تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۱۵۳۱۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در مراسم افتتاح همایش چشم انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران مطرح شد:

از توسعه اکتشافات تا ارتقای تکنولوژی، راهکاری برای توسعه فلزات غیرآهنی

می متالز - سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در هتل المپیک متفاوت از دو دوره گذشته خود یعنی در دوران کرونا و با حضور محدودی از شرکت کنندگان برگزار شد.
از توسعه اکتشافات تا ارتقای تکنولوژی، راهکاری برای توسعه فلزات غیرآهنی

به گزارش می متالز، این همایش در راستای تاکید ویژه بر اهمیت فلزات غیرآهنی از سوی«دنیای اقتصاد» برای سومین دوره برگزار می شود. همایشی که می تواند تاثیر بسیاری در توسعه بخش فلزات غیرآهنی داشته و در نهایت منجر به توسعه بخش معدن شود.

در مراسم افتتاحیه این همایش و پس از صحبت های دبیر همایش و مدیر مسوول«دنیای اقتصاد» مسوولان بخش معدن در صحبت های خود بارها براهمیت این موضوع و تاثیر بخش معدن در صادرات غیر نفتی تاکید داشتند.

پیش بینی رشد قیمت جهانی مس

«سعد عبدی» مدیر امور نظارت و برنامه ریزی شرکت ملی مس در این مراسم با تاکید بر ذخایر مس ایران، اظهار کرد: بخش‌هایی از ایران از لحاظ ذخایر معدنی بر روی کمربند مس در جهان قرار گرفته است و بر اساس برنامه هایی که انجام شده ذخیر مس محتوایی ۳۶.۵میلیون تن است.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی سعد عبدی، ایران هفتمین کشور جهان از نظر ذخایر مس است.

وی در ادامه اشاره ای به ذخایر بوکسیت و روی داشت و گفت: ذخیره بوکسیت ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۸ میلیون تن با عیار ۳۰تا ۴۰درصد است اما در حوزه روی نیز با ذخیره ۱۲میلیون و ۴۰۰هزارتن در جایگاه پنجم جهانی قرار گرفته است.

اما شاید بخش عمده ای از صحبت های مراسم افتتاحیه به حوزه مس اختصاص داشت. در این باره سعد عبدی به رشد قیمت مس در 3 سال اخیر اشاره کرده و گفت: قیمت متوسط مس در سال ۲۰۲۰ حدود ۶هزار دلار در جهان مشخص شده است.

آن طور که پیش بینی می شود، قیمت مس در سال های پیش رو به بیش از 7 هزار دلار می رسد و می توان آینده درخشانی برای آن متصور بود.

و در پایان با اشاره به وضعیت جهانی طلا نیز تصریح کرد: تا سال ۲۰۲۴ روند قیمتی طلا رو به کاهش خواهد رفت اما این روند تنها برای طلا بوده و مابقی فلزات رشد خوبی داشته اند.

رشد 7 درصدی تولید در صنعت مس

بخش معدن در سال های تحریم نقش مهمی در صادرات غیر نفتی داشت. پتانسیل های این بخش توانست مسوولان را متقاعد کند که بخش معدن می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود.

اهمیت بخش معدن از موضوعاتی بود که سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در صحبت های خود به آن اشاره کرد.

زرندی با اشاره به اعمال تحریم ها علیه کشور، بیان کرد: در آن زمان یکی از بخش هایی که به سرپا ماندن کشور کمک کرد بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی بود.

وی تصریح کرد: تولید در کشور تاب آوری ۱۰برابری نسبت به خدمات داشته و این موضوع به نفع اقتصاد کشور بوده است.

زرندی معتقد است، برای مبارزه با تحریم نیازمند تمرکز بر صنایع به ویژه صنایع پیشران هستیم.

وی ادامه داد: در سال جاری نقش آفرینی صنایع معدنی افزایش داشته این در حالی است که در سال ۹۸ حدود ۷میلیارد دلار صادرات داشتیم اما باید بتوانیم این عدد را به ۵۰میلیارد دلار برسانیم.

