به گزارش می متالز، سید محمدمهدی هادوی در بازدید از خط تولید و بخشهای مختلف کارخانه کویرتایر و روند ساخت ماشین آلات تولید تایر در این کارخانه اظهار داشت: به تایر به عنوان یک محصول پیچیده نگاه میکنیم که تلفیقی از فناوری در فرآیندهای تولید و انتخاب مواد است و طراحی، تحقیق و نوآوری در آن حرف مهمی دارد.
وی افزود: معمولا در محصولاتی که در نهایت به دست مردم میرسند و عامه مردم با آن سرو کار دارند، کیفیت محصول موضوع مهمی است و توسعه ساخت داخل را به عنوان یک سیاست جدی در کشور دنبال میکنیم.
مدیرکل ماشین سازی وزارت صمت بیان کرد: در شرکت کویرتایر با تلفیق تحقیق و نوآوری و شناخت فرآیندها این اتفاق افتاده و بحث کیفیت چه از لحاظ مرغوبیت و چه از لحاظ قیمت تمام شده و همچنین تحویل به موقع و خدمات پس از فروش در سطح قابل قبولی قرار دارد.
هادوی تصریح کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت بحث ساخت داخل را به عنوان یک مسئله محوری کشور دنبال میکنیم.
وی با اشاره به نامگذاری سال جهش تولید گفت: اگر به بحث تولید داخل به عنوان یک اولویت نگاه کنیم هم بحث اشتغال را میتوانیم دنبال کنیم و هم میتوانیم بحثهای رکود اقتصادی را مرتفع کنیم. در حقیقت اقتصاد مقاومتی که دنبال میکنیم یعنی تولیدی که وجود دارد و مورد توجه است.
مدیرکل ماشین سازی وزارت صمت با بیان اینکه در سال گذشته برنامه سه سالهای با 10 میلیارد دلار برای جایگزینی واردات درسالهای 98، 99 و 1400 تدوین وهدف گذاری شده است اظهار داشت: برای امسال 3.2 میلیارد دلار هدف گذاری شده است.
وی افزود: این میزان هدف گذاری شامل مواد و محصولاتی است که قبلاً از خارج خریداری شده و در حال حاضر تولید شده است و برخی دیگر که اثر بخشی بالاتری دارد واردات ماشین آلات صنعتی است.
هادوی بیان کرد: به دلیل اینکه ماشین آلات گران است بسیاری از صنعتگران به سمت ماشینهای مستعمل روی آوردهاند که این امر برای ما مشکل به وجود میآورد، زیرا ماشین آلات مستعمل به این معنا است که محصولی که خروجی آن ماشین آلات است از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست.
مدیرکل ماشین سازی وزارت صمت با بیان اینکه راه جایگزینی آن داخل سازی خود ماشین آلات است تصریح کرد: خوشبختانه در کشور ماشین سازی بسیار خوبی را شاهد هستیم.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شرکت کویرتایر که ماموریت اصلی آن ماشین سازی نیست اما چون به فرایندها آگاه و طراحی فرایند در دست آنها است به خوبی وارد بحث داخلی سازی برای ساخت تجهیزات و دستگاههای تولید تایر شده است.
مدیرکل ماشین سازی وزارت صمت گفت: این نشان میدهد اگر ما دانش مورد نیاز را داشته باشیم میتوانیم در بحث ماشین سازی و تجهیزات نیز وارد توسعه ساخت داخل شویم.
هادوی گفت: هم اکنون در کشور انجمنهای خوبی داریم که به صورت متمرکز سیاستهای کشور را دنبال میکنند و ارتباطی با این انجمنها برقرار شده و حمایتی از ساخت داخل صورت گرفته و آمارها نشان میدهند ظرفیت ماشین سازی ما پر است اما کامل نشده و باز هم باید ظرفیت توسعه خود را بیشتر کنیم.
مدیرکل ماشین سازی وزارت صمت خاطرنشان کرد: با این اقدامات ارزشمند رکودی که در گذشته در قسمتهای مختلف داشتهایم در قسمت ماشین سازی و تجهیزات نداریم.
وی بیان کرد: ما در وزارت صمت مجری قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل، توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی هستیم.
هادوی یادآور شد: با ظرفیتی که این قانون به عنوان هیئت نظارت به ما داده و دستورالعمل رسیدگی به این موضوع که توسط قوه قضائیه ابلاغ شده نشان میدهد که در بحث ساخت داخل هر سه قوا مصمم هستند و این تصمیم برگرفته از سیاستهای کلی نظام است.
مدیرکل ماشین سازی وزارت صمت اظهار داشت: امید است با حمایت تولیدکنندگانی مانند شرکت کویرتایر بتوانیم سیاست داخل سازی را به خوبی دنبال کنیم.
مدیرعامل شرکت کویرتایر نیز با بیان اینکه بازدید مدیرکل ماشین سازی وزارت صمت و هیئت همراه از کارخانه برای ما بسیار فرصت مغتنمی بود اظهار داشت: در این بازدید رهنمودهای بسیار خوبی ارائه شد که در راستای پیشبرد اهداف و سیاستها به ویژه در بخش ساخت ماشین آلات از آن بهره خواهیم برد.
سید محمدحسین زینلی خاطرنشان کرد: با توجه به بازدید صورت گرفته و آشنایی با خط تولید کویرتایر امیدواریم نیازمندیهای کارخانه برطرف شود و با محور قرار دادن ساخت داخل، یقین داریم حامی بسیار قدرتمندی داریم که از این طریق بتوانیم تامین قطعات کرده و در ساخت داخل نیز به ما کمک خواهند کرد.
وی در ادامه با اشاره به رکوردهای ملی و انحصاری در این شرکت گفت: کویرتایر به عنوان اولین سازنده پرس پخت تایر در کشور است که تاکنون با ساخت 10 پرس پخت تایر بیش از یک میلیون دلار در این بخش صرفه جویی ارزی داشته است.
مدیرعامل شرکت کویرتایر متوسط نمونه خارجی هر دستگاه پرس پخت تایر را 260 هزار دلار و نمونه ساخته شده در کویرتایر را 160 هزار دلار ذکر کرد و افزود: قادر هستیم هر ماه یک پرس پخت تایر را در این کارخانه بسازیم.
زینلی با اشاره به اقدامات انجام شده در طراحی و ساخت ماشین آلات تولید تایر گفت: طی یک تصمیم به هنگام تغییر تولید تایرهای بایاس به رادیال؛ تبدیل 15 ماشین تایرسازی بایاس به رادیال و اصلاح 12 پرس پخت تایر باری و وانتی بایاس به رادیال از جمله اقدامات صورت گرفته در این کارخانه است.
وی از ساخت ماشین آلات استیل لاستیک برای نخستین بار در کشور خبرداد و گفت: اجرای بیش از 12 طرح ساخت و ارتقاء ماشین آلات در این کارخانه میلیاردها تومان صرفه جویی را به همراه داشته است.
مدیرعامل شرکت کویرتایر طراحی و ساخت تایر در اداره تکنولوژی و تحقیقات این کارخانه را از دیگر اقدامات ارزشمند و ماندگار برشمرد و افزود: طراحی 31 سایز و طرح مختلف و طراحی و ساخت هر 40 روز یک سایز جدید از دیگر دستاوردهای انجام شده در این شرکت است.
وی با بیان اینکه خرید دانش فنی هر سایز بیش از 100 هزار دلار است افزود: این اقدام 3 میلیون و صد هزار دلارصرفه جویی ارزی در پی داشته است.
زینلی با اشاره به اینکه برنامه اجرای طرح توسعه را به صورت ویژه پیگیری میکنیم بیان کرد: در گام اول افزایش ظرفیت تولید تایرهای رادیال سواری به 44 هزارتن و در گام دوم راهاندازی خط تولید 50 هزار تن تایر رادیال باری و راهسازی معدن پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت کویرتایر با اشاره به طرح توسعه 50 هزار تن تولید تایرهای باری رادیال در گام دوم تصریح کرد: با اجرای این مهم کویرتایر به قطب تولید تایرهای رادیال باری شرق کشور تبدیل میشود.