تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۱۴۸۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بررسی عملکرد شرکت گل‌گهر در سال 1396

تبلور اقتصاد مقاومتی در رشد تولید ناخالص داخلی

می متالز - فولاد به‌عنوان پرکاربردترین فلز در صنایع تمام کشورها به‌عنوان نمادی از میزان توسعه‌یافتگی آن‎ها محسوب می‌شود. این امر موجب شده است تا میزان مصرف و تولید این کالا توسط یک کشور ارتباط تنگاتنگی با رشد اقتصادی آن داشته باشد.
تبلور اقتصاد مقاومتی در رشد تولید ناخالص داخلی

به گزارش می متالز، در ایران تولیدکنندگان اثبات کرده‌اند که با توجه به‌شرایط حساس کشور در منطقه و نیز در سطح جهانی، می‌توانند تهدیدات را به‌فرصت تبدیل کرده و موجبات رشد خود و دیگر صنایع کشور را فراهم آورند و این در حالی است که صنعت ساخت‌وساز به‌عنوان مهم‌ترین صنعت متقاضی فولاد در کشور با رکود مواجه است. تولید مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد به توسعه روزافزون و ‌رشد و تعالی هرچه بیشتر اقتصاد کشور کمک می‌کند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تقاضای فولاد در سال میلادی جاری با رشد 0.9 درصدی در دنیا همراه خواهد بود. این افزایش تقاضا منجر به‌افزایش بیشتر قیمت‌ها در مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد خواهد شد. ظرفیت اسمی تولید فولاد در سال 1395 مقدار 30 میلیون تن برآورد شده بود که تنها 18.5 میلیون تن از این مقدار تبدیل به‌ظرفیت واقعی شد. این امر بدان معنی است که صنعت فولاد کشور نیازمند مواد اولیه برای استفاده از حداکثر ظرفیت است. در این راستا شرکت‌ها و واحدهای تولید کننده مواد اولیه برای فولادسازان نقشی اساسی را برای نزدیک شدن هرچه بیشتر ظرفیت‌های نصب شده (اسمی) به ‌ظرفیت واقعی ایفا می‌کنند. بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی تولید کننده کنسانتره کشور در سال گذشته (1395) بیش از 73 درصد از کنسانتره را برای واحدها تامین کردند.

طبق آخرین گزارشهای زمین‌شناسی کشور، میزان ذخایر قطعی سنگ آهن ایران چیزی در حدود 3 میلیارد تن است. سهم منطقه سیرجان از این میزان 26 درصد بوده و دارای 6 حوزه معدنی با ذخیره‌ای بیش از 1300 میلیون تن است. منطقه گل‌گهر یک بخش از این 6 حوزه را در اختیار خود دارد. شایان ذکر است که معدن شماره یک این منطقه بیشترین میزان ذخیره زمین‌شناسی سنگ آن را در دل خود جای داده است و طرح‌‌های توسعه‌ای فولاد کشور در مسیر تکمیل زنجیره این صنعت گام برداشته است.

 

واحدهای فعال

مجموعه گل‌گهر دارای 7 خط تولید کنسانتره سنگ آهن با مجموع ظرفیت بیش از 14 میلیون تن کنسانتره در سال است. به‌علاوه در کنار این واحدها دو خط تولید کنسانتره با ظرفیت تولید 4 میلیون تن در سال توسط شرکت گهر زمین مشغول فعالیت هستند. تولید آهن اسفنجی این شرکت نیز توسط دو کارخانه جهان فولاد سیرجان و شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر صورت می‌گیرد. ظرفیت هرکدام از این واحدها 1.7 میلیون تن است. در مورد گندله نیز دو واحد با مجموع ظرفیت 10 میلیون تن به‌ تولید مشغول تولید هستند. کارخانه بازیابی هماتیت و گوگردزدایی نیز با ظرفیت یک میلیون تن در سال در کنار سایر واحدها به ‌تکمیل هر چه بیشتر زنجیره کمک می‌کند.

 

وضعیت کنونی تولیدات

تولید کنسانتره سنگ آهن: در حال حاضر سیرجان بیش از یک سوم کنسانتره سنگ آهن کشور را تولید می‌کند. میزان تولید سنگ آهن این شهر در 10 ماهه نخست سال جاری (1396) بیش از 11 میلیون و 500 هزار تن بوده است. این موضوع باعث شده است تا مقام نخست تولید سنگ آهن در بین بزرگ‌ترین تولید کنندگان به سیرجان اختصاص یابد. میزان تولید دی ماه سال جاری نیز بیش از یک میلیون و 300 هزار تن بوده است که در مقیاس ماهانه رشدی 16 درصدی را نشان می‌دهد. در مقیاس 10 ماهه نیز میزان تولید کنسانتره سنگ آهن بیش از 13 درصد رشد داشته است. شایان ذکر است که خط 7 تولید کنسانتره که به‌تازگی افتتاح شده باعث افزایش ظرفیت تولید داخلی کنسانتره در کشور در راستای افزایش توان تولید و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه سیرجان شده است.

تولید گندله: نسبت تولید گندله آهن سیرجان کم از تولیدات سنگ آهن ندارد. این شهر در این حوزه نیز قریب به‌یک سوم از گندله تولید شده در کشور را در اختیار خود دارد. حجم تولیدات گندله سیرجان تا پایان 10 ماهه نخست سال 1396 نزدیک به‌10 میلیون تن بوده است. تولید گندله در دی ماه سال جاری توسط این شهر نزدیک به‌یک میلیون تن بوده و حاکی از رشد 13 درصدی در حوزه تولید گندله است. میزان تولیدات این شهر در مقایسه با مدت مشابه ‌سال گذشته رشد 64 درصدی را دارد اما در مقیاس 10ماهه اما تولیدکنندگان مواد اولیه سیرجان گام‌های بلندی را برداشته‌اند.

عناوین برگزیده