به گفته زرندی، در حوزه آهن و فولاد در دولت انرژی بسیاری گذاشتیم و در بحث تولید آهن و فولاد عملکرد خوبی داشته ایم و با ادامه این روند اهداف افق چشم انداز ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به حوزه مس، تصریح کرد: روند تولید در این بخش خوب بوده و در 8 ماهه سال جاری رشد 7 درصدی به ثبت رسیده است. زرندی همچنین بیان کرد: اگر بتوانیم در چند سال آینده بر روی حوزه طلا تمرکز کنیم می توان این صنعت را مانند فولاد توسعه داد. در واقع تشکیل یک هلدینگ برای طلا همچون هلدینگ مس می‌تواند منجر به توسعه صنعت طلا شود.

توسعه اکتشافات از سوی ایمیدرو

وجیه الله جعفری رییس جدید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز در این همایش بر توسعه اکتشافات و همچنین تقویت حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش معدن تاکید داشت.

وی افزود: باید بستر بهره برداری مناسب از ذخایر ایجاد شود که مهمترین نکته آن شیوه درست واگذاری معادن است. باید معادن حبس شده به چرخه تولید بازگردند تا از ذخایر آنها بهره برداری شود.

جعفری با اشاره به طرح احیای معادن که در دوره مدیریت وی در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اجرایی شد، بیان کرد: طرح احیا معادن براى تبدیل ذخایر کوچک به ذخایر بزرگ در دستور کار قرار گرفت. طرحی که در زمینه اشتغالزایی و افزایش تولید بسیار موثر است.

اما اصلی ترین اقدام برای توسعه بخش معدن، توسعه اکتشافات است، رییس هیات عامل ایمیدرو در این باره اظهار کرد: متاسفانه اکتشافات در محدوده هاى واگذار شده به درستى انجام نشده است. شرکت هاى مانند مثل شرکت مس آماده همکارى در این زمینه هستند، البته شرکت مس خود در سال هاى اخیر اقدامات خوبى در حوزه اکتشافات انجام داده است.

معاون وزیر صمت در ادامه تاکید کرد: باید بستر براى حضور بخش خصوصى فراهم شده تا سرمایه گذارى انجام شود، بخش خصوصى واقعى می تواند این کار را انجام دهد.

وی در ادامه اظهار کرد، بخش معدن در حوزه هایی همچون آلومینیوم و فولاد و.. با رشد خوبی همراه بوده است.

جعفری تصریح کرد: ایمیدرو از سال ٩٣ به همراه شرکت تهیه و تولید توانسته ٢/٥ میلیارد دلار  جذب سرمایه داشته باشد.

وی با بیان اینکه حوزه فلزات غیرآهنى در بخش معدن بسیار گسترده است، گفت: امروز طرح جامع طلا، زغال سنگ، مس و سرب روى انجام و در دستور کار است. صادرات بخش معدن توانسته قسمتی از مشکلات تامین ارز را برطرف کند. در نتیجه با توجه به این پتانسیل ما به دنبال توسعه اکتشاف در ایمیدرو هستیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در حوزه اکتشاف ذخایر جدیدى به بخش معدن اضافه شود. پتانسیل ما در بخش طلا و مس زیاد است و باید در این زمینه کار شود. در کنار این موضوع ما به دنبال تسهیل سرمایه گذارى در بخش معدن هستیم که یکی از این اقدامات تامین مالى از طریق بورس است و در این زمینه شرکتى احداث شده است.

اما آخرین سخنران بخش اول این همایش اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بود. وی سعی بر آن داشت تا در صحبت های خود اهمیت تغییر نگرش در رویکردها را به گوش مسوولان بالادستی برساند.

وی اظهار کرد: رتبه ایران در حوزه جهانی مس جایگاه هفتم جهان است و از ٨٧٠ میلیون محتواى خالص ٣٦ میلیون تن در ایران است. با توجه به اینکه از 4.2 درصد ذخایر جهانی تنها 1.1 درصد تولید داریم باید میزان تولید را افزایش داد. به همین دلیل افزایش ذخایر و اکتشاف از موضوعاتى است که ما دنبال کرده ایم.

