به گزارش می متالز، کارگروه راهاندازی مسیر رو -رو در دریای کاسپین توسط کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق ایران برگزار شد. در نشست آنلاین حمید عزتآبادیپور، رئیس کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق ایران و سایر اعضای حاضر در نشست، درباره برنامهریزی و هماهنگی خط کشتیرانی رو-رو میان بنادر شمالی ایران و بنادر حاشیه دریای کاسپین گفتوگو شد.
در این نشست درباره بهرهمندی از ظرفیت بالقوه مسیر رو- رو در دریای کاسپین با اهتمام و سرمایهگذاری فعالان بخش خصوصی و همچنین حمایت ویژه دولت و هماهنگی و همکاری دستگاهها و نهادهای تاثیرگذار مورد تأکید قرار گرفت، و مقرر شد ظرف 45 روز تمهیدات موردنیاز برای فعالیت خط رو-رو فراهم شود.
لزوم تعیین متولی لجستیک برای سازماندهی، ایجاد هماهنگی و یکپارچگی میان بخشهای تاثیرگذار و تهیه برنامه زمانبندی سفرها ازجمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.
همچنین عنوان شد که مقدمات شکلگیری کنسرسیومی برای مشارکت در راهاندازی فرایند رو-رو ظرف یک ماه آینده فراهم شود. تعدیل کرایه کشتی موجود (پاشایف) به حدود 800 تا 900 دلار برای هر کامیون در هر سفر الزامی است و کنسرسیوم باید برای اجاره معادل نیمی از ظرفیت کشتی پاشایف در صورت تعدیل کرایه آماده شود.
در ادامه، اعلام شد: بنا بر موجه بودن راهاندازی مسیر، تأمین و بهکارگیری دو کشتی موردنیاز خواهد بود. در این نشست به لزوم مشارکت دستگاهها، سازمانها، نهادها، و تشکلهای مرتبط با فرایند، برای ایجاد هماهنگی، بازاریابی، اطلاعرسانی و غیره تأکید شد.
تقسیمکار اجمالی میان دستگاهها، سازمانها، نهادها، و تشکلهای مربوط، موضوع دیگر بررسی شود که انتظارات از آنها مشخص شد و قرار شد در نشستهای آینده کارگروه این لیست تکمیل شود. اینکه اتاق ایران بهعنوان متولی فعالان بخش خصوصی است و ایجاد و سازماندهی متولی لجستیک برای هماهنگی و تعامل برای راهبری و راهاندازی و پیشبرد فرایند بر عده آن است. هماهنگسازی تشکلهای دستاندرکار صادرات، واردات، و ترانزیت برای مشارکت در بهرهمندی از مسیر انجام شود..
در این نشست تأکید شد که سازمان بنادر و دریانوردی مسوول مذاکره و هماهنگی برای تعدیل و موجهسازی کرایه حمل با کشتی پاشایف است. باید تسهیلات از وجوه اداره شده برای تأمین کشتی و فعالسازی آنها در مسیر در نظر گرفته شود. همچنین تأکید شد که سازمان راهداری و حملونقل جادهای باید درباره اطلاعرسانی و ترغیب شرکتهای حملونقل برای بهرهمندی و مشارکت در مسیر اقدام کند.
وزارت امور خارجه در این طرح مسوولیت تسهیل در صدور ویزا برای کامیون داران و دستاندرکاران فعال در مسیر را به عهده دارد. زمینه همکاری بخشهای دولتی و خصوصی کشورهای شمالی دریای کاسپین (بنادر اوکتائو و آستراخان) فراهم شود.
در این مسیر تشکلهای حوزه حملونقل برای بازاریابی و هماهنگی برای اعزام کامیونهای دارای بار صادراتی، وارداتی، ترانزیتی به استفاده از مسیر اقدام کند.