تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۶
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۴۸۳۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 4 هزار و 500 تنی آلومینیوم در یک هفته

رقابت شدید متقاضیان برای خرید آلومینیوم

می متالز - چشم‌انداز قیمت آلومینیوم در سال 2018، تحولات جهانی در حوزه این فلز و نگرانی‌های مصرف‌کنندگان باعث شده تا این فلز در بورس کالای ایران متقاضیان بسیاری داشته باشد؛ به‌طوری که به‌ازای هر تن عرضه آلومینیوم در بورس کالا، بیش از 2.5 تن تقاضا وجود داشت. ناگفته نماند که پیش از این، برخی از عرضه‌های آلومینیوم در بورس کالا بدون متقاضی و معامله باقی می‌ماند.
رقابت شدید متقاضیان برای خرید آلومینیوم

به گزارش می متالز، فراز و نشیب آلومینیوم در ماه‌های اخیر بسیار چشم‌گیر بوده و این فلز بیش از 30 درصد قیمت خود نوسان داشته است؛ چرا که بازارهای جهانی متأثر از تحریم روسال توسط آمریکا و نیز اعمال تعرفه بر آلومینیوم توسط آمریکا بوده است. این دو مسأله در ماه‌های اخیر منجر به نوسانات شدید قیمت آلومینیوم در بازار شد. ضمن اینکه بسیاری از تجار برای معامله با روسال دچار تردید شده‌اند و در عین حال شمش این شرکت در بورس فلزات لندن پذیرش نمی‌شود. بدین ترتیب بازار با چالش بزرگی مواجه شده است. هر چند که آمریکا مهلت 5 ماهه به طرف‌های معامله با روسال برای اتمام کار داده بود، اما به‌نظر می‌رسد که با غیبت روسال از بورس فلزات لندن، قیمت این فلز باز هم به‌طور چشم‌گیری افزایش خواهد یافت و همین مسأله تجار و معامله‌گران این فلز را درگیر خود کرده است. در حال حاضر در بازارهای جهانی صحبت از آلومینیوم 2 هزار 500 دلاری بر هر تن می‌شود.

در بازار ایران نیز با چشم‌انداز موجود، رقابت برای خرید آلومینیوم به اوج خود رسیده است. نمودار 1 ححکایت از آن دارد که هفته گذشته یعنی از 22 تا 27 اردیبهشت، هفته بسیار داغی بر بازار آلومینیوم در بورس کالا سپری شد. شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در هفته گذشته 4 هزار و 500 تن آلومینیوم را روانه بورس کالا کرد که در مقابل آن 10 هزار و 200 تن تقاضا وجود داشت و در نهایت تمامی آلومینیوم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به‌فروش رفت. در این میان شمش اولیه به میزان 4 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 9 هزار و 200 تن داشت.

نکته قابل توجه در مورد قیمت شمش آلومینیوم این است که قیمت پایه در نظر گرفته برای آن در ابتدا 10 هزار و 511 تومان برای هر کیلوگرم بود. اما با تقاضای بسیار، رقابت برای خرید این فلز در بورس کالا شکل گرفت و در نهایت شمش اولیه آلومینیوم عرضه شده با قیمت 11 هزار و 542 تومان در هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. این یعنی قیمت معامله بیش از یک هزار و 300 تومان در هر کیلوگرم نسبت به قیمت عرضه افزایش پیدا کرد و این موضوع تا پیش از این سابقه نداشته است. در مورد بیلت نیز همین اتفاق افتاد. بیلت نیز از سوی ایرالکو 500 تن عرضه شد و با تقاضا 960 تنی مواجه شد. قیمت پایه عرضه اولیه بیلت نیز 11 هزار و 182 تومان برای هر کیلوگرم بود که با تقاضای شدید میان خریداران، قیمت معامله در نهایت با افزایش یک هزار تومانی به 12 هزار و 180 تومان در هر کیلوگرم افزایش پیدا کرد. بنابراین رقابت در بورس کالا برای خرید آلومینیوم بسیار شدید بود.

عناوین برگزیده