سعدمحمدی افزود: در سال ١٣٩٨ میزان ٥٢٩ میلیون تن ذخیره به ذخایر مس اضافه شد و حاکى از آن است که اکتشاف یک کار اقتصادى است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر توسعه اکتشافات گفت: ما نیازمند تغییر نگاه در اکتشاف هستیم و نیازمند تجهیزات جدید هستیم. نمى توان با تجهیزات قدیمى حرف جدید زد.

باید سیستم هاى جدید به اکتشاف اضافه شود، درنتیجه شرکت مس ١٥ دستگاه حفارى جدید خریدارى کرده و امیدواریم به زودى وارد کشور شود.

وی تاکید کرد: براى باقى ماندن در بازار جهانى نیازمند تغییر رویکرد هستیم. ما باید برنامه اى براى تحول داشته باشیم و براى آن باید هزینه کرد. اگر مى گوییم معدن و صنایع معدنى باید براى آن حرف هاى عملیاتى بیان شود.

سعدمحمدی با اشاره به جایگاه جهانی معادن مس کشور، گفت: معدن مس سرچشمه امروز بیست و نهمین، مس سونگون هفتاد و ششمین و میدوک صدو چهاردهمین معدن مس جهان است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری جهانی در صنعت مس، اظهار کرد: روند افزایشى سرمایه گذارى روند رشد تولید مس را شکل مى دهد و دنیا در حال کار برروی سرمایه است. در سال ٢٠٢٠ حدود ٨٣ درصد تولید مس به روش تغلیظ بوده است. در سال هاى آتى بیشتر پروژه ها در حوزه تولید کننده کنسانتره مس است.

سعدمحمدی بیان کرد: ١١ میلیون و ٧١٤ هزار تن تولید مس دنیا در ١٠ شرکت انجام می شود اما باید گفت شرکت مس قادر است در میان این ١٠ شرکت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مهمترین عنصر براى تحول دنیا مس است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم در غیر این صورت جاى ما را خواهند گرفت. باید بر روى تکنولوژى هاى جدید کار کرد. زیرا منجر به افزایش ایمنى و بهبود شرایط اقتصادى مى شود و باید ما این نگاه را در سیستم هاى دانشگاهى دنبال کنیم.

به گفته وی، امروز شرکت مس بیش از ٢١٧ هزار تن تولید مس کاتد داشته که رشد ١١ درصدى نسبت به سال قبل داشته تولید آند نیز رشد ١٤ درصدى داشته است.

 سعد محمدی درباره رشد فروش 9 ماهه سال جاری نیز اظهار کرد: در حوزه فروش در ٩ ماهه بیش از ٢٩٢٤١٢ میلیارد ریال داشته است. این رشد هم در تناژ و هم در صادرات رخ داده است.

اما نکته مهم دیگر که سعدمحمدی به آن اشاره داشت بحث حقوق دولتی بود، وی گفت: در دنیا میزان حقوق دولتى برای مس حداکثر ٤ درصد است اما در شرکت مس ١٤ درصد است. شاید  بهتر باشد مس را محکوم به سرمایه گذارى در توسعه و اشتغال کنید به جاى دریافت این ارقام.

بدون شک سرمایه گذاری در توسعه و اشتغال از سوی معادن می تواند نتیجه بخش تر از دریافت حقوق دولتی باشد و این موضوعی است که بارها فعالان بخش معدن به آن اشاره کرده اند.

نتیجه کلی از صحبت مسوولان حاضر در همایش حاکی از اهمیت اکتشاف و تکنولوژی برای توسعه بخش معدن به ویژه فلزات غیرآهنی است. متاسفانه در دهه گذشته فولاد به کانون توجهات تبدیل شد و این موضوع باعث شد مسوولان از پتانسیل سایر حوزه های بخش معدن غافل بمانند اما فعالان این بخش چشم امید به چنین همایش هایی دارند تا بتوانند توسعه هرچه بیشتر را محقق کنند.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده