به گزارش می متالز، دکتر مهدی شامی زنجانی، مجری پروژه ملی تدوین نقشهراه تحول دیجیتال ایران (ایران دیجیتال) گفت: اینکه شرکت فولاد مبارکه اصفهان سفر دیجیتال خودش را آغاز کرده است باعث خوشحالی است. فقط امیدوارم در این مسیر بتواند با دیدگاه ها و بینش های درست، قدم های درستی را بردارد. چون موفقیت فولاد در این حوزه فقط برای خودش نیست و نشان دادن راه و بازکردن مسیری برای سایر شرکت های تولیدی و B2B است تا آنها هم بتوانند در این مسیر قدم بگذارند. لذا موفقیت فولاد می تواند آینده تحول دیجیتال در صنایع ایران را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد و برای این مجموعه آرزوی موفقیت و توفیق دارم.
بنیانگذار و دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال در ادامه به ضرورت تحول دیجیتال برای شرکت های بزرگ صنعتی پرداخت و گفت: قطعاً شرکت های B2B (مدل تجارت به تجارت یا کسب و کارهایی که طرف معامله در آن یک کسب و کار دیگر است) هم به تحول دیجیتال نیاز دارند اما گاهی وقتی ها ما تحول دیجیتال را فقط از زاویه دیجیتال سازی تجربه مشتریان خرد می بینیم و این باعث می شود فکر کنیم تحول دیجیتال برای صنایعی که با مشتریان و مصرف کننده روبرو نیستند، کاربرد ندارند. در صورتی که داستان تحول دیجیتال در این صنایع هم جدی شده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه افزود: همین چند روز پیش مجله فوربس مطلبی منتشر کرده بود و در آن نوشته بود شرکت های B2B تازه از خواب بیدار شده اند و فهمیده اند برای مشتریان کسب و کار خودشان هم باید تجربه خوشایند در عصر دیجیتال به وجود بیاورند. اما دیجیتالی شدن فقط مشتری بیرونی نیست و ما مشتری های داخلی و درونی هم داریم که تحت عنوان کارکنان باید تجربه آنها هم دیجیتالی شود. لذا فرآیندها باید دیجیتالی شود، بیزینس مدل سازمان باید دیجیتالی شود و دیگر فرقی بین B2B و مدل B2C (تجارت به مصرفکننده) وجود ندارد.
این پژوهشگر تفکر و تحول در عصر دیجیتال در خاتمه گفت: درست است که شرکت های B2B در دنیا قدری با تاخیر به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته اند اما این حرکت شروع شده و در سه چهار سال اخیر اقدامات جدی در این زمینه صورت گرفته است. البته ما صنایعی را داریم که زودتر به سمت دیجیتالی شدن رفته اند؛ مثلا در صنعت بانکداری و صنایع هایتک شاهد این بوده ایم که زودتر به این سمت رفته اند، اما این راهی است که دیر و زود باید به سمت آن حرکت کنیم.