تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۷۱۷
کد خبر: ۱۴۸۵۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییرات مدیریتی در شرکت های فولادی و معدنی

می متالز - علیرضا رزم حسینی در جلسه رای اعتماد خود در مجلس در برنامه‌هایش از سامان دهی نظام توزیع کالا در ایران و حذف دلالان سخن راند. هدف‌گذاری‌اش در مدت باقی مانده دولت یازدهم مبارزه با قاچاق، رانت و فساد و همچنین فعال‌سازی دوباره کارخانه‌های نیمه تعطیل است. این مباحث در شرایطی اهمیت فراوان یافت که پس از انتصاب وی به وزارت روند گسترده ای از تغیر و انتصاب مدیران و معاونین و مدیر عاملان شرکت ها در وزارتخانه اتفاق افتاد.
تغییرات مدیریتی در شرکت های فولادی و معدنی

به گزارش می متالز، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت  اولین تغییرات خود را با مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران آغاز کرد.  پس از آن وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را جابجا کرد. اما مهمترین تغییرات مربوط به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بود که راه را برای جابجایی مدیران شرکت های فولادی و معدنی و فلزی هموار خواهد کرد.

تغییر مدیرعامل ایمیدرو  کدام شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به‌موجب ماده ۶ قانون تأسیس وزارت صنایع و معادن مصوب ششم آبان ماه ۷۹  مجلس شورای اسلامی و تبصره ذیل ماده مذکور، برای بررسی، تهیه و اجرای طرح‌های احداث، توسعه، تجهیز و نوسازی صنایع تولیدی متالوژی، استخراج و فرآوری مواد معدنی و اجرای طرح‌های اکتشافی تشکیل شد. این سازمان از  ۸ شرکت اصلی و ۵۵ شرکت عملیاتی بهره‌برداری در زمینه صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، سیمان و مواد معدنی برخوردار است.

در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده و با توجه به مفاد قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ایمیدرو به‌عنوان شرکت مادر تخصصی تلقی می شود که نظارت عالیه بر شرکت‌های عملیاتی دارد.

و اما پیشینه رییس جدید ایمیدرو

وجیه الله جعفری معاون سابق امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت و مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بود که در سوابق کاری خود  مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را نیز داشته است. و اما مهمترین سابقه کاری وی عضو موظف هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بوده است.

پس از روی کار آمدن وجیه الله جعفری، اولین قرعه تغییر به نام شرکت فولاد خوزستان خورد و علی قلعه نوی جایگزین علی محمدی شد. بر این اساس با توجه به پتانسیل مناسب صنایع معدنی کشور برای رشد و توسعه اقتصاد و تاثیرگذاری آن بر برخی زنجیره های ارزش از قبیل حمل و نقل،‏ خدمات،‏ توسعه بازار و … انتظار می رود در پی تغییرات گسترده در چارت مدیریتی وزارت صمت و شرکت های تحت نظارت، باید منتظر انتصابات جدید در دیگر شرکت های تحت نظارت این سازمان باشیم.

دلیل اهمیت ملی مس

شرکت ملی مس پس از ایمیدرو از مهترین شرکت های معدنی است که در سال ۱۳۵۵ از شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان به شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور بود، تغییر نام داد. این شرکت هم‌اکنون، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس در خاورمیانه و آسیا است و دارای چهار واحد فعال تولیدی به نام‌های مس سرچشمه، مس سرنگون، مس میدوک و مس چهل کوره است.

فرصت‌های شرکت ملی مس در برنامه ششم توسعه

در قانون برنامه ششم توسعه کشور، توسعه بازار سرمایه با تأکید بر طراحی و مهندسی ابزارهای مالی و کالایی و سهم روش تأمین مالی به‌منظور سرمایه‌گذاری در طول اجرای برنامه ششم توسعه به میزان ۱۲/۴ درصد، این فرصت را برای شرکت ملی مس فراهم می‌آورد که جهت تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای خود از این فرصت استفاده لازم را به عمل آورد و بخشی از سرمایه‌های موردنیاز خود را از این بازار با استفاده از ابزارهای نوین مالی، تأمین مالی کند.

علاوه بر این، با توجه به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران در داخل کشور بی‌رقیب است، استراتژی خود را رقابت در بازارهای بین‌المللی قرار داده و بر این اساس با اجرای پروژه‌هایی سعی دارد رتبه جهانی خود را افزایش دهد و با اکتشاف ذخایر جدید، پویایی و حیات شرکت برای سالیان متمادی حفظ شود.

عناوین برگزیده