تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۷
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۴۷۷۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حمل انواع مواد معدنی در لرستان بدون بارنامه ممنوع است

می متالز - سرپرست صمت لرستان انطباق بارنامه‌ها با میزان فروش و استخراج از واحدهای معدنی را یکی از اقدامات جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز از معدن‌های استانی استان دانست و گفت:حمل انواع مواد معدنی در لرستان بدون بارنامه ممنوع است.
حمل انواع مواد معدنی در لرستان بدون بارنامه ممنوع است

به گزارش می متالز، بختیار رازانی با بیان اینکه معدن‌های شن و ماسه در لرستان بیشتر به صورت معدن‌های کوهی و رودخانه‌ای‌اند اظهار داشت: در استان لرستان حدود 65 درصد معادن به صورت کوهی و 35 درصد به صورت رودخانه‌ای وجود دارد، ذخیره معادن کوهی برجاست ولی معادن رودخانه‌ای به صورت آورد رودخانه است.

وی افزود: در استان لرستان تاکنون حدود 84 مجوز بهره‌برداری از معادن، 28 فقره مجوز برداشت از رودخانه‌ها و همچنین 56 فقره مجوز پروانه بهره‌برداری از معدن‌های کوهی صادر شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: به طورمیانگین برداشت از معدن‌های کوهی در سال 100هزار تن است اما در معدن‌های رودخانه‌ای که کارخانه‌های فرآوری (سنگ شکن) در کنار آنها مستقر شده اعتقاد داریم یک سنگ شکن سالانه بایدحدود  100هزار تن خوراک اولیه داشته باشد که اقتصادی باشد اما براساس آمارها از تعداد 28 معدن شن و ماسه رودخانه‌ای دارای مجوز استان تقریبا  حدود 600 هزار تن برداشت می‌شود که تنها  جوابگوی10 معدن است همین امر سبب می‌شود برخی کارخانه‌ها به سمت برداشت‌های غیر مجاز بروند که دپوی قلوه سنگ موجود در برخی معدن‌های رودخانه‌ای تایید کننده این موضوع است.

وی بیان کرد: در راستای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از معدن‌های استان از ابتدای امسال تاکنون 80 مورد بازرسی انجام شده که از این تعداد 16 فقره برداشت غیرمجاز بوده که واحدهای متخلف بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون تومان جریمه شدند.

رازانی با بیان اینکه چنانچه میزان برداشت از معدن‌ها  به سمت واقعی بروند می‌توانیم از برداشت‌های غیر مجاز جلوگیری کنیم بیان کرد: در استان باید به سمتی برویم که میزان نیاز مصالح کوهی و رودخانه‌ای را برآورد و براساس میزان نیاز برنامه‌ریزی جهت احداث و برداشت از معدن‌های رودخانه‌ای و کوهی انجام  شود در همین راستا در هم اکنون نظارت بر برداشت معدن‌ها بر عهده بخش معدن سازمان صمت وسازمان نظام مهندسی است و همچنین در معدن‌های رودخانه‌ای تعامل خوبی با امور آب داریم.

وی گفت: محاسبه میزان برداشت با دستگاه‌های مکانیزه و جی پی اس و همچنین انطباق بارنامه‌ها با میزان فروش و استخراج واحدها از دیگر اقدامات جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز از معدن‌های استان است که در همین راستا با همکاری راهداری و پلیس راه هیچ  کامیونی حق ندارد بدون مجوز و بارنامه مصالح معدنی را حمل کند در صورت نداشتن بارنامه و مجوز  پلیس می‌تواند کامیون حمل بار را متوقف کند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: با توجه به کیفیت مصالح کوهی و نظارت بهتر بر مصالح کوهی باید سعی کنیم بهره‌برداران را به سمت برداشت از مصالح کوهی سوق بدهیم در همین راستا در نظر داریم  تقویت واگذاری معدن‌های کوهی به متقاضیان است اما چون معدن‌های رودخانه‌ای متقاضیان خاص خود را دارد باید سعی کنیم بین میزان برداشت و میزان فروش کارخانه‌های سنگ شکن  همسان سازی ایجاد کنیم.

عناوین برگزیده