تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۱۵۱۷۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۲۲.۳ مرتبه نسبت درآمد ۱۲ ماهه شرکت‌های فعال بورسی

می متالز - نسبت قیمت به درآمد (P/E) شرکت‌های فعال در بورس تهران طی دوره یک ماهه آذر به ۲۲.۳ واحد رسید.
۲۲.۳ مرتبه نسبت درآمد ۱۲ ماهه شرکت‌های فعال بورسی

به گزارش می متالز، بررسی میانگین نسبت قیمت به درآمد ۱۲ ماه گذشته شرکت‌های فعال در بورس تهران یا P/E (T.T.M) بورس طی دوره آذرماه، نشان از رسیدن این نسبت به رقم ۲۲.۳ مرتبه دارد که نسبت به آبان ماه افزایش ۱.۶ مرتبه‌ای را نشان می‌دهد.

نسبت قیمت به درآمد ۱۲ ماه گذشته Trailing ۱۲ Months یا به اختصار TTM از حاصل تقسیم قیمت پایانی روز محاسبه به درآمد چهار فصل گذشته شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در گزارش‌های اعلام شده در سامانه کدال، محاسبه می‌شود.

بررسی دقیق نسبت مزبور در میان صنایع فعال بورسی نشان می‌دهد که صنعت استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف، در آذرماه P/E کمتر از ۱۰ واحد داشته است. این نسبت در گروه یاد شده ۶.۷ مرتبه بود.

آمارها نشان می‌دهد که در دوره آذرماه، تعداد هشت صنعت، نسبت قیمت به درآمد ۱۲ ماه گذشته‌شان، بین ۱۰ تا ۲۰ مرتبه بوده است. گروه عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم نسبت P/E معادل ۱۱ مرتبه را ثبت کرد. این نسبت برای بانک‌ها و موسسات مالی، ۱۶.۱ مرتبه، سایر واسطه‌گری‌های مالی ۱۷.۳ مرتبه، محصولات شیمیایی ۱۴.۲ مرتبه، گروه دارویی و همچنین فلزات اساسی ۱۹.۱ مرتبه، استخراج کانه‌های فلزی ۱۷.۸ مرتبه و در گروه خرده‌فروشی ۱۸.۵ مرتبه بود.

این در حالی است که P/E برخی دیگر از صنایع فعال در بورس تهران در مرتبه بسیار بالایی قرار دارد و این نسبت در محصولات غذایی به ۵۹.۳ مرتبه رسید. گروه حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات هم با نسبت قیمت به درآمد ۷۱.۲ مرتبه و خدمات فنی و مهندسی با ۶۹.۶ مرتبه و گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات نیز با نسبت ۹۴.۶ مرتبه به آذرماه خود پایان دادند.

اما نسبت مزبور در برخی از گروها سه‌رقمی و قابل‌توجه بود. بر این اساس نسبت P/E در گروه محصولات چوبی به ۱۳۵.۲ مرتبه رسید. این نسبت در گروه ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی نیز معادل ۲۲۶ واحد بود. البته باید خاطرنشان کرد که P/E این صنعت طی دوره مهرماه معادل ۵۳۵ واحد و در آبان ماه ۲۱۳ واحد بوده است. در نهایت بیشترین نسبت P/E طی آذرماه، همانند بیشتر ماه‌های قبل، در صنعت منسوجات مشاهده شد، به‌طوری‌که این گروه نسبت ۲۷۹.۶ مرتبه‌ای را در کارنامه خود ثبت کرد.

یکی از معیارهای پرطرفدار تحلیل در بورس تهران، نسبت قیمت به درآمد یا همان P/ E است که نشان می‌دهد برای هر ریال سرمایه‌گذاری، سهم مزبور چه میزان سود می‌سازد. به‌عنوان مثال نسبت ۲۰ بیان می‌کند برای کسب یک ریال سود لازم است ۲۰ ریال سرمایه‌گذاری انجام شود.

عناوین برگزیده