تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۱۴۷۸۷۴
سرویس خبر : انرژی

میزان و ارزش صادرات نفت و گاز در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ چقدر بود+جدول

می متالز - براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در سال های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۱ میلیون و ۷۶۷ هزار بشکه در روز و ۵۰۱ هزار بشکه در روز و به شدت کمتر از پیش بینی های دولت در قوانین بودجه درباره این موضوع بوده است.
میزان و ارزش صادرات نفت و گاز در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ چقدر بود+جدول

به گزارش می متالز، سازمان برنامه و بودجه در قالب یکی از پیوست های لایحه بودجه ۱۴۰۰، گزارشی از حجم و ارزش صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز در سال های اخیر ارائه داد که نشان می دهد پیش بینی های دولت درباره حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال های ۹۷ و ۹۸، به شدت غیرواقعی و دچار بیش برآورد فراوان بوده است.

براساس این گزارش، مقدار صادرات نفت خام ایران در سال ۹۶، ۲ میلیون و ۱۱۶ هزار بشکه در روز بوده و مقدار صادرات میعانات گازی در این سال، ۴۳۱ هزار بشکه در روز بوده یعنی مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در سال ۹۶، ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار بشکه در روز بوده است.

همچنین درآمد دولت ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۶ به ترتیب حدود ۳۸.۶ میلیارد دلار و ۹.۶ میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، ۴۸.۳ میلیارد دلار بوده است.

در سال ۹۷، مقدار صادرات نفت خام ایران ۱ میلیون و ۵۴۵ هزار بشکه در روز و مقدار صادرات میعانات گازی ۲۲۲ هزار بشکه در روز بوده یعنی مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در این سال، ۱ میلیون و ۷۶۷ هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که براساس قانون بودجه ۹۷، دولت پیش بینی کرده بود در این سال ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادرات کند. در نتیجه، میزان عدم تحقق پیش بینی دولت درباره حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۷، حدود ۲۶.۶ درصد بوده است.

همچنین درآمد دولت ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ۹۷ به ترتیب حدود ۳۸.۲ میلیارد دلار و ۲.۹ میلیارد دلار و ۱.۰۲ میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، ۴۴.۶ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که براساس قانون بودجه ۹۷، دولت پیش بینی کرده بود در این سال، ۵۱.۳ میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کند. در نتیجه، میزان عدم تحقق پیش بینی دولت درباره ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۷، حدود ۱۳.۱ درصد بوده است. بخشی از تبعات ناشی از بیش برآوردی دولت درباره حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۷ با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت در این سال جبران شده است.

فقط یک سوم صادرات نفت و میعانات گازی پیش بینی شده در سال ۹۸ محقق شد

براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، در سال ۹۸، مقدار صادرات نفت خام ایران ۴۲۰ هزار بشکه در روز و مقدار صادرات میعانات گازی ۸۱ هزار بشکه در روز بوده یعنی مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در این سال، ۵۰۱ هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که براساس قانون بودجه ۹۷، دولت پیش بینی کرده بود در این سال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادرات کند. در نتیجه، میزان عدم تحقق پیش بینی دولت درباره حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۷، حدود ۶۶.۶ درصد بوده است.

همچنین درآمد دولت ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ۹۸ به ترتیب حدود ۷.۵ میلیارد دلار و ۱.۷ میلیارد دلار و ۴.۵ میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، حدود ۱۶.۶ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که براساس قانون بودجه ۹۸، دولت پیش بینی کرده بود در این سال، ۲۴.۴ میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کند. در نتیجه، میزان عدم تحقق پیش بینی دولت درباره ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۷، حدود ۳۲.۲ درصد بوده است.

عناوین برگزیده