تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۱۵۲۸۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در صورت حل نشدن مشکلات نقدینگی رخ می‌دهد

احتمال توقف تولید «آلومتک» تا ۳ ماه آینده

می متالز - طی ماه‌های اخیر شاهد کاهش معاملات شمش آلومینیومی در بورس کالا بوده‌ایم و برخی از مصرف‌کنندگان که با کاهش نقدینگی مواجه شده‌اند، قیمت‌گذاری این محصول را منطقی نمی‌دانند.
احتمال توقف تولید «آلومتک» تا ۳ ماه آینده

به گزارش می متالز، شرکت آلومتک یکی از شرکت‌هایی است که به‌شدت با این چالش روبه‌رو است. این شرکت در سال ۱۳۴۲ به‌صورت شرکت سهامی خاص با هدف تولید انواع پروفیل‌های آلومینیومی تاسیس و با خرید دستگاه پرس اکستروژن و نصب و راه‌اندازی آن در سال ۱۳۴۷، اقدام به تولید انواع پروفیل‌های آلومینیومی ساختمانی کرد. در سال ۱۳۴۶ شرکت آلومتک از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت و با هدف تولید انواع محصولات هادی‌های هوایی آلومینیومی موردنیاز صنعت برق، وارد بازار شد.

خرید و نصب ماشین‌آلات مربوط به تولید انواع کابل و هادی در سال ۱۳۴۸ انجام و خطوط تولیدی در سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید. با توجه به نیاز کشور به هادی‌های هوایی و ضرورت افزایش ظرفیت تولید شرکت آلومتک جهت تامین «راد آلومینیومی» (مواد اولیه تشکیل‌دهنده هادی هوایی) موردنیاز خود با انجام پروژه توسعه نسبت به تاسیس شرکت آلومراد در سال ۱۳۵۶ اقدام کرد پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرکت آلومتک در سال ۱۳۵۸ به دولت واگذار شد و به‌عنوان یکی از شرکت‌های اقماری تحت پوشش وزارت نیرو قرار گرفت.

در خصوص مشکلات کنونی تولید، مهدی سهرابی مدیرعامل شرکت آلومتک معتقد است: علاوه بر چالش تامین مواد اولیه آلومینیومی، عدم پرداخت مطالبات از سوی مشتریان، صنایع پایین‌دستی آلومینیوم را با بحران مواجه کرده است.

وی پیرامون برنامه‌های شرکت آلومتک تا پایان سال گفت: در حال حاضر، انجام تعهداتی که در ۶ ماه ابتدایی سال به عهده گرفته‌ایم در اولویت شرکت قرار دارد. با توجه به اینکه در چهار ماه اخیر شاهد نوسانات شدید قیمتی بوده‌ایم، صنعت برق به خواب زمستانی فرورفته و پروژه جدیدی هم در قیاس با سال‌ گذشته تعریف‌نشده است. در کنار این مساله، بخشی از مطالبات شرکت آلومتک از پروژه‌های انجام ‌شده در صنعت برق کشور پرداخت ‌نشده است. به ‌این‌ ترتیب، امیدوار هستیم تا دو ماه آینده مناقصات صنعت برق برگزار شود و بتوانیم با پیروزی در آنها، قراردادهای جدیدی را عقد کنیم و سایر فعالیت‌های تولیدی شرکت آلومتک نیز طبق معمول در حال انجام است.

سهرابی در خصوص ارزیابی‌ از بازار آلومینیوم خاطرنشان کرد: مدت زیادی است که شرکت‎های مصرف‌کننده آلومینیوم از خرید ماده اولیه به نحوی امتناع می‌ورزند؛ زیرا معتقد هستند نرخ‌هایی که در بورس کالا برای محصولات اولیه آلومینیومی تعیین می‌شود، عادلانه نیست و در حقیقت، نرخ‌ جهانی آلومینیوم به ‌مراتب پایین‌تر از نرخ‌های اعلام ‌شده در بورس کالا است. در ایران، برق به شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم با یارانه دولتی ارائه می‌‌شود و حداقل نیمی از بهای تولید آلومینیوم، برق است. با توجه به این موضوع، چرا شرکت‌های تولید‌کننده آلومینیوم بدون توجه به بحث هزینه برق، توقع دارند قیمت آلومینیوم در بورس کالا طبق نرخ جهانی و بیشتر از آن تعیین شود؟ شاهد این ادعا نیز، افت میزان معاملات بورسی در یک ماه اخیر است که درواقع، بسیاری از عرضه‌ها در این مدت معامله نشدند.

