تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۱۴۷۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

انتقاد شدید بخش خصوصی معدن در مورد انتقال پول به کشور

می متالز - یوسف مرادلو دبیر انجمن صنایع سرب و روی ایران در جریان بازدید خبرنگاران از واحد تولیدی خالص‌سازان زنجان، گفت: 97 درصد تولید سرب و روی تولیدی ما صادراتی است و 3 درصد آن مشتری خاص در داخل کشور دارد.
انتقاد شدید بخش خصوصی معدن در مورد انتقال پول به کشور

به گزارش می متالز، وی در مورد مشکلات صنعت سرب و روی ایران گفت: ما به مشکل عادت کرده‌ایم، عموماً تصمیمات خلق‌الساعه دولت و مسأله نوسان ارز است که بدون برنامه بوده مشکلاتی برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند.

وی افزود: در حالی که تولیدکننده با هزاران مشکل مواجه است و واحد تولیدی خود را با چنگ و دندان سر پا نگه می‌دارد، اما مسائل حاشیه‌ای مانند جهش نرخ ارز و اینکه دولت شبانه قیمت 4200 تومان برای دلار اعلام می‌کند، اما هنوز اتفاقی نیفتاده و عملیاتی نشده، این مسائل برای تولیدکننده به عنوان تحریم داخلی یاد می‌شود که گاهی اوقات از تحریم‌های خارجی نیز مشکل‌تر است.

دبیر انجمن سرب و روی ایران افزود: ما به دولت رأی داده‌ایم و هر تصمیمی که بگیرد برای ما مطاع است، اما یک مسلمان نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شود، در حالی که این سومین بار است که دولت می‌خواهد مسأله ارز را به صورت دستوری حل کند. 

مرادلو افزود: اگر هم مسأله ارز دستوری حل شود، یک روز آن دستور شکسته می‌شود و اقتصاد راه خود را طی می‌کند.

وی افزود: بخش خصوصی واقعی را بازی نمی‌دهند و اگر دولت می‌خواهد تصمیم بگیرد، به صورت گزینشی از بخش خصوصی انتخاب می‌کند و می‌گویند با بخش خصوصی جلسه داشته‌ایم، در حالی که آنها توسط دولت گزینش شده‌اند.

مرادلو تأکید کرد: در فعالیت بخش خصوصی هر کس بیشتر عُرضه داشته باشد، به او رأی می‌دهند، اگر اتاق بازرگانی ایران در تصمیمات ارزی دولت بازی داده می‌شد، تصمیم بهتری گرفته می‌شد.

وی در مورد ارز حاصل از صادرات و چگونگی انتقال آن و نرخ تبدیل به ریال گفت: در جلسه‌ای که با آقای کرباسیان وزیر اقتصاد داشتیم، گفتیم ما می‌خواهیم کار شفاف شود، ما شرکتی هستیم که در شرف ورود به بورس اوراق بهادار هستیم و باید از طریق بانکی پول بفرستیم و انتقال دهیم، در حالی که این روند، کلی زمان می‌برد و اینکه دولت گفته است هر صادرکننده فقط می‌تواند روزی 10 هزار دلار بگیرد، اگر من بخواهم دلار صادرات یک سال را بگیرم 35 سال طول می‌کشد و ‌آقای کرباسیان در آن جلسه قول داد، مقررات برای صادرکنندگان تغییر کند و دولت باید کاری کند که ارز صادراتی به راحتی به کشور وارد شود، البته این حق دولت است که بداند چقدر پول داخل می‌شود و چقدر از کشور می‌رود.

دبیر انجمن سرب و روی ایران گفت: بعد از قول آقای کرباسیان دوباره اقدام کردیم و 50 هزار دلار از طریق صرافی‌ها انتقال دادیم که 10 روز طول می‌کشد، حال به من بگویید نوسان نرخ ارز در این 10 روز چگونه است و تولیدکننده چگونه آن را جبران کند، از طرفی هر دلاری که از طریق بانک‌های دولتی انتقال می‌یابد، قیمت آن 110 تومان ارزان‌تر است و بانک دولتی 2.5 درصد کارمزد انتقال پول را هم کسر می‌کند.

