیربط مرزی در طرح پایانه مزبور پیشبینی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موقعیت این پروژه در کریدورهای بین المللی و داخلی به چه شکل خواهد بود، گفت: راه آهن خواف – هرات مرکز ثقل اتصال کریدورجاده ابریشم و کریدورهای منطقه اکو و کریدور تراسیکا است.
وی افزود: با بهره برداری از این خط آهن امکان حمل ونقل بین المللی و ترانزیت ریلی، به شکلی مؤثر فراهم خواهد شد و قطعاتی از این پروژه که در خاک افغانستان است، تکمیلکننده بخشی از اتصال تمام ریلی کریدور چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران موسوم به "کریدور کتای" و سپس خلیج فارس و اروپا از مسیر کشورمان است.
وی ادامه داد: اتصال این خط آهن موجب تسهیل ارتباطات ریلی در مسیر – شرق به غرب از قلمرو کشورمان به سمت ترکیه و کشورهای قفقاز و اروپا می شود. به همین خاطر راه آهن خواف هرات می تواند به تنوع بخشی مسیرهای تجارت خارجی برای تجار ایرانی فعال در منطقه بویژه منطقه اکو کمک قابل توجهی کند.
غفاری تصریح کرد: همچنین افغانستان یک نقطه اتصال ریلی در مزار شریف دارد که در مرز هیرات به ترمز ازبکستان است که این قطعه از طریق ایران متصل شده و دومین نقطه ریلی این کشور محسوب می شود. به این شکل این موضوع می تواند موجبات اتصال ریلی ایران- افغانستان و ازبکستان را فراهم آورد و دروازه ورود کشور به سمت آسیای مرکزی تلقی شود.
مسئول راهبری و هماهنگی دستگاه های مرتبط افتتاح این پروژه ریلی درخصوص اهم اقدامات انجام گرفته برای تکمیل و افتتاح این خط ریلی اظهار داشت: با توجه به تعدد دستگاه های مرتبط برای بهره برداری از پروژه، نیاز به هماهنگی همه جانبه بود.
وی افزود: در این خصوص معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع با برگزاری جلسات متعددی علاوه بر پایش مستمر مراحل پایانی ساخت و رفع موانع مربوط در این خصوص، نسبت به هماهنگی سازمان ها و شرکت های تابعه مرتبط و همچنین سایر دستگاه های اجرایی اعم از گمرک، مرزبانی، وزارت امور خارجه، سازمان تنظیم مقررات رادیویی اقدام کرد.
غفاری تصریح کرد: طبیعی بود که تصویب مرز شمتیغ به عنوان مرز ترانزیت ریلی که در تاریخ ۰۲/۷/۹۹ طی نامه شماره ۲۰۰۲۸ مصوب و ابلاغ شد، پیگیری اخذ مبالغ الزم از سازمان برنامه و بودجه و همچنین پیگیری و حل مشکل ترخیص تجهیزات رادیویی مورد نیاز پروژه از گمرک و سازمان تنظیم مقررات رادیویی و سازماندهی عوامل کارفرما و پیمانکار پروژه در سه شیفت کاری و در نهایت برنامه ریزی افتتاح و بهره برداری در قالب برنامه زمانبندی مدون اطالع رسانی و تبلیغات حرفه ای از جمله مواردی بود که نیاز به یک هماهنگی و راهبری منسجم داشت که خوشبختانه همه موارد با همکاری همه ذینفعان با موفقیت کامل به نتیجه رسید