وی افزود: اگر کشور در شرایط عادی قرار داشت، شاید در نقطه‌ای طاقت صنایع پایین‌دستی طاق می‌شد و در انتها، مواد اولیه موردنیاز خود را به همین قیمت از بورس کالا خریداری می‌کردند؛ اما در حال حاضر، بسیاری از این شرکت‌ها با عدم تامین مطالبات خود از سوی مشتریان مواجه هستند. به‌طوری‌که شرکت آلومتک و تولیدکنندگان سیم و کابل آلومینیومی به دلیل اینکه صنعت برق کشور به‌نوعی پرداخت تمام مطالبات را متوقف کرده است، با کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند. این یعنی عملا پولی وجود ندارد تا بتوان مواد اولیه را به این قیمت از بورس کالا خریداری کرد.

مدیرعامل شرکت آلومتک خاطرنشان کرد: تا زمانی که مطالبات شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی پرداخت نشود یا به‌نوعی تامین مالی پروژه‌ها صورت نپذیرد، بعید است بازار آلومینیوم رونق دوباره بگیرد و شرایط آن تغییر کند. وضعیت در حوزه بیلت‌ و پروفیل‌های آلومینیومی که در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند، بهتر است ولی به‌طورکلی، دورنمای فعالی در صنعت آلومینیوم دیده نمی‌شود و نمی‌توان به آینده خوش‌بین بود. وی در خصوص تحلیل تفاوت قیمت آلومینیوم در بورس کالا نسبت به بازار آزاد گفت: اختلاف قیمت بین بورس کالا و بازار آزاد بیانگر قانون عرضه و تقاضا در بازار بورس کالا است. در سال جاری، شاهد افزایش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن از کانال یک هزار و ۴۰۰ دلار در اردیبهشت‌ماه به بالای دو هزار دلار در ماه جاری بودیم؛ به دلیل اینکه همه صنعتگران به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا به‌نوعی عادت کرده‌اند و تحت هر شرایطی خود را ملزم به ادامه فعالیت می‌دانند و مصرف آلومینیوم در شرایطی که رونق اقتصادی بین‌المللی باید به وجود بیاید، مجدد در اولویت قرار گرفت. هر مصرف‌کننده‌ای قاعدتا با توجه به قراردادهای خود که از گذشته با شرکت‌های مختلف داشته است، به این خاطر که از این افزایش نرخ بازنماند، باید آلومینیوم موردنیاز خود را تامین می‌کرد که این امر در ماه‌های خرداد و تیر امسال، درست با آغاز رقابت‌های بورسی که در پی آن قیمت در بازار آزاد نسبت به بورس کالا افزایش پیدا می‌کند، همزمان شد. در این شرایط، وقتی در بورس رقابت به وجود بیاید، قاعدتا بازار آزاد نسبت به بورس کالا افزایش قیمت بیشتری خواهد داشت.

وی در خصوص افزایش سرمایه یا طرح توسعه‌ای تا پایان سال شرکت نیز خاطرنشان کرد: طبق تکالیف، برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ در بحث ایجاد بازار جدید، کماکان روی تولید محصولات آلیاژی، پروفیل و بیلت آلومینیومی تمرکز کرده‌ که تولید آنها را افزایش دهیم تا سبد محصولات آلومتک را تنها در حوزه برق متمرکز نکنیم و با ورود به صنایع پایین‌دستی دیگر، بتوانیم امنیت مالی بیشتری داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات ما از سوی مشتریان، به‌شدت به نقدینگی آلومتک آسیب رسانده است، افزود: دراین‌بین، تمام شرکت‌ها با قراردادهای قدیمی به ادامه فعالیت و تولید خود مشغول هستند و تعدیل‌ها هم به‌ هیچ ‌وجه جبران‌کننده ضررها نیست. ما تاکنون به علت ذخیره و پس‌اندازی که در گردش نقدینگی و مواد اولیه داشتیم، کماکان به تولید خود ادامه داده‌ایم، اما اگر این وضعیت مداوم باشد و معاملات در بورس کالا انجام نشود و شاهد رونق آن به میزانی نباشیم که شرکت‌ها خرید بکنند، شاهد توقف تولید شرکت‌هایی نظیر شرکت آلومتک تا سه ماه آینده خواهیم بود. این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، مگر اینکه نقدینگی خوبی به صنعت برق تزریق شود، معاملات بورس رونق بگیرد و انتظارات از کاهش نرخ ارز، برآورده شود.

عناوین برگزیده