مرادلو افزود: برای صادرات هر کیلو شمش روی، دولت 650 تومان بابت تفاوت نرخ ارز و همچنین کارمزد آن برمی‌دارد، در حالی که سود تولیدکننده و صادرکننده شمش روی برای هر کیلو 200 تومان است. بنابراین خودتحریمی بانک‌های دولتی برای ما سخت‌تر از تحریم دشمن است.

وی افزود: همه پارامترهای اقتصادی ما از دلار 4200 تومانی دولت تبعیت نمی‌کند و امکان فعالیت اقتصادی با دلار 4200 تومانی وجود ندارد.

دبیر انجمن سرب و روی ایران افزود: یک تولیدکننده همچون بنده که 52 سال در کار تولید سرب و روی فعالیت دارد، با سرمایه میلیاردی و کار شبانه‌روزی و 850 نفر نیروی انسانی نمی‌تواند در هر کیلو شمش روی 200 تومان سود به دست آورد، در حالی که دولت می‌گوید 600 تومان برای هر کیلو روی به بانک‌های دولتی بپردازید، حال چگونه تولید بتواند سر پا بماند.

مرادلو افزود: در شرایط تحریم برخی شرکای خارجی حتی جواب سلام ما را نمی‌دهند، بنده خودم مواد اولیه پیدا کرده‌ام و چون نمی‌توانم پول را انتقال دهم خطرپذیری کرده و از طریق یک نفر افغانستانی، عرب و یا ترکیه‌ای مواد اولیه را از آفریقا وارد کرده و این مواد وارد ترکیه می‌شود، در آنجا بومی‌سازی شده و از طریق کشور واسطه به ایران وارد می‌کنند.

وی افزود: اطلاعات مالی و فنی یک کارخانه به عنوان یک گوهر گرانبها است که من تولیدکننده مجبور هستم، آن را به صورت رایگان در اختیار رقیب قرار داده و به یک خارجی مانند ترک، افغان و یا عرب اعتماد کرده و اطلاعات خود را در اختیار او قرار دهم. اصلاً ممکن است در این میان علاوه بر اطلاعات کارخانه،‌من پول و سرمایه و مواد اولیه من هم از بین برود، اما مجبور هستم ریسک کنم و مواد اولیه را به وسیله یک شخص ثالث از یک کشور ثالث وارد کرده و به بندرعباس بیاورم.

دبیر انجمن سرب و روی ایران افزود: همه این هزینه و زحمت‌ها برای سر پا نگه داشتن کارخانه است و من باید با کارخانه‌دار چینی و آفریقایی رقابت کنم که همه این کارها را با یک گوشی تلفن همراه انجام می‌دهد، در حالی که من باید به صورت فیزیکی دلار با خود ببرم، پول حواله نمی‌شود و اگر طرف خارجی بخواهد می‌تواند علیه من هر کاری انجام دهد.

مرادلو گفت: اینها راه‌های دور زدن تحریم‌های خارجی است، اما تحریم‌های داخلی شامل باندبازی، ویژه‌خواری، پسرعمو بازی و کارهای دیگر 10 برابر تحریم‌های خارجی از ما انرژی می‌گیرد و این غده سرطانی خودتحریمی باید برداشته شود.

مرادلو در پایان تأکید کرد: فضای داخلی کسب و کار باید سالم‌سازی شده و فضای بیرونی هم که شامل تحریم‌های ناجوانمردانه خارجی‌هاست درست شود، اما عده‌ای از این آب گل‌آلود برای خود ماهی می‌گیرند.

در کارخانه تولید شمش سرب و روی در زنجان خاک مخصوص دارای سرب از آفریقا و از طریق واسطه ترکیه و یا افغانستان وارد می‌شد و وقتی علت آن را سؤال کردیم گفته شد، چون خاک‌های معدنی کشور در زنجان رو به پایان است، این کار را برای جذب ارزش افزوده انجام می‌دهند و محصول آن با زحمت فراوان پس از خوردایش و محلول‌سازی و جداسازی فلزات کبالت،کادمیوم، نیکل و منگنز در محلول‌های اسید سولفوریک و پرمنگنز حل شده و پس از جداسازی ناخالصی‌ها فلز روی خالص از آن تولید شده و با شمش‌های 25 کیلوگرمی و با آرم ایران تولید شده و در پالت‌های 40‌ تایی به وزن هر پالت یک تن صادر می‌شود.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده