تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۲
بازدید: ۴۰۹
کد خبر: ۱۴۹۰۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آینده روشن سنگ‌آهن ایران با افتتاح خط راه آهن خواف-هرات/ انتخاب سرمایه‌گذار در معادن سنگان افغانستان با راهبری انجمن سنگ‌آهن

می متالز - راه آهن خواف-هرات روز پنجشنبه با حضور روسای جمهور ایران و افغانستان به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید. این مسیر ریلی، شهر هرات در غرب افغانستان را به شهر خواف در خراسان رضوی و از این طریق به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند. در همین راستا در گفت‌وگو با سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ آهن و حسین سنجرانی فرماندار شهرستان خواف به بررسی این طرح و تاثیر آن در بخش معدن و سنگ آهن پرداختیم که مشروح آن در ادامه می‌آید.
آینده روشن سنگ‌آهن ایران با افتتاح خط راه آهن خواف-هرات/ انتخاب سرمایه‌گذار در معادن سنگان افغانستان با راهبری انجمن سنگ‌آهن

به گزارش می متالز، سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ آهن با اشاره به افتتاح خط راه اهن خواف- هرات و تاثیر آن بر بخش سنگ‌آهن ایران گفت: افتتاح خط راه آهن خواف-هرات اتفاق مهمی در منطقه است که از حیث اقتصادی برای بخش سنگ آهن کشور از اهمیت بالایی برخودار است.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید یکی از سیاست‌های کلان انجمن سنگ‌آهن، معدنکاری فراسرزمینی است. اینکه بتوانیم معدنکاری را در کشورهای دیگر گسترش دهیم و از نتیجه آن برای افزایش ظرفیت زنجیره فولاد و تامین مواد اولیه مورد نیاز آن در کشور بهره ببریم. افتتاح خط راه آهن خواف-هرات از این حیث برای ما دارای اهمیت است که ابزار لازم برای انتقال مواد معدنی از کشور افغانستان به ایران را مهیا می‌کند.

عسکرزاده افزود: معادن سنگ آهن سنگان، در کشور افغانستان ادامه پیدا کرده است و به شکل قابل توجهی اکتشاف نشده است. لذا  انجمن سنگ آهن آمادگی دارد تا اکتشاف و استخراج سنگ آهن را در کشور افغانستان توسعه دهد. افتتاح این خط راه آهن می‌تواند به هدف انجمن سنگ آهن کمک کند تا بتوانیم مواد اولیه با کیفیت را وارد کشور کنیم.

دبیر انجمن سنگ آهن دلیل حضور خود در خواف در زمان افتتاح خط راه آهن اینگونه توضیح داد: علت اصلی حضور من به عنوان نماینده انجمن سنگ آهن این است که با مجموعه دست اندرکاران این طرح، صحبت‌های اولیه را در خصوص معدنکاری در افغانستان انجام دهم. به نظر من باید بخش سنگ آهن محور موضوع توسعه در این منطقه باشد و بتوانیم از این بستر بهره لازم را ببریم.

وی تصریح کرد: وجود ذخایر سنگ آهن در شرق منطقه سنگان در کشور افغانستان قطعی است و معادن دیگری هم ممکن است در این منطقه وجود داشته باشد که نیاز به اکتشاف دارد و  بستگی به تفاهمنامه‌هایی دارد که در آینده می‌تواند بین دو کشور به امضا برسد که باید با تیم مذاکره در افغانستان پیش رود. بعد از آن به سمت سرمایه‌گذاری در منطقه هرات خواهیم رفت. بر همین اساس نیازمند کمک مجموعه منطقه‌ای فرمانداری خواف به لحاظ ارتباطاتی که در منطقه دارد، هستیم و تقاضا داریم هماهنگی‌های لازم در مورد سرمایه‌گذاری را انجام دهند تا  به مرحله عملیاتی برسد. باید کمک‌های فرمانداری در راستای مباحث امنیتی و انتقال مواد معدنی و تضمین کافی به سرمایه‌گذار باشد که مواد معدنی کاملا سالم و امن به داخل کشور انتقال یابد تا در صنایع معدنی سنگان مورد استفاده قرار گیرد.

سرمایه‌گذاران در معادن سنگان هرات با راهبری انجمن سنگ‌آهن خواهد بود

حسین سنجرانی فرماندار استان خواف ضمن ابراز امیدواری از افتتاح راه آهن خواف- هرات از حمایت‌های فرمانداری و راهکارها برای حمایت از بخش سنگ آهن گفت: همانطور که مطلع هستید شهرستان خواف بزرگترین شهرستان استان خراسان رضوی است. سنگان پایتخت سنگ آهن کشور با عنوان عسلویه شرق کشور شناخته می‌شود که ظرفیت ۱.۸ میلیارد تن تا ۵۰ سال آینده شناسایی شده و در آینده هم ظرفیت آن رو به افزایش خواهد بود.

سنجرانی افزود: خوشبختانه بیشترین ذخایر سنگ‌آهن سنگان (بیش از دو سوم) براساس تخمین‌های اولیه توسط کارشناسان در شهر قوریان استان هرات واقع در کشور افغانستان است که نزدیکترین مرز را با ایران و شهرستان خواف دارد که این پهنه معدنی نقطه امیدی برای کشور افغانستان در زمینه‌های اقتصاد، اشتغال، امنیت و درآمد ارزی است و برای ایران نیز یک نقطه امید برای ذخایر معدنی است. در جلسات و دیدارهای متعدد با مسولان محلی شهرستان قوریان تاکید کردیم که می‌توانیم در بحث زیربنایی به کشور همسایه کمک کنیم.

سنجرانی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴۰ کیلومتر راه آهن برای کشور افغانستان احداث شده است که هزینه آن بیش از ۲۹۰۰ میلیارد تومان است که این هزینه را جمهوری اسلامی به صورت رایگان در اجرای تعهدات همسایگی برای کشور افغانستان پرداخت کرده است و ایران متعهد شده  تا ۶ ماه آینده نیز مسایل مربوط به آموزش و  خدمات گارانتی خط ریل را به صورت رایگان برای افغانستان انجام دهد.

فرماندار شهرستان خواف تاکید کرد: در مراسم افتتاح خط ریل خواف- هرات، طی صحبت با استاندار خراسان رضوی اعلام کردم که یک کمیسیون ویژه هفته آینده با همکاری دستگاه‌های ذیربط وزارت امور خارجه، انجمن سنگ آهن ایران، استانداری خراسان رضوی و فرمانداری‌های هر دو شهرستان هرات و خواف تشکیل شود تا پیگیر مباحث اقتصادی مخصوصا در زمینه های عمران، راه آهن، اکتشاف معادن سنگ آهن باشد. سرمایه گذاران بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان در سنگان ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این آمادگی وجود دارد که بتوانند معادن کشور افغانستان را اکتشاف و استخراج کنند و از محل درآمد آن، کارهای زیربنایی برای کشور افغانستان انجام شود و همچنین بخشی از سنگ‌آهن هم به واسطه راه اندازی ریل به کشور منتقل شود .

سنجرانی شرایط جدید را مستلزم اقدامات جدید و جدی دانست و گفت: شرایط حضور سرمایه گذاران از سوی انجمن سنگ اهن ایران فراهم شده و امیدوار هستیم با مذاکراتی که با دبیر انجمن سنگ آهن داشتیم، پیشنهادات خود را به ما ارائه دهند تا ما در جلسات کمیسیون داخلی استان بحث و بررسی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تامین امنیت منطقه برعهده کدام کشور خواهد بود، اظهار داشت: برقراری امنیت برعهده کشور افغانستان است، شاید در ابتدا سخت باشد اما قطعا با اجرایی شدن آن بهتر خواهد شد. در بازدیدی که هفته گذشته از هرات داشتیم از منطقه ریل راه آهن تا ایستگاه روزنک، پاسگاه‌ها و برجک‌های دیده‌بانی جدیدی تعبیه شده است که نیروهای انتظامی و مرزبانی افغانستان در آنها مستقر شدند. بیش از ۱۰ پایگاه نظامی در این منطقه وجود دارد که مسیر را بیست و چهار ساعته تحت کنترل خود دارند. وقتی این میزان نیرو برای فراهم کردن امنیت حضور دارند، یعنی کشور افغانستان مصمم است که این طرح بدون هیچ مشکلی اجرا شود. به نظر نمی‌رسد جای نگرانی برای برهم زدن امنیت منطقه وجود داشته باشد، ضمن اینکه گروه‌های مخالف کشور افغانستان نیز باید ایران را مانند دوست خود تلقی کنند.  اگر با مدیریت صحیح بتوانیم معادن این منطقه را فعال کنیم، مطمئن هستم اشرار منطقه نیز منافعشان تامین خواهد شد.

فرماندار شهرستان خواف بیان داشت: تا کنون شرکتهای فولاد خوزستان، فولاد خراسان و فولاد مبارکه پیشنهادات خود را برای سرمایه‌گذاری در منطقه ارائه کرده اند. همچنین شرکت‌های تخصصی که فعالیت ریلی دارند نیز اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری کردند تا هزینه ساخت را برای افغانستان فراهم کنند تا در ادامه بتوانند با اکتشاف سنگ آهن و فرآوری آن، مواد معدنی را به کشور وارد کنند. لذا مشتاقان زیادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ آهن وجود دارد اما باید انتخاب سرمایه‌گذار با هدایت انجمن سنگ آهن صورت بگیرد تا افراد و شرکت‌های نخبه بتوانند در این زمینه وارد شوند تا قدم‌های مثبتی برداشته شود.

فرماندار شهرستان خواف در پایان گفت: با سرمایه‌گذاری‌هایی که در آینده در معادن افغانستان شکل می‌گیرد، حدودا ۱۵۰۰ تا ۲هزار نفر اشتغال مستقیم برای افغانستان و دو تا پنج هزار نفر برای ایران اشتغالزایی ایجاد می‌شود که این میزان بستگی به پهنه معدنی که اکتشاف می‌شود، دارد. لذا در بخش اشتغال کمک شایانی به افغانستان می‌شود و درآمدهای شایان توجهی نصیب کشور افغانستان در بحث ترانزیت خواهد کرد.

در پایان گفتنی است با راه اندازی خط راه آهن خواف- هرات سالانه ۳ میلیون تن صادرات و ‌واردات کالا و یک میلیون ‌و هفتصد هزار تن ترانزیت در این مسیر انجام می‌شود. همچنین افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور، انتقال ترافیک جاده‌ای به ریل، انتقال موادخام معدنی از معادن خواف و سنگان به ایران به منظور فرآوری و صادرات امن از طریق خاک ایران و آب‌های جهانی از طریق بندر چابهار از دیگر مزیت‌های اقتصادی این مسیر ریلی است.

عناوین برگزیده