تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۱۵۰۸۸۳
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور؛

مرکز 3 استان تا سال ۱۴۰۰ به شبکه ریلی وصل می‌شوند

می متالز - معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: اتصال مراکز استان‌های اردبیل، چهارمحال‌و بختیاری و کردستان به شبکه ریلی با اعتبارات بودجه‌ای امکان‌پذیر است.
مرکز 3 استان تا سال ۱۴۰۰ به شبکه ریلی وصل می‌شوند

به گزارش می متالز، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: اتصال مراکز استان‌های اردبیل، چهارمحال‌و بختیاری و کردستان به شبکه ریلی با اعتبارات بودجه‌ای امکان‌پذیر است.

عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره وضعیت بودجه بخش راه‌آهن در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: درست مثل سال ۹۹ که با برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه اعتبارات محقق و برنامه‌ها عملیاتی شد، چشم‌انداز مناسبی از تحقق برنامه‌های ریلی در سال ۱۴۰۰ با اتکا به‌ردیف بودجه وجود دارد.

وی گفت: امسال برنامه‌ریزی کردیم تا در یک روند یک‌ساله تا دوساله بخش مهمی از طرح‌های ریلی با یک بودجه هدفمند و با رویکرد عملگرا محقق شود، بودجه‌ای تعریف و ترسیم شد که توانست بخش اجرایی را کمک کند و برنامه‌ها را با زمان‌بندی مشخص جلو ببرد.

خطیبی ادامه داد: رقم بودجه سال آینده برای اتصال سه مرکز دیگر به شبکه ریلی، قابل اتکا و تکمیل‌کننده برنامه‌های ریلی سال ۹۹ است. ما اتصال اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کردستان به شبکه ریلی را در نظر داریم که رقم اعتبارات در نظر گرفته شده برای تکمیل این سه طرح کافی است.

به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، طرح‌هایی از جمله تکمیل کریدورهای ترانزیتی و تکمیل شبکه ریلی در مسیرهای خارجی در دستور کار است، از جمله اتصال ریلی شلمچه- بصره و هم‌چنین تکمیل مسیر ریلی میانه- بستان‌آباد- تبریز و تکمیل راه‌آهن چابهار که به صورت هدفمند در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تعریف شده و عملیاتی به نظر می‌آید.

خطیبی تصریح کرد: پس از اتصال راه‌آهن ایران و افغانستان به یکدیگر، برنامه مالی برای اتصال راه‌آهن ایران به سایر همسایگان در بودجه سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها اعلام کرد: دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار بخش ریلی در بودجه سال آینده است، اما انتظار می‌رود مطابق سال گذشته تخصیص‌های بالاتری از محل سایر منابع دریافتی عاید شرکت ساخت و پروژه‌های عمرانی شود.

کل بودجه شرکت ساخت در بخش راه و ریل در سال آینده هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد است.

بعد از گذشت ۱۴ سال وقفه در اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل، مسوولان رسیدن قطار در تابستان ۱۴۰۰ را به مردم استان نوید می‌دهند و با تسریع عملیات اجرایی و تزریق اعتبار لازم برای تحقق آن تلاش می‌کنند.

راه‌آهن تهران - همدان - سنندج در حوزه استحفاظی استان کردستان سه ایستگاه مسافری در شهرهای قروه، دهگلان و سنندج و دو ایستگاه ترافیکی در آونگان، دوسر شهرستان قروه دارد.

مسیر خط آهن راه‌آهن همدان – سنندج در سه قطعه در حال ساخت است که قطعه اول از بهار همدان تا دوسر قروه به طول ۶۴ کیلومتر، قطعه دوم از دوسر قروه تا نزدیکی دهگلان به طول ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم از دهگلان تا ایستگاه پایانی سنندج به طول ۳۰ کیلومتر احداث شده و بخش‌هایی از آن هنوز در دست اجراست.

عناوین برگزیده