تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۴۱۳
کد خبر: ۱۵۲۵۵۱
سرویس خبر : زمین شناسی
معاون وزیر صمت در مراسم رونمایی از مستند زمین‌شناسی رخساره زمین:

قانون متمرکزی برای محافظت از پدیده‌های زمین‌شناسی نداریم/ایران بهشت زمین‌شناسی دنیا

می متالز - سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سال 1376 با فراخوان یونسکو در زمینه ژئوپارک و مطالعات ژئوتوریسم ورود کرد و در سال 80 اطلس ژئوتوریسم کشور منتشر شد و در حال حاضر برنامه داریم که سالی یک منطقه را به عنوان ژئوتوریسم و ژئوپارک معرفی کنیم.
قانون متمرکزی برای محافظت از پدیده‌های زمین‌شناسی نداریم/ایران بهشت زمین‌شناسی دنیا

معاون وزیر صمت در مراسم رونمایی از مستند زمین‌شناسی رخساره زمین: قانون متمرکزی برای محافظت از پدیده‌های زمین‌شناسی نداریم/ایران بهشت زمین‌شناسی دنیا

به گزارش می متالز، معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در نشست خبری و آیین رونمایی از مستند رخساره زمین: هرمز، جزیره رنگ‌ها گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سال 1376 با فراخوان یونسکو در زمینه ژئوپارک و مطالعات ژئوتوریسم ورود کرد و در سال 80 اطلس ژئوتوریسم کشور منتشر شد و در حال حاضر برنامه داریم که سالی یک منطقه را به عنوان ژئوتوریسم و ژئوپارک معرفی کنیم.

علیرضا شهیدی با بیان این‌که 30 منطقه کشور پتانسیل تبدیل شدن به ژئوپارک را دارند، افزود: تاکنون قشم برای اولین بار ثبت جهانی شده و ارس به زودی معرفی خواهد شد و همچنین منطقه طبس نیز اقدامات اجرایی آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ما قانون متمرکزی که بتوانیم از پدیده‌های زمین‌شناسی محافظت کنیم، نداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی برنامه‌هایی را در دست دارند که از محدوده‌های تحت حفاظت خود محافظت کرده تا آسیبی به آنها وارد نشود.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت امیدواریم برای مناطق شاخص زمین‌شناسی نیز قانونی تصویب شود که پروانه بهره‌برداری معادن داده نشود، در این صورت بخشی از میراث که میلیاردها سال زمان برده تا شکل بگیرد را حفظ کنیم.

شهیدی با اشاره به اینکه مستند رخساره زمین بسیار منحصر‌به فرد بود، ابراز امیدواری کرد که ساخت مستندهای این‌ چنینی ادامه داشته باشد‌ و ایران را بهشت زمین‌شناسی دنیا عنوان کرد که جزیره هرمز از این منظر خاص‌تر است.

مستند رخساره زمین: توسعه زیرساخت‌های علمی، پژوهشی و حرکت در مسیر دیپلماسی صلح با استفاده از ابزار فناوری

همچنین مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور  و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در آیین رونمایی از مستند رخساره زمین:هرمز،جزیره رنگ‌ها گفت: در این مستند برای نخستین بار تصاویری از پدیده های زمین‌شناختی و زمین گردشگری هرمز به نمایش درآمده است.

کامبیز مهدی‌زاده با بیان این‌که اولین قسمت از این مجموعه درباره جزیره هرمز است و "هرمز، جزیره رنگ‌ها" نام دارد، افزود: این مستند در نوع خود در کشور اولین است و در مستندهایی که تا به امروز در این حوزه تهیه شده، مستندی فاخر است و در این مستند تصاویری برای اولین بار از پدیده‌های زمین‌شناختی و زمین‌گردشگری جزیره هرمز به نمایش درآمده است.

وی با تاکید بر این‌که این مستند حاصل ماه‌ها و ساعت‌ها کار کارشناسی علمی است که با استفاده از تجربه اساتید و صاحب‌نظران علم زمین‌شناسی تهیه و تولید شده، تصریح کرد: این مستند که در آن از فناوری‌های روز همچون پهپاد و تصویربرداری k۴  استفاده شده، با هدف معرفی میراث زمین‌شناختی ایران، توسعه ژئوتوریسم، زمین‌گردشگری، فاصله گرفتن از خام‌فروشی و در پی آن ایجاد اشتغال پایدار در جزیره هرمز تولید شده، دقیقا همان چیزی که رهبری عزیز تاکید دارند.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف این مستند، توسعه زیرساخت های علمی، پژوهشی و البته حرکت در مسیر دیپلماسی صلح با استفاده از ابزار فناوری است.

مهدی‌زاده با بیان این‌که معرفی میراث زمین‌شناختی، باید با نوآوری و فناوری و با اپلیکیشن‌های علمی و گردشگری همراه باشد، گفت: این کار به نوبه خود کاری منحصر بفرد است و تابه حال انجام نشده و کاربرد  اپلیکیشن‌ها برای این است که وقتی یک گردشگر سفری به جزیره دارد، بتواند راه‌های دسترسی به ژئوسایت‌ها و ژئوپارک‌ها را داشته باشد.

وی در خصوص توسعه ژئوپارک‌های کشور گفت: به عنوان نهاد متولی فناوری کشور، پیشنهاد همکاری چندجانبه میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت امورخارجه، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان زمین‌شناسی کشور را اعلام می‌کنیم و آماده‌ایم از تمام طرح‌های فناورانه و نوآورانه در حوزه توسعه فناوری‌های زمین گردشگری و ژئوتوریسمی در جزیره هرمز حمایت کنیم.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره ایجاد ژئوپارک ها در دنیا گفت: شبکه ژئوپارک جهانی با پشتیبانی یونسکو در سال ۲۰۰۴ شکل گرفت که ۱۷ ژئوپارک از اروپا و ۸ ژئوپارک از چین نخستین اعضای آن بودند.

وی تاکید کرد: طبق آمار شبکه جهانی ژئوپارک (GGN) تا سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۶۱ ژئوپارک در ۴۴ کشور عضو این شبکه وجود داشته است. طبق آمار شبکه اروپایی ژئوپارک نیز تعداد ۸۱ ژئوپارک در ۲۶ کشور اروپایی وجود دارد. سهم آسیایی ها نیز ۶۵ ژئوپارک است.

مهدی‌‌زاده خاطرنشان کرد: با وجود فراوانی‌های کشور در دسترسی به پدیده‌های زمین‌شناختی و زمین‌گردشگری، تنها یک ژئوپارک آن هم در جزیره قشم وجود دارد و طرح ژئوپارک ارس هم که عقیم مانده است.

شایان ذکر است؛ نشست خبری و آیین رونمایی از مستند مستند رخساره زمین: هرمز، جزیره رنگ‌ها با حضور کامبیز مهدی‌زاده مشاورعالی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی، علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، محمدرضا صبوری مدیرکل معاونت دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه قی نبئ رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

عناوین برگزیده