تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۴
بازدید: ۷۷۵
کد خبر: ۲۰۲۸۷۱
سرویس خبر : زمین شناسی
برای نخستین بار توسط هیأت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی منطقه آزاد قشم انجام شد؛

عملیات شناسایی و اکتشاف جدید در گنبد نمکی ژئوپارک جهانی قشم

‌می‌متالز - رییس هیأت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی منطقه آزاد قشم از شناسایی و اکتشاف مسیر اتصال دهانه‌های ورودی غار در میدان نمکدان محدوده ۳ N در ژئوسایت گنبد نمکی برای نخستین بار در تاریخ معرفی این گنبد، با کمک تیم فنی هیأت و حمایت مدیریت ژئوپارک جهانی قشم خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمدسعید موسایی باغستانی با اعلام این خبر عنوان داشت: طراحی برنامه شناسایی و اکتشاف با هدف بررسی امکان اتصال دهانه بالادست به دهانه پایینی غار به اجرا درآمد.
وی با ارایه گزارشی از این برنامه افزود: تیم فنی هیأت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی منطقه آزاد قشم با پیمایش مسیر حدود یک کیلومتری به دهانه بالادست غار رسیده و وارد فضا این غار شدند.
به گفته موسایی، این گروه پس از پیمایش حدود ۲۰۰ متر و گذر از تالار‌ها و معبر‌های صعب العبور با پشت سر گذاشتن معبری کم ارتفاع در حدود ۳۰ سانتی متر، وارد تالار اصلی ابتدایی غار در دهانه اصلی شده و دو دهانه غار مذکور را برای اولین بار به هم متصل کردند.
رییس هیأت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی منطقه آزاد قشم ضمن قدردانی از پشتیبانی و حمایت سازمان منطقه آزاد قشم، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و مدیریت ژئوپارک جهانی قشم تصریح کرد: پیش از این تلاش‌های بسیاری برای اتصال این دو دهانه صورت گرفته بود که نتیجه‌ای نداشت، اما خوشبختانه تیم فنی این هیأت موفق شد دستیابی به این معبر اتصال را برای نخستین بار در تاریخ شناسایی این غار، نهایی کند.
وی تاکید کرد: تمامی محاسبات این برنامه پس از نقشه برداری و بررسی فنی دقیق توسط هیأت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی منطقه آزاد قشم اعلام می‌شود.
موسایی همچنین از همکاری اقامتگاه بومگردی هفت رنگو واقع در روستای هفت رنگو تقدیر کرد و گفت: همراهی جامعه محلی در حفظ و معرفی گنبد نمکی قشم که یک اثر طبیعی و بین المللی است نقشی تاثیرگذار دارد.
شایان ذکر است، اعضای گروه فنی هیأت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی منطقه آزاد قشم متشکل از چهار تَن شامل؛ محمدسعید موسایی باغستانی، رییس هیأت و سرپرست تیم، مهدی معماری، مسوول فنی تیم، علیرضا موسایی، مسوول کارگروه غارنوردی و غارشناسی، قاسم صادقی پور، دبیر کمیته غارنوردی و غارشناسی و مصطفی حق پرست، مسوول کمیته پزشکی و جستجو و نجات بوده است.

عملیات شناسایی و اکتشاف جدید در گنبد نمکی ژئوپارک جهانی قشم

عملیات شناسایی و اکتشاف جدید در گنبد نمکی ژئوپارک جهانی قشم

منبع: خبر آنلاین

عناوین برگزیده