به گزارش می متالز، ایجاد کارخانجات سیمان چه در اجرای طرح های مطالعاتی و چه در خرید ماشین آلات و بعد از آغاز بهره برداری هزینه بر است و مشکلات فراوانی در حوزه نگهداری وجود دارد.
تهیه مواد اولیه که قیمت آن هر روز در حال افزایش است به همراه هزینه های حمل و ترابری، بالارفت قیمت تولید را در تهیه مواد اولیه فزونی می بخشد.
حمل گچ، آهن هماتیت و چند ده ماده اولیه افزودنی در جهت آماده سازی مواد مصرفی کوره های سیمان و بالارفت قیمت قطعات ماشین آلات معدنی از بیل مکانیکی گرفته تا لوودر، بولدوزر و حمل آن توسط تراک یا سایر وسیله های حمل و نقل به محل کارخانه، همگی از دشواری های این صنعت است.
همچنین، هزینه های حامل های انرژی همه و همه در افزایش هزینه های تولید تأثیرگذار بوده و طبیعی است که این افزوده هزینه بر قیمت تمام شده در هر واحد (پاکت) تاثیر چشم گیر خواهد داشت.
گفته می شود قیمت سیمان در مراکز مصرفی آن، به تنی ۳۵ هزار تومان رسیده است و طبیعی است که افزایش قیمت سیمان در صنعت ساختمان تأثیرات خود را داشته باشد، ولی آیا از سوی مرکز نظارت بر قیمت ها و حمایت از تولید کننده موارد مربوط به افزایش قیمت قطعات مصرفی و تعویضی کارخانجات سیمان و هزینه های خدماتی جنبی مورد نظارت قرار میگیرد؟
با ذکر یک نمونه کاربردی می توان به درصد افزوده صنعت قطعات پی برد.
درست ۸ ماه قبل، قیمت تسمه های V-BELT، کراشر و سنگ شکن ها یک میلیون و یکصد هزار تومان بود که البته در اوایل سال ۹۸ هشت میلیون ریال برآورد شده بود، اما هم اکنون قیمت وی بلت (V-BELT) چینی دو میلیون و نهصد هزار تومان تعیین شده (یعنی دو برابر) و تسمه آمریکایی سه میلیون و دویست هزار تومان یعنی دقیقا سه برابر در بازار عرضه می شود. در نظر داشته باشید برای هر مورد تعویض ۲۴ عدد لازم است و تفاوت آن برای هر بار تعویض ۴۸ میلیون تومان می باشد.
یعنی باید برای تعویض یک تسمه انتقال نیرو، هفتصد و هفتاد میلیون ریال هزینه باید کرد. این موضوع در حالی مطرح است که در خیابان ناظم الاطباء تهران، دلالان هر کدام مبلغی به قیمت فروش افزوده و بدون کنترل و نظارت به هر قیمتی که تمایل دارند، می فروشند.
همچنین، سایر قطعات از کانوایر بلت ها گرفته تا قطعات دیگر حداقل در برخی از موارد ۲۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. در یک میانگین ۱۵۰ درصد هزینه های نگهداری و تعمیرات بالا رفته است و اگر در سر جمع از خدمات گرفته تا هزینه های بسته بندی و حمل و مواد اولیه و مواد سوخت و غیره، افزوده هزینه ها محاسبه گردد، مخارج تعمیرات و خدمات ارقام نجومی است.
برخی ایراد می گیرند که چرا کلینکر را صادر میکنیم و ارزش افزوده ای ایجاد نمی کنیم. در اینجا، ایراد و انتقادشان کاملا به جا است، ولی اگر تفاوت هزینه یک کیسه سیمان (از ورود به خط تولید از پشت کوره تا بسته بندی و حمل فله بر) را در نظر بگیریم، به علل روی آوری مدیران کارخانجات به فروش کلینکر پی می بریم.
از سوی دیگر نوع خرید را خریدار تعیین میکند نه فروشنده. به طور کلی در هزینه های مصروفی کارخانجات سیمان کافی است به قیمت یک جفت لاستیک تراکتور، لوودر، کامیون ها و تسمه های نقاله و تسمه های استیل کورد و ضد حرارت نگاهی بیندازیم.
از طرفی جابه جایی و تعمیر در تامین انرژی و سوخت کوره ها که از گاز به مازوت صورت گرفته عامل دیگری است که علاوه بر مشکلات تهیه مازوت هزینه های سربار حمل عامل افزایش قیمت است.
طبیعی است اگر کمک دولت و دستگاه ذیربط به تقلیل و رفع مشکلات نیازهای این صنعت صورت نگیرد یکی از صنایع استراتژیک ایران زمین گیر خواهد شد .
باید بگوییم که صنعت سیمان ایران برگزیده ترین متخصصین را در امر طراحی و تولید ماشین آلات، قطعات و نصب و راه اندازی کارخانجات در اختیار دارد و در دنیا از معدود کشورهایی است که از لحاظ تکنیک و دانش در سطح بسیار بالایی قرار دارد و به مرحله خود کفایی رسیده است.
افزایش قیمت سیمان دارای علت های فراوانی است و هر علتی را معلولی است و هر معلولی را سببی است و هر سببی را علت دیگر مسبب است.
با این تفاسیر، حداقل با تأمین گاز کارخانجات نگذاریم صدها خانوار گذران معیشتی خود را از دست بدهند و صدها مهندس و تکنسین متبحر و کاردان و چندین صد تولیدکننده و تأمین کننده قطعات کارخانجات سیمان بیکار شوند.