تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۱۴۹۹۷۱
سرویس خبر : انرژی
CNBC دیدگاه امریکا را بررسی کرد؛

امنیت نفت و گاز خاورمیانه؛ خط لوله یا تانکر

می متالز - دن برویلت، وزیر انرژی ایالت متحده به دنبال راه‌حلی جایگزین برای انتقال نفت و گاز خاورمیانه است که امنیت انرژی در منطقه را تضمین کند.
امنیت نفت و گاز خاورمیانه؛ خط لوله یا تانکر

به گزارش می متالز، برولیت در مصاحبه‌ای که با خبرنگار شبکه CNBC داشت گفت: بخشی از گفتگوهای ما در توافق‌نامه ابراهیم (توافق‌نامه صلح بین اسرائیل و امارات متحده عربی) مربوط به پیدا کردن راهی جایگزین برای حمل و نقل نفت و گاز است، به همین دلیل است که این خطوط لوله از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در همین راستا وزیر انرژی ایالت متحده با وزرای امارات متحده، بحرین و اسرائیل دیدار کرد. گفتگوی آنها حول محور توافق‌نامه اسرائیل و امارات متحده عربی و عادی‌سازی روابط بین این کشورها است.

برولیت روزهای آخر این سمت را می‌گذراند، چرا که دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ رو به پایان است. برولیت در حالی پست خود را تحویل می‌دهد که رهبران خلیج فارس به این فکر می‌کنند که جو بایدن چه سیاستی را در قبال ایران در پیش خواهد گرفت. متحدان خاورمیانه هنوز نمی‌دانند که ایالات متحده، بازیگر اصلی سیاست خارجی در منطقه، چگونه امنیت و ثبات عرضه در بازارهای اصلی آسیا و فراتر از آن را تضمین خواهد کرد.

دور زدن تنگه هرمز

خاورمیانه بیش از نیمی از ذخایر اثبات‌شده نفت جهان را در اختیار دارد، اما صادرات آن از طریق تنگه باریک هرمز اغلب با دشواری روبه‌روست. مدت‌هاست که امارات و عربستان سعودی به دنبال یافتن مسیرهای جایگزین برای دور زدن تنگه از جمله از طریق خطوط لوله هستند.

خط لوله نفت خام ابوظبی، ظرفیت ۱.۵ میلیون بشکه در روز را دارد که عمده تولید خود را به بندر فجیره امارات در اقیانوس هند حمل می‌کند. عربستان سعودی در حال حاضر مقداری از نفت تولیدی خود را با استفاده از خط لوله ۷۴۵ مایلی صادر می‌کند که از تأسیسات تولیدی کلیدی‌اش در شرق به شهر بندری ینبع در غرب دریای سرخ منتهی می‌شود، در حال حاضر نیز افزایش ظرفیت آن در دست اقدام است.

رابین میلز، مدیرعامل قمر انرژی به CNBC گفت: هیچ راه حل کاملی برای صادرات وجود ندارد. همانطور که تانکرها در مواقع خاصی می‌توانند آسیب‌پذیر باشند، بنابراین این موضوع در مورد خطوط لوله نیز صدق می‌کند. نکته در این زمینه داشتن گزینه‌های متنوع در مسیرهای صادرات و داشتن نسخه پشتیبانی است. این همان چیزی است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی با استفاده از خطوط لوله به دنبال آن هستند.

برولیت معتقد است که خطوط لوله نیز می‌توانند آسیب‌پذیر باشند، اما می‌شود از آنها حفاظت کرد.

وی افزود که اگر ما بتوانیم گاز طبیعی و نفت خام را به راحتی در سراسر منطقه منتقل کنیم، دیگر حمل و نقل موضوعی نگران‌کننده نخواهد بود.

در پی برقراری روابط با اسرائیل، گزارش‌ها حاکی از این است که امارات متحده عربی به دنبال همکاری در زمینه حمل و نقل مواد خام و محصولات بین خلیج فارس و بازارهای غربی است. خط لوله ایلات اشکلون که در دهه ۱۹۶۰ در زمان پهلوی دوم توسط اسرائیل و ایران ساخته شد، ظرفیت انتقال ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز را دارد که دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می‌کند.

برولیت گفت: اگر ما بتوانیم گاز طبیعی را به سواحل مصر یا سواحل اسرائیل انتقال دهیم، سپس می‌توانیم از طریق دریای مدیترانه آن را انتقال دهیم، به‌جای اینکه از نقاطی که به آن عادت کرده‌ایم استفاده کنیم.

نگرانی‌های جدید در مورد امنیت انرژی

انفجار اخیر یک نفتکش در خارج از شهر بندری جده عربستان که مقامات سعودی اصابت یک منبع خارجی را دلیل آن دانستند، نگرانی‌های موجود در مورد امنیت نفتکش‌ها در دریای سرخ را به عنوان یک گذرگاه حمل و نقل جهانی و عرضه انرژی، افزایش داده است.

برولیت گفت: آنچه در حمله اخیر به نفتکش دیدیم همان چیزی است که به مرور شاهد آن خواهیم بود. با این تفاوت که این بار شوکی به بازار وارد نشد.

وی افزود: این حمله مشابه چیزی است که ما در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در بقیق شاهد بودیم با این تفاوت که تأثیر دیوانه‌واری بر بازار نداشت. در حال حاضر ما شاهد ثبات هستیم و این همان چیزی است که برای همه در منطقه می‌خواهیم.

تأسیسات فرآوری بقیق که قلب تولید نفت عربستان است به همراه میدان نفتی خریص در سپتامبر سال ۲۰۱۹ مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت و نیمی از تولید نفت این کشور را یک‌شبه از بین برد و افزایش بی‌سابقه قیمت نفت را در پی داشت.

وی گفت: همانطور که ما به امنیت انرژی فکر می‌کنیم، با برقراری صلح، آرامش آغاز می‌شود. من فکر می‌کنم که با افزایش این فعالیت‌های اقتصادی، شاهد کاهش برخی از این حملات باشیم.

عناوین برگزیده