به گزارش می متالز، محمد بختیار نصر آبادی درخصوص بازارگردانی سهام صندوق دارایکم گفت: منتقدان عدم بازار گردانی درست دارایکم ، مستندات را ارائه و بعد از آن به سوالاتی از قبیل آنکه چه کسی وظیفه بازارگردانی را دارد و رکن و منابعی که در اختیار دارد به چه میزان است، پاسخ دهند.
وی افزود: کارشناسان بازار سرمایه و سایر سهامداران میتوانند با مراجعه به امیدنامه، اساسنامه و اطلاعیه صندوق به اطلاعاتی از قبیل بازارگردانی، شناوری و سایر به سوالات دست پیدا کنند. صندوق دارایکم مانند سایر صندوقهای ETF رکن بازارگردان ندارد اما در تمامی صندوقهای ETF وجود بازار گردانی اجبار است. نبود رکن در اصل به معنای نبود نهاد مستقل مورد تائید سازمان بورس به عنوان یک نهاد نظارتی نیست تا بازارگردانی را به درستی و در قبال دریافت کارمزد انجام دهد.
این مقام مسوول ادامه داد: در اساسنامه صندوق دارایکم قرار بود ۵ درصد از منابع جمع آوری شده در زمان پذیره نویسی به امر بازارگردانی تخصیص داده شود به گونه ای که از ۶ هزار میلیارد تومان، ۲۹۵ میلیارد تومان به مسئله بازارگردانی اختصاص یافته است. در صندوقهای دارایکم و پالایش یکم با نماد های بورسی مواجه هستید که برخلاف نمادهای دیگر صد درصد شناور هستند یعنی اگر بازارگردانی در این صندوقها انجام شود مانند دیگر سهم ها به نسبت ۷۰ به ۳۰ نیست بلکه تمام آن را در برمی گیرد.
نصرآبادی درخصوص تفاوت پالایش یکم و دارایکم توضیح داد: زمانی که دارایکم پذیره نویسی شد ارزش سهام آن ۶ هزار میلیارد تومان بود که باید پنج درصد آن به بازارگردانی اختصاص می یافت اما ۱.۷ آن را به امر بازارگردانی اختصاص دادند درحالی که در پالایش یکم مساله بازارگردانی طبق اساسنامه انجام شد. اکنون صندوق دارا یکم کار بازار گردانی را در دست گرفته در حالی که به دلیل حجم زیاد معاملات باید چند شرکت بازارگردانی دارایکم یا پالایش یکم را در دست بگیرند.
وی عنوان کرد: دولت در مرحله نخست باید عرضههای شرکتهای دولتی را بطور کامل انجام دهد بطور مثال وقتی نصف سهام را با تخفیف سی درصد به مردم عرضه میکند مابقی آن را با تخفیف ۱۰ درصد در اختیار حقوقیها بگذارد و از آنها تعهد بازارگردانی دریافت کند. دوم دولت باید میزان مبلغ اختصاص یافته شده به بورس را ارتقا دهد.