تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۱۵۰۵۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قاضی زاده هاشمی:

تفریغ بودجه ۹۸ چراغ راهی برای شناسایی گلوگاه‌های بودجه‌ای سال آینده است

می متالز - نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ می‌تواند به عنوان چراغ راهی باشد تا مجلس شورای اسلامی متوجه شود در کدام گلوگاه‌های بودجه ای باید بر مسئله شفافیت تاکید بیشتری داشته باشد.
تفریغ بودجه ۹۸ چراغ راهی برای شناسایی گلوگاه‌های بودجه‌ای سال آینده است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

به گزارش می متالز، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی درباره ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 98 یک ماه زودتر از سنوات گذشته و تاثیر آن بر بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق، گفت: گزارش تفریغ بودجه سال ٩٨ می‌تواند نگاه واقعی‌تر و بهتری به نمایندگان مجلس ارائه دهد که با آسیب شناسی اشکالات بودجه ٩٨ بتوانند برای بودجه سال 1400 این آسیب‌ها و اشکالات را رفع کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: گزارش تفریغ بودجه سال 98 می‌تواند به عنوان چراغ راهی باشد تا مجلس شورای اسلامی متوجه شود در کدام گلوگاه‌های بودجه ای باید بر مسئله شفافیت تاکید بیشتری داشته باشد و نظارت ها را در کدام بخش بودجه افزایش دهد و خلاهای بودجه ای کشور را برطرف کند.

 

نظارت پسینی مجلس بر عملکرد بودجه‌ای دولت، نیازمند به روز رسانی و بازنگری است

وی با تاکید بر اصل انضباط بخشی به گزارش های نظارتی دیوان محاسبات کشور، اضافه کرد: وقتی گزارش‌های نظارتی به صورت منظم در اختیار تصمیم‌گیران و قانون‌گذاران قرار می‌گیرد، می‌توانند از وقوع برخی تخلفات جلوگیری کنند و حتی جلوی بسیاری از نقاط فسادزا را بگیرند، در صورتی که اگر بعد مهلتی که قانون برای آن در نظر گرفته، ارائه شوند نمی‌تواند این اثرگذاری و اثربخشی که از آن صحبت می‌کنم را داشته باشد یا در بهترین حالت میزان آن کمتر می شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته این نکته را هم باید متذکر شویم که این شیوه نظارت پسینی مجلس بر عملکرد بودجه‌ای دولت، حتماً نیازمند به روز رسانی و بازنگری است. این که دو سال پس از اجرای بودجه توسط دولت، گزارش عملکرد مالی دولت ارائه شود بازدارندگی کافی برای جلوگیری از انحراف مالی دولت و ایجاد انضباط مالی ندارد، اگرچه دیوان محاسبات نقش خود را بر اساس قانون موجود به خوبی ایفا می کند اما نظارت صحیح مجلس بر عملکرد بودجه زمانی حاصل می‌شود که دسترسی برخط بر هزینه کرد مالی دولت در زمان اجرا و از طریق شفاف سازی چرخه مالی دولت فراهم شود.

عناوین برگزیده