تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۸
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۱۵۱۵۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

نمایندگان از دلایل وزیر صنعت در گرانی قیمت فولاد و سیمان قانع نشدند

می متالز - سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اظهارات وزیر صنعت درباره دلایل گرانی قیمت سیمان و فولاد و فشار افراد ذینفع گفت: اعضا از توضیحات وی قانع نشدند.
نمایندگان از دلایل وزیر صنعت در گرانی قیمت فولاد و سیمان قانع نشدند

به گزارش می متالز، البرز حسینی درخصوص نشست کمیسیون عمران مجلس با حضور وزیر صنعت و معاونان گفت: این نشست با هدف بررسی عرضه و توزیع مصالح ساختمانی، علل افزایش قیمت سیمان و فولاد و اثر بر افزایش قیمت مسکن برگزار شد. با توجه به اینکه طرح جهش تولید و تامین مسکن در سه محور زمین، منابع مالی و مصالح ساختمانی تنظیم و به تصویب رسیده و نرخ مصالح ساختمانی نقش بسیاری در قیمت تمام شده مسکن دارد از وزیر صنعت خواسته شد به مجلس آمده و توضیح دهد چرا در یک سال گذشته قیمت سیمان و فولاد افزایش یافته است.

وی با اشاره به توضیحات وزیر صنعت در خصوص علل افزایش قیمت فولاد افزود: وزیر بالا رفتن قیمت سیمان و فولاد را ناشی از افزایش قیمت ارز، عدم تعادل در عرضه و تقاضا، صادرات و افزایش قیمت جهانی دانست در حالی که معتقدیم زنجیره تولید این محصولات ارزبری چندانی نداشته و تولیدکنندگان فولاد و سیمان یارانه پنهان انرژی دریافت می‌کنند از طرفی میزان تولید آنها نیز مازاد بر مصرف داخلی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: بر اساس گزارش وزیر صنعت، عرضه 10 درصد از فولاد تولید شده توسط شرکت‌ها در بازار سرمایه باعث شده بخش اعظمی از این محصول خارج از چرخه بورس و در بازار آزاد عرضه شود که عاملی برای افزایش قیمت این محصول است. به رغم اینکه وزیر هنگام دریافت رای اعتماد از مجلس به کمیسیون عمران قول داد قیمت فولاد را به کمتر از 10 هزار تومان برساند، امروز قیمت در بازار به بیش از 12 هزار تومان رسیده است. وزیر معتقد است شیوه نامه ای طراحی کرده که پس از ابلاغ توسط برخی از افراد ذی نفع تحت فشار قرار گرفته و کمیسیون عمران خواستار معرفی و برخورد با اخلال گران این حوزه شد.

حسینی عنوان کرد: وزیر می گوید اختیار کافی برای تنظیم بازار و کنترل‌ قیمت ها را ندارد. با توجه به قوانین بالادستی که ناظر بر ادعای وزیر است، مقرر شد وزارت صنعت مکاتبه‌ای با کمیسیون داشته باشد و مجلس اختیاراتی در چهار چوب قانون برای کنترل قیمت‌ها بدهد. اعضا در مجموع از توضیح وزیر صنعت درخصوص علت افزایش قیمت فولاد قانع نشدند چراکه معتقدند افزایش قیمت فولاد بر قیمت سایر محصولات مانند خودرو، مسکن، لوزم خانگی تاثیر گذار بوده و وزیر باید در این خصوص اهتمام جدی‌تری داشته باشد و با مافیای این حوزه قاطعانه بخورد کند تا نهاده‌ها با قیمت مناسبی به دست مردم برسد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده