تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۳۱
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۱۵۱۸۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس در ریل مناسب قرار دارد؟

می متالز - در ابتدای معاملات دیروز بورس، شاخص کل تا بیش از ۵۵۰۰ واحد افت ثبت کرد، اما پس از گذشت ساعتی تغییر مسیر داد و کمی از افت صبحگاهی را جبران کرد، اما مجدد مسیر نزولی طی کرد و همه چیز دست به دست هم داد که آخرین روز هفته معاملات را بورس سرخ پوش به پایان برساند. پایانی همراه با افت که به اعتقاد بسیاری از افراد خیلی دلایل منطقی و درستی ندارد و همه چیز نشان از دستکاری و رفتار هیجانی دارد.
بورس در ریل مناسب قرار دارد؟

به گزارش می متالز، یکی از موضوعاتی که دیروز در توییتر خیلی‌ها درباره آن نوشتند و اظهارنظر کردند تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق بود که با ۲۳ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از سوی نماینده‌ها تصویب شد.

اما و اگر درباره بودجه، چرایی تصویب بودجه‌ای که نماینده‌ها خیلی به آن انتقاد داشتند و آن نماینده‌ای که به مهم‌ترین مساله کشور رای ممتنع داده بود از جمله موضوعاتی بود که در حاشیه این موضوع کاربران درباره آن می‌نوشتند.

واکنش‌ها به ریلی که بورس در آن قرار گرفته است

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی که دیروز از سمت نماینده‌های مجلس با ۱۷۳ رأی از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در صحن کارت زرد گرفته بود، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بورس گفت: اگر حدود یک ماه گذشته بورس را دنبال کرده باشید ملاحظه می‌کنیم که با توجه به نهادسازی‌های مناسبی که در آن انجام شده در ریلی مناسبی قرار گرفته است و اکنون می‌توانیم بگوییم که همه ناشران بازارگردان دارند. او به غیر از این موضوع، در صحبت‌هایش نکته‌ای را مطرح کرد که انتقادهای تند و تیز کاربران را در شبکه اجتماعی توییتر همراه داشت. دژپسند در صحبت‌های خود ادعا کرده که اختلال خاصی در بورس نداریم به جز تغییرات پیرامونی که روی آن اثر می‌گذرد، مثلا در بخشی سیاست‌گذاری انجام می‌دهند، این سیاست‌گذاری اثر خود را بر بورس می‌گذارد که البته طبیعی است یا اینکه قاعده‌ای برای تعیین قیمت کالاها می‌گذارند که اثر خودش را بر بازار سرمایه می‌گذارد، اما در این مواقع تدبیر درستی نمی‌شود. از همان ساعات اولیه مطرح شدن این صحبت‌ها و انتشار فیلم یا متن آن در سایت‌های خبری، کاربران زیادی در شبکه اجتماعی توییتر با بازنشر صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم، نظراتشان را درباره مسائل مطرح شده از سمت او می‌نوشتند.

خیلی از کاربران در توییتر به آن بخش از صحبت‌های دژپسند پرداخته بودند که بیان کرده بود بورس در ریلی مناسب قرار گرفته است! این دسته از کاربران با ذکر مثال از وضعیت سهام پالایش و دارا یکم خطاب به دژپسند از او می‌خواستند که اول نگاهی به وضعیت این دو سهام که با حمایت دولت وارد عرصه بورس شدند، بکند، بعد ادعا کند که بورس در ریل مناسب قرار گرفته است. اما برخی از کاربران با زبان طنز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بودند. واکنش آنها این بود که هر کسی این صحبت‌ها را گوش داده خنده اش گرفته است، چطور است که دژپسند موقع گفتن این صحبت‌ها نخندیده است و به‌طور جدی درباره آن صحبت کرده است. اما مساله دیگری که عده‌ای از کاربران درباره آن می‌نوشتند و بیشتر پاسخی بود به دو گروه قبلی، از این قرار بود که با توجه به تعریف و نگاه دولتمردان دوازدهم هرآنچه در طول این سال‌ها در عرصه‌های اقتصادی کشور اتفاق افتاده است، در ریل درست بوده است؛ چون این ریل بر اساس تعریف و نگاه آنها بوده است. حالا اگر تورم در جامعه وجود دارد، بورس در حال ریزش و سرخ‌پوشی است، سرمایه‌های مردم در حال آب شدن است، اختلاف طبقاتی وجود دارد و هر چیز دیگر، در فضای ذهنی و فکری آنها اقتصاد یا بورس در مسیر درست است و اتفاق بدی نیفتاده است!

گمانه‌زنی برای روزهای آینده بورس

دست بالا را این روزها آن افرادی دارند که از دو سه ماه پیش در صفحه‌های شخصی خود یا در اینستاگرام به سهامداران خرد این توصیه را می‌کردند که سرمایه‌هایشان را از بورس بیرون بیاورند و آنها را در حوزه‌های دیگری سرمایه‌گذاری کنند. این افراد که عمدتا مخالف سیاست‌های اقتصادی دولت و حتی مجلس شورای اسلامی هستند یا به‌طور تخصصی پیگیر اخبار حوزه بورس و بازار سرمایه نیستند و سعی می‌کنند نگاهی همه جانبه به موضوعات اقتصادی و سیاسی داشته باشند، در گذشته در صفحه‌های خود از این موضوع می‌نوشتند که دولت در حال کسب درآمد از بازار سرمایه مثل بورس و ارز است و نباید وارد این بازی شد. نکته‌ای که این روزها برخی از نماینده‌‌های مجلس هم درباره آن صحبت می‌کنند. برای مثال جواد نیک بین، نماینده مجلس در روزهای گذشته در نطق میان دستور خود در بخشی از صحبت‌هایش با خطاب قرار دادن رئیس دولت، ادعا کرده بود «مشکلات کمبود بودجه را از جیب مردم در بورس رفع می‌کنید.» صحبت‌هایی که در همان روزی که مطرح شد، مورد توجه برخی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر و پیام رسان تلگرام قرار گرفت. حالا جدای از این افراد که از ابتدا به اوضاع و احوال بورس بدبین بودند، آن افرادی هم که از حضور در بورس می‌نوشتند و سهامداران تازه‌وارد را راهنمایی می‌کردند و مشکلاتشان را برطرف می‌کردند، چند روزی است که از نوشته‌هایشان در صفحه‌های شخصی‌شان این‌طور بر می‌آید که خیلی به اوضاع و احوال بورس خوش‌بین نیستند. البته که طبیعت بازار سرمایه در نوسان بودن است و گاهی روز مثبت دارد و گاهی منفی، اما مساله‌ای که این افراد در نوشته‌هایشان به آن می‌پردازند فراتر از روند طبیعی بورس است و ادعا می‌کنند که بورس و اتفاقاتی که در آن در حال رخ دادن است، دستکاری شده است! در همین رابطه یکی دیگر از موضوعاتی که کاربران شبکه اجتماعی توییتر آن را به اشتراک می‌گذاشتند و به این فضای ناامیدی دامن می‌زد، صحبت‌های علی صالح‌آبادی، رئیس سابق سازمان بورس بود.

او در گفت‌وگویی بیان کرده بود سهامداران نباید در انتظار روزهای پر رونق بازار، روند صعودی پرشتاب شاخص بورس و کسب بازدهی‌های کلان همچون چند ماه نخست سال باشند. البته با توجه به صحبت‌های سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ که اعلام کرد «۹۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه احتمالا از ترکیب اصلاح ارقام مالیات، انتشار اوراق مالی اسلامی و واگذاری سهام دولت تأمین خواهد شد که بیشترین منابع از طریق مالیات سپس فروش اوراق و در نهایت فروش سهام جبران می‌شود» تک و توک کاربرانی بودند که با انتشار این صحبت‌ها از بهبود اوضاع بورس ابراز امیدواری می‌کردند، چون اعتقاد داشتند که دولت به این حوزه در بودجه توجه کرده است.

عناوین برگزیده