به گزارش می متالز، مهدی بخشنده در قزوین با بیان اینکه گرانی حمل و نقل گریبان گیر صادرکنندگان شده است، اظهار داشت: هزینه حمل و نقل مشکل اصلی صادرکنندگان قزوینی است؛ به طوری که اجاره کامیون برای انتقال بار به آلمان امروز به 200 میلیون تومان رسیده که ضرورت دارد دولت برای رفع این معضل چارهاندیشی لازم را داشته باشد.
وی اضافه کرد: در ضمن کارخانهدار و صادرکننده کشمش باید این پول را به صورت نقد به شرکتهای باربری و ترانزیتی پرداخت کند و منتظر باشد که 2 یا 3 ماه بعد این سرمایه به او برگردد. دولت باید با در نظر گرفتن هزینه حمل ونقل تعرفههای صادراتی خود را اصلاح کند و یا در صورت امکان با پرداخت یارانه به نصف حمل ونقل قدری از هزینههای حمل ونقل صادرکنندگان بکاهد.
بخشنده ادامه داد: در حال حاضر به دلیل محدود شدن صادرات هوایی، صادرکنندگان ما مجبور هستند بیشتر محصولات خود را از طریق مرز زمینی صادر کنند و به همین دلیل گرفتار هزینههای سنگین حمل و نقل زمین به ویژه کرایه کامیون هستند که متاسفانه از ابتدای سال تا امروز افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی قزوین با ذکر اینکه در حال حاضر تا 25 درصد قیمت محصول صادراتی صرف پرداخت اجاره کامیون و خودروهای ترانزیتی میشود، گفت: همچنین یکی از دلایل اینکه در کشورهای اروپایی محصولات ایرانی را نمیخرد یا وارد نمیکنند، مشکلات انتقال منابع مالی و طبیعتاً تصمیمهای غیرکارشناسی بانک مرکزی است که فشار زیادی به صادرکنندگان وارد کرد و برخی بازار صادراتی ما را با رکود مواجه کرد.
بخشنده با اشاره به کارشکنی برخی بانکها در زمینه اعطای تسهیلات به صادرکنندگان افزود: اعطای تسهیلات بانکی حمایتی به صادرکنندگان به معنای حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان است؛ چرا که اگر صادرکنندهای وجود نداشته باشد، تولیدات کشاورزان روی دست آنها مانده و جریان تولید و عرضه محصولات کشاورزی مختل میشود که نتیجهای جز گرانی این محصولات در بازار داخلی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: بانکها باید تشریفات اعطای تسهیلات را به حداقل رسانده و با تأمین حداقل وثایق و ضمانتهای بانکی ظرف کمتر از 10 روز نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